Brewersfriend kontra MrMalty

Putre

Norbrygg-medlem
Har brygget en kølsch lignende sak med s-05 i to omganger. Identisk oppskrift begge ganger med unntak av mengden gjær. Ene batcher brukte jeg gjærmengden som MrMalty beregnet (26g) og den andre batchen med gjærmengden beregnet av Brewersfriend (47g)
50 liter og OG på 1.050.
Den batchen med mest gjær ble mye søtere/fruktigere enn den andre. Er det en normal "bivirkning" at større mengde gjær kan gi utslag i fruktigere/søtere øl? FG var 1.010 på begge batchene.
Merkestegene skal i utgangspunktet være identiske da de begge ble brygget på en Speidel med samme oppsett av meskesteg/temp.
Og hvorfor gir disse to kalkulatorene såvidt forskjellige resultatene i gjærmengde?
 
Var temperaturen helt lik?

Jeg har brukt s-05 som hovedgjær, og for å spe på to 1056 dunker, siste to ukene, og fått litt fersken/frukt-aktige smaker, som jeg ikke synes noe om. Alle har blitt overpitch. 19 grader. Virker som om vi har opplevd det samme her, med mer s-05.
 
Gjetter ihvertfall på at Mr Malty ber deg om å underpitche. Du kan få litt innsikt i anbefalingene ved å se på utregningen, feks med denne: http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Tommelfingerregelen jeg bruker for ale er 1bill celler/ml/plato. Tror alt mellom 0.5-1.5 er vanlig. Den ukjente er celleantall i en pakke gjær. Fermentis garanterer mer enn 6B per gram, mener å huske å ha lest at snittet ligger på 10B. Kalkulatoren over informerer om at Mr Malty bruker røslige 20B/g, som forsåvidt kan være riktig, men som også fort kan føre til underpitching.
 
Var temperaturen helt lik?

Jeg har brukt s-05 som hovedgjær, og for å spe på to 1056 dunker, siste to ukene, og fått litt fersken/frukt-aktige smaker, som jeg ikke synes noe om. Alle har blitt overpitch. 19 grader. Virker som om vi har opplevd det samme her, med mer s-05.
Ja, temperaturen skulle være så lik som mulig. Ble brygget samme dag etterhverandre med samme program på speidelen. Gjæringen ble også gjort parallellt i samme rom samtidig. Kan ikke se hvor det evt skulle vært noen temperatur variasjoner. Romtemp mellom 19 og 20 grader.
Så virker som vi har samme problem ja. Overpitching/underpitching er sikkert en egen diskusjon, men jeg må si at jeg syntes helt den batchen med minst gjær ble best.
 
Regner med at @cjohansen mener 1 million celler/ml/plato, hvis ikke blir det vel mer gjær enn vørter oppi der :p

Uansett, etter å ha lest en del på emnet - inkludert "Yeast" som for øvrig er en glimrende bok - så virker det for meg som at gjærens veier i blant er uransakelige. Mange gode retningslinjer etc., men hver gang du tror du har et fasitsvar kommer noen og rokker ved den troen... her er en interessant artikkel om pitching:
http://sciencebrewer.com/2012/03/02/pitching-rate-experiment-part-deux-results/

Ikke akkurat super-vitenskaplig, men et morsomt innslag i diskusjonen imho. Det er slike som i hvert fall holder meg på tå hev og sørger for at jeg aldri går rundt og tror jeg vet best ;)
 
Haha, det ble litt mange ja. Jeg mente vel strengt tatt milliarder, slurva med oversettelse fra engelsk :)
 
@Sjakkt takk for den linken, veldig interessant. For et par måneder siden gjorde jeg et eksperiment med hefeweizen: 30/70 bygg/hvete, 50/50 og 70/30. Skuffelsen var stor da alle sammen endte opp nokså tynne og kjipe. Etter å ha lest denne artikkelen føler jeg meg nokså sikker på at jeg overpitcha ganske hardt. Hadde bygd en stor starter, og dunka ca 1/3 i hver av tre 5 litersbøtter uten å vurdere mengden så nøye...
 
Tilbake
Topp