Boulevard Tank 7 Klone

Dokkedal

Norbrygg-medlem
'Aften godtfolk!

Har himla lyst til å prøve meg på å lage noe a la Boulevards Tank 7 Farmhouse Ale, og lurte på om det var noen her på forumet som hadde noen inputs?
Ser når jeg søker her inne at det er gjort forsøk på å klone an tidligere :)

Har også hatt meg ei runde på internettet og prøvd meg på en ca oppskrift som utgangspunkt;

BeerBrew60, 50L brygg

14 kg pale ale (maris otter) malt
4 kg hvete malt

50 gr Magnum @ 60 min
50 gr Simcoe @ 10 min
50 gr Amarillo @ 0 min
50 gr Amarillo tørrhumle

WLP670 American Farmhouse Blend gjær

Ett stegs mesking @ 66-67 grader i 60 minutt med 2,5 liter pr kg ( eller så mye jeg får plass til i BB60'en)
Gjære i 15-16 grader(aka ytterkjeller) de første 3-5 dagene, 20-22 grader(vaskekjeller med varmekabler) i 10-12 dager/endt utgjæring.

-Fortsatt på nybegynnerstadiet, så vil helst ikke gjøre det for komplisert, men noe åpenbart helt på jordet her? Er det håp for at dette kan bli en OK farmhouse ale?
-Oppskriftene jeg har kommet over på nett inkluderer så og si alle flaket korn og flaket hvete. Gjør det noe med smaken, eller er det mest for skumfastheten det er med i mesken? Noen som eventuelt tør driste seg på en ballpark % mengde?
-Hvis jeg tolker det Beersmith og BrewMate sier så er det kanskje litt mye (bitter)humle for en farmhouse ale. Vil en IBU opp under 40 være for dominerende?

edit: Temperatur oppgitt er i rommet gjæringa foregår.
 
Dette er en knallgod øl! En av mine favoritter.

Har du forsøkt å sende dem en mail og spørre? De er jo Norgesvenner på Boulevard:)

A
 
Heisann

Den som spør får  svar. Sendte en mail til sjefsbryggeren på Boulevard via en venn og fikk svar OG oppskrift.
Here it goes:

Malts
Pale Malt -      77.5%
Flaked Maize -  20%
Malted Wheat - 2.5%
 
Mash in:
63  and rest for 50 minutes.
68 - 25 min
73- 15 min
Mash off at 78
 
We look for a beginning of boil gravity of 1063 and boil for 70 minutes to look for 1067 at the end of the boil.
 
Hops
Magnum - 6 IBU at 98 C
Simcoe - 5 IBU at 15 After beginning of boil
Amarillo - 15.7 IBU at 5 before end of boil
Amarillo - 10.7 IBU in the whirlpool
 
We cool the wort to 19 C, pitch with a high gravity Trappist strain (I suggest Wyeast 3787) and let it rise to 21 C. We ferment at 21 until we reach 1028 at which point we temp up to 23 for the remainder of fermentation. Ending FG is 1009.
 
Dry Hopping
Amarillo .089 kg/bbl  (7.6 g pr. liter )
 
Aj så fett, Axel, takker!

Ser de har endel triks på meskinga, totalt 90 min. Får se om jeg ikke får lage en slags plan på det. Liten utfordring med flere steg på bb60.

Litt ukjent angivelse på humlinga, vet du hvordan den skal forstås? 6 IBU Magnum 98 C som i.. ved 98 grader? Altså under oppkok? Amarillo til 15.7 IBU ved 5 min og 10.7 IBU ved whirlpool/nedkjøling gir vel _rikelig_ med humle?


Det jeg fikk ut av mailen var noe sånt;

For 50 liter ferdig øl i BB60 med effektivitet på ca 67-69%:
13.75 kg pale ale malt
0.5 kg hvete malt
3.5 kg flaket korn

Mesking
63 grader i 50 min
68 grader i 25 min
73 grader i 15 min
Utmesk 78 grader

Humling
Lett esoterisk, men stort kvanta! ca 35 IBU totalt

Gitt 60 min kok:
10 gram Magnum under oppkok ved 98 grader?
10 gram Simcoe @ 45 min ?
200 gram Amarillo @ 55 min?
Amarillo i whirlpool, 10.7 IBU?

Kan det være de koker det i 90 minutter? 70 minutter ja, som det stod i mailen...  :bank2:

400 gram Amarillo tørrhumle

Gjær Wyeast 3787 - bestillingsvare på bryggselv?

Kjøle ned vørter ti 19 grader, pitche og la stå i ca 21 grader etpar dager. øke temp til 23 til utgjært.

Jeg har noe å gruble på her ja!

-Lars

edit:  :bank2:
 
Dokkedal skrev:
Humling
Lett esoterisk, men stort kvanta! ca 35 IBU totalt

Gitt 60 min kok:
10 gram Magnum under oppkok ved 98 grader?
10 gram Simcoe @ 45 min ?
200 gram Amarillo @ 55 min?
Amarillo i whirlpool, 10.7 IBU?

Kan det være de koker det i 90 minutter? 70 minutter ja, som det stod i mailen...  :bank2:

400 gram Amarillo tørrhumle

Ser at andre kloneoppskrifter på nett tørrhumler med 0,26oz (7-8 gram?) på en 5.5 gallon oppskrift. Ellers ser humleskjema ganske likt ut. (selv om de slår sammen 5 min og whirlpool humlinga)



HansK
 
Da står første forsøk på denne å gjærer!

Oppskriften ble:

12.75 kg Maris Otter
3.3 kg Flaket mais
0.4 kg Hvetemalt

Mesket 1 time på 64.5-65 grader

Preboil 62-63 liter @ ca 1063, temperaturjustert.
Q5ZDhWv.jpg



Koketid 60 min:
33 gram Magnum @ 60 min
50 gram Simcoe @ 10 min
100 gram Amarillo @ 5 min

Endte opp med 54.5 liter på kar @ OG1068.

Gjæret med WLP530, 20 grader.

Planen er å tørrhumle med 200 gram Amarillo i 7 dager
 
Nå sies det jo at gjæringstank nr 7 hos Boulevard "lever sitt eget liv"..  Og at det er høyere makter med og påvirker øllet.. Hvordan tar du høyde for det i oppskriften din? ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noe må vi ha gjort, det gjærer noe infernalsk

VtXBIOt.jpg


>:D

Note to self: På tide å endre trykkutlikningsmetode til starsan-dynka aliminumsfolie eller DIY blow-off slange under stormgjæring
 
Dokkedal skrev:
Noe må vi ha gjort, det gjærer noe infernalsk

VtXBIOt.jpg


>:D

Note to self: På tide å endre trykkutlikningsmetode til starsan-dynka aliminumsfolie eller DIY blow-off slange under stormgjæring

Praise the lord for lokk som har et markant søkk og kant. :D
 
Har fått prøvesmakt noe, endog det er under 2 uker siden flasking, men dette smaker fugl! Om enn ikke 100% klone av Tank 7 - enn så lenge - men det er friskt, fruktig og lettdrikkelig!  :namnam:  Har allerede satt 50 liter til på samme oppskrift. :) (Bytta ut maris otter med pale ale malt)

Flasking ble  tilfeldigvis dekka av media:
vJBc3dv.jpg

..Hva? Abonnerer du ikke på Søgne og Songdalen Budstikke?

EDIT: Karbonerte med 7 g/l. Var muligens litt lite ift orginalen
 
Noen som vet hva flaket mais bidrar med? Skumfasthet? Ingenting?
Den lokale bryggesjappa var nesten tomme for flaket mais så i kampens hete tok vi det de hadde og "erstattet" resten med hvetemalt. Vi endte med følgende maltfordeling:
Pale malt: 78%
Hvetemalt: 20%
Flaked corn: 3%
Videre, kan vi fortsatt forvente samme høye utgjæring?


(I ettertid antar jeg for øvrig at vi heller burde kjørt på med Pale malt som erstatning)
 
kortulf skrev:
Noen som vet hva flaket mais bidrar med? Skumfasthet? Ingenting?
Flaket mais bidrar med stivelse uten å bidra til fylde eller maltkarakter. Altså det er som å ha rent sukker i ølet bare at det ikke blir spissere eller tørrere i like stor grad.

Flaket ris kan brukes istedet.

Corn flakes skal jeg ikke si sikkert, men de er vel dynket i annet sukker vil jeg anta.
 
Til dere som har forsøkt å brygge denne: hvor lenge lot dere den stå til gjæring?

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk
 
Til den var ferdig pluss etpar dager ;) ...dvs 14 dager (som 'vanlig' med overgjæra øl?)

Har brygget denne 2 ganger, synes kanskje den ble noe bedre med pale malt enn maris otter
 
Hvordan synes dere som har brygget denne at resultatet deres smaker ift orginalen? Den vi lagde synes jeg smakte som en imperial pale ale, dvs mye blomsterpreg fra tørrhumlinga og lite preg av at det har vært trappistgjær.
På 60 L ferdig øl brukte vi vel 100g amarillo til tørrhumling som trolig burde vært nedjustert.

Jeg skal få tak i et originaleksemplar og ta en blindtest.
 
Tilbake
Topp