Boblestørrelse

Hoppla!
Spørsmål til de kyndige:
Jeg opplever at boblene i ølet som er tvangskarbonert på fat er mye grovere og større, samt at hodet på brygget holder mye kortere enn vanlig. Det samme ølet som er flasket skummer og holder hodet så pent at jeg nesten får en tåre i øyekroken. Hva kan det tenkes jeg har gjort feil med fatkarboneringen? Noen standardsjekkpunkter å gå gjennom?
Har altså ca to meter slange og picnic-kran..


Hepps,
Andreas
 
Skummer det mye når du tapper? (høyt karbonert/kort slange)
Lot du øllet stå kaldt noen dager etter karbonering?(vet ikke om det har noe å si med fat)
 
jan ivar skrev:
Skummer det mye når du tapper? (høyt karbonert/kort slange)
Lot du øllet stå kaldt noen dager etter karbonering?(vet ikke om det har noe å si med fat)

Hei!
Ikke spesielt mye skumming, nei. Med den slangestumpen som fulgte kranen ble det nesten bare skum, men med ca to meter slange og full åpning av kranen går det helt fint.
Og ja, det stod mange dager i kjøleskap.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det har ihvertfall ikke med fat og gjøre.
Fettstoffer i fatet ?
Forskjellig CO₂ innhold ?
Ulikt klarningsgrad ?
Øll på fat bruker lengere tid på klarning, så jeg holder en knapp på den :)
Co2 er lik uansett tilsatt eller karbonert naturlig.
 
Fatet badet lenge og vel i kaustisk soda med god skylling, så det burde vært rimelig rent og pent inni fatet - så langt jeg kunne se, da..

Så ut ifra hva dere sier kan klarningen ha noe å gjøre med problemene mine? Lenger tid på fatet gir altså bedre klarning som gir bedre skum og mindre størrelse på boblene?

Takk for innspillene, forresten :)
 
Øl på fat og øl på flaske vil gjerne vere på forskjellige stadier når det gjeld modning. Flaskeølet har stått varmt i ei veke eller to, og det framskundar prosessen i forhold til fat som er kunstig karbonert og berre ha vore lagra kaldt.
Det kan ha ein del å sei for forskjellen mellom dei to.

Ellers er det kansje vanskeleg å få dei 100% like då tappe/sjenkemetode er forskjellig, modningen er forskjellig, co2-innhold og temperatur kan vere forskjellig.

Utanom det er co2 det samme om den kjem frå sukker eller gassflaske, sjølv om eg har høyrt folk hardnakka påstå noko anna.
 
CO2 trenger "punkter" i væsken hvor gassen kan dannes. Gjærrester danner slike punkter, så også urenheter i slanger, kraner og glass. Hvor mye CO2 som faktisk er løst i ølet vil også ha betydning.
 
Kjempegammel tråd dette, men jeg lurer på noe av det samme som trådstarter, men motsatt. :)
Altså at boblene er mye mindre i øl som er tvangskarbonert enn øl som er karbonert med sukkerlake på flaske.
Det rimer jo også bra med Gahr sin forklaring om at CO2 trenger "punkter" i væsken for å danne bobler.
Og det vil jo være plenty med punkter i gjærrestene som det nok er mer av i et flaskekarbonert øl enn i et som er tvangskarbonert på fat.
Det er litt irriterende at det bobler så lite i mine tvansgskarbonerte øl på fat. Det er vel mer ett estetisk problem enn et virkelig et.
Øllet fra fat har et fint skum og jeg kjenner at det er karbonert, men ser det ikke like godt som et som er flaskekarbonert.
Noen andre som har samme "problem"?
 
Kjempegammel tråd dette, men jeg lurer på noe av det samme som trådstarter, men motsatt. :)
Altså at boblene er mye mindre i øl som er tvangskarbonert enn øl som er karbonert med sukkerlake på flaske.
Det rimer jo også bra med Gahr sin forklaring om at CO2 trenger "punkter" i væsken for å danne bobler.
Og det vil jo være plenty med punkter i gjærrestene som det nok er mer av i et flaskekarbonert øl enn i et som er tvangskarbonert på fat.
Det er litt irriterende at det bobler så lite i mine tvansgskarbonerte øl på fat. Det er vel mer ett estetisk problem enn et virkelig et.
Øllet fra fat har et fint skum og jeg kjenner at det er karbonert, men ser det ikke like godt som et som er flaskekarbonert.
Noen andre som har samme "problem"?

Nei, bare at karboneringsnivået har bestemt det.
 
Kjempegammel tråd dette, men jeg lurer på noe av det samme som trådstarter, men motsatt. :)
Altså at boblene er mye mindre i øl som er tvangskarbonert enn øl som er karbonert med sukkerlake på flaske.
Det rimer jo også bra med Gahr sin forklaring om at CO2 trenger "punkter" i væsken for å danne bobler.
Og det vil jo være plenty med punkter i gjærrestene som det nok er mer av i et flaskekarbonert øl enn i et som er tvangskarbonert på fat.
Det er litt irriterende at det bobler så lite i mine tvansgskarbonerte øl på fat. Det er vel mer ett estetisk problem enn et virkelig et.
Øllet fra fat har et fint skum og jeg kjenner at det er karbonert, men ser det ikke like godt som et som er flaskekarbonert.
Noen andre som har samme "problem"?

Men, bobler lite? Er det riktig temperatur og riktig karbonert?

Eller kan du snu på det og si at flaskeølene bobler "for" mye?
 
Tja Miguel, kanskje det er de flaskekarbonerte som har for store bobler. :) Dette er mitt andre øl på fat så jeg har ikke mye erfaring med det. Det er karbonert på 1 bar og 4 grader i flere uker. Det er en dobbel IPA.
Takk for innspillene.
 
Tja Miguel, kanskje det er de flaskekarbonerte som har for store bobler. :) Dette er mitt andre øl på fat så jeg har ikke mye erfaring med det. Det er karbonert på 1 bar og 4 grader i flere uker. Det er en dobbel IPA.
Takk for innspillene.
Jeg tolket det slik at du mente mengden bobler, så der tok jeg vel feil.

Men, som en digresjon. En av de beste halvliterne med streit Ringnes pils jeg har hatt på byen var da Blå akkurat hadde skiftet rørene sine til tappekranene fra tank. Da la jeg merke til og kommenterte at "Man legger mye bedre merke til de små boblene nå".
 
Tilbake
Topp