Brewtools bryggemaskin

Kritikk er på alle måter positivt, men bare kritikk uten å komme med forslag til alternativ løsning/framgangsmåte, opplever også jeg som sutring.
Nå har ikke jeg lest hvert ENESTE ord i denna tråden,men har da fått med meg at noen har kommet med forslag til produsent?? Og at produsent har tatt råd og forslag til etteretning. Når det gjelder MIN kritikk (regner med det er den du sikter til som sutring) så mener jeg absolutt at det er ALT for lite malt kapasitet på denne maskinen ifht kjelestørelse.Å foreslå hvordan de kan få til dette har jeg ikke noe grunnlag for å gjøre,men kan da få lov til å mene det for det uten at det er sutring?? Og jeg tror @jab er inne på noe med innlegget sitt over her når det gjelder å skille seg ut i markedet. Når det er sagt syns jeg denne bryggern ser fantastisk flott ut! En kolega har bestillt en, og jeg håper på å få bli med på bryggedag å se maskinen i aksjon.
 
Kritikk er på alle måter positivt, men bare kritikk uten å komme med forslag til alternativ løsning/framgangsmåte, opplever også jeg som sutring.

Hvor har det ikke vært løsning/fremgangsmåte? Liten maltkapasitet er jo ganske enkel løsning, fiks større kapasitet. Og partiskylling funker jo fint. Men promovideoer fra produsenter skal være representable for produktet, men det aller viktigste er at produktet skal fremstilles som uhyre enkelt å bruke og at det er gullende flott. Men kart og terreng vil ofte plutselig ikke stemme når produktet er sluppet på markedet. Prøv å brygg et stort øl med normalvolum på den der med den maltkapasiteten og den skylleteknikken.. Da stemmer ikke kart og terreng lenger.
 
Hvordan ville dere ha gjort det forskjellig? Mulighet for meskepose? Bredere silkar? For at dere skulle kjøpt en slik maskin; jab og miguel og ølhund80 - hvordan skulle produktet vært utformet for å kunne friste dere til å kjøpe?

Om jeg valgte en 78 liter infussion mash tun og en 60 liter kokekjele er det jo klart jeg kunne fått større maltmengde og nesten fyllt kokekjelen med first runnings. Men når alt skal skje i en kjele vil det jo alltid være begrensinger. For min egen del er 50 liter tung vørter til gjæring "nok". For det meste brygges det øl på 5-7% og da er trolig kapasiteten mer enn god nok. Fra bilder jeg ser av maskinen, vil det være en del liter under falskbunnen som plasseres over de åpne varmeelementene. Og der er bra stort glis mellom silkar og bryggekar. 58 liter volum i silkar mot 90 liter volum i kokekar. Et bredere silkar kunne sikkert hatt 10 liter til, og da opp mot 25kg maltkapasitet..?

Mulighetene for automatikken er til stede i en sånn maskin, men der er ingen hinder i å gjøre deler av prosessen manuelt. Man må ikke røske opp silkaret i en bevegelse selv om de gjør det på videoen. Man må ikke bruke pumpa til alt mulig for at det vises på videoen at det er mulig. Tviler sterkt på at det er nødvendig å sirkulere på utsiden og igjennom malten for å holde noenlunde jevn temperatur i mesken..

Jeg liker; at det er større maskin enn jeg har, med høy kapasitet uten at det trengs å bygges en bryggebenk på 3 meter kun for kjeler, pumper, slanger og kontrollpanel. Liker at det er 2 x 3kW effekt som kan justeres til å fungere på de kursene maskinen er påkoblet, to støpsel, ett for hvert varme-element. Liker mulighetene for tilpasning og muligheter for videre utvikling både maskinelt og softwaremessig. Liker at den er tilsynelatende enklere å rengjøre enn det utstyret jeg er vant med.

Vi får se. Jeg er overbevist uten å ha sett eller prøvd maskinen at det for meg er en oppgradering fra Beer Brew 60 A...
 
Vedr maltkapasitet er det vel ingen som har mer i samme klasse? Maltrør er større enn GF sitt. Hovedforskjellen er at vi oppgir maks kokevolum som modellnavn. Er det aktuelt med falsk bunn her for noen? Lett å lage.

Vedr skylling er det mulig å flysparge her om man løfter litt og litt eller saktere.
 
Vedr maltkapasitet er det vel ingen som har mer i samme klasse? Maltrør er større enn GF sitt. Hovedforskjellen er at vi oppgir maks kokevolum som modellnavn. Er det aktuelt med falsk bunn her for noen? Lett å lage.
Hvordan fungerer bunnventilen? Kan man ha falskbunn med meskepose uten at sirkulasjonsrøret står skrudd inn? Da har man jo plutselig mye mer maltkapasitet.
 
Hvordan fungerer bunnventilen? Kan man ha falskbunn med meskepose uten at sirkulasjonsrøret står skrudd inn? Da har man jo plutselig mye mer maltkapasitet.

Kan jo det, men kan lage et kort rør med vinkel så man kan sirkulere over meskepose. Evt bare ha falsk bunn uten meskepose og skylle og sirkulere på vanlig vis. Tappe over og spa ut korn.

Kan se på maltrør som går helt ut til siden også. Alt er mulig :)
 
Kan jo det, men kan lage et kort rør med vinkel så man kan sirkulere over meskepose. Evt bare ha falsk bunn uten meskepose og skylle og sirkulere på vanlig vis. Tappe over og spa ut korn.

Kan se på maltrør som går helt ut til siden også. Alt er mulig :)
Utrolig flott hvor inkluderende dere er her!:D kjempemessig! Mine innlegg ang malt kapasitet er myntet på at kokekapasitet er såpass stor. Falskbunn er jo en god idé,men da er kanskje konseptet "kompakt brygger" noe vekk i mitt hodeto_O Dette er vel mer sånn "jeg skulle ønske den tok 10+ kg" :p GF oppgir vel forøvrig 9kg som max ;)
 
Det er lett for meg å påpeke ting, men ikke så lett når jeg ikke vet hvordan den er bygget å komme med konstruktive forslag. Finnes det bilder/videoer som viser mer nærgående hvordan denne er skrudd sammen?

Uansett, det jeg ser fra videoen på produktsiden til bs så er det en stor glippe mellom kjelekant og maltrør, her er det mye luft/vørter. Hvorfor man skal sirkulere med vørter på utsiden av maltrøret vet jeg ikke, for det er jo ikke noe malt der, men det er vel en logisk forklaring bak løsningen.

Det jeg ikke ser er hvorfor det er glippe mellom kjelevegg og maltrør. Er det fordi maltrøret går på innsiden av varmeelementene i bunn? Hvis det er det så ville jo mitt forslag vært å «lagt ned» elementene så de er horisontale for å eliminere deadspace mellom kjelebunn og silkar, og gjoetrt så silkaret så bredt som mulig, det er nok snakk om noen kilo ekstra kapasitet.

Så flyttet den tempsensoren som stikker opp der på bunnen til sløyfa, eller fjernet den helt for det sitter vel en sensor til et sted i sløyfa fra før? Den sensoren der måler ikke temp i mesken men temp i deadspace som er ved siden av elementene. Så den ville/vil måle omtrent det samme som en sensor som sitter i en sløyfe rett under bunnen. Ser ut til at den vul stikke høyere enn horisontale elementer så den ville skapt deadspace.

Skal man måle faktisk mesketemp så må man måle i mesken, og det er ikke lett med silkar. Man må da måle manuelt og justere offset i bryggeren etter det. Alt ettersom hvor stor flow man har som igjen er avhengig av gristkomposisjon og maltmengde så vil offset forandre seg. Å måle nederst viser bare tempen nederst, ved elementene.

De inlet/outlet albuene nederst vet jeg ikke hva er til. Men for å sirkulere ville jeg bare laget et ekstra hull i bunnen og satt t-ventil her som kan rute vørter ut av kjelen eller opp i resirk-«stangen» igjen, og satt ovenfornevnte tempsensor rett på utgangen av drain-hullet for å kunne monitorere temp både under mesk og tapping til kar. Da er iallefall en albue eliminert mtp både horisontal og «vertikal» deadspace. Hva den andre er til aner jeg ikke. Er det for WP er det et litt rart valg, men tviler på at den er til det. Man får vel heller ikke drainet hele saken pr nå slik den er tenkt brukt, tror jeg? siden albuen gir deadspace hvis man vil tappe til et annet kar før koking. Man kan kanskje skru ut røret etter endt mesking og tappe vørter ut via den centerdrainen?

Centerdrain gjerne med svak konisk form (sikkert mye dyrere å implementere konisk) eliminerer deadspace skapt av inn/ut-albuer.

Og så ville jeg prøvd å laget et teleskoprør som det røret i midten, så man kan ha vørter-retur under overflaten i steden for den sinnsyke fontena.

Jeg er en fyr som liker å optimalisere ting, så en brygger som ser SÅ fresh ut, med endelig skikkelig gode komponenter er litt skuff at mye av prinsippene og utførelse er det veldig det samme som andre bryggere som «sliter» med akkurat det samme. For meg er det bare komponentene som er freshere, uten at den er optimalisert der man kan. Dette er sett med øyne som bare har sett en video, og det er sikkert haugevis med grunner til at det er sånn, men folk finner opp effektive ting hele tiden så noe burde gått ann å gjort for å fått større kapasitet. Men hvis jeg måtte kjøpt en brygger ville det uansett være denne hevet over all tvil. Av det jeg har sett så virker det litt som «endelig, noen som tar ting på alvor». Og inntrykket er at de hører på ønsker er gull verdt.
 
Sist redigert:
Eg gledar meg i alle fall. Har angra på at i min spede bryggekarriere sparte pengar og kjøpte 36l istaden for å bruke nokre ekstra kroner og kjøpt 50l biab-kjele. Derfor gikk eg all-in når eg har bestemt meg for å kjøpe bryggemaskin og bestilte B80. Spesielt ser eg fram til (etter alt å dømme) få kontroll på mesketemperaturer.

Ser at nokon nevner dårlig effektivitet ved bruk av bryggemaskiner. Kva kan ein forvente av effektivitet på denne maskina?

Synes at @Brewtools gjer ein god jobb og ser fram til å kome i gong med mitt fyrste brygg på denne maskina. Ikkje minst gleder eg meg til å gjere erfaringar og å prøve ting eg aldri har gjort før.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg er ikke på jakt etter nytt bryggeri, men har sett og tafser på disse maskinene for en stund siden.
De er godt gjennomtenkte og av solid kvalitet.
Grunnen til at jeg leser tråden er at dette er ‘vår’ norske maskin med en produsent som er i dialog rundt forslag og forbedringer. Det er særdeles positivt.
Tror jeg snakker på vegne av mange at vi ønsker at de lykkes. Med noen små og enkle tilpasninger, vil produktet kunne skille seg fra alt som er på markedet.
Anbefaler at det lages flere videoer som viser fleksibilitet ved flere bryggeteknikker. Få frem styrker og svakheter med teknikkene, og fremhev allsidigheten i produktet.
Få konkurrenter som har gjort det enhetlig, og som del av salgsstrategien.
Ta den helt ut og lag en video som viser enheten brukt som SousVide maskin til nyttårsfesten :)
 
Jeg er ikke på jakt etter nytt bryggeri, men har sett og tafser på disse maskinene for en stund siden.
De er godt gjennomtenkte og av solid kvalitet.
Grunnen til at jeg leser tråden er at dette er ‘vår’ norske maskin med en produsent som er i dialog rundt forslag og forbedringer. Det er særdeles positivt.
Tror jeg snakker på vegne av mange at vi ønsker at de lykkes. Med noen små og enkle tilpasninger, vil produktet kunne skille seg fra alt som er på markedet.
Anbefaler at det lages flere videoer som viser fleksibilitet ved flere bryggeteknikker. Få frem styrker og svakheter med teknikkene, og fremhev allsidigheten i produktet.
Få konkurrenter som har gjort det enhetlig, og som del av salgsstrategien.
Ta den helt ut og lag en video som viser enheten brukt som SousVide maskin til nyttårsfesten :)
Som kokk og matentusiast gleder eg meg til å prøve den som sous-vide maskin [emoji16]

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Det var vel også snakk om en "heis" til maltrøret, så dette vil vel kunne fikse fly sparge problematikken.
Man kan lage hakk i sidevegg og hakk/utstikkere i maltrør og heise opp msnuelt og hekte på nytt hakk hvert x minutt. Men for en masete jobb da. Og fordyrende produkt. Kompaktbryggere er ikke lsget for kontinuerlig skylling med mindre man bruker ett sekundærkar. Å heise sakte blir bare en kvasiløsning.

Hele konseptet med enkjelesbryggere (BIAB) tilsier partiskylling for effektiviteten sin skyld. Likevel så er det ingen av produsentene som anerkjenner det.
 
Tror vi skal la debatten ligge litt vedr endringer til folk har fått prøvd utstyret. Er en del som ikke har skjønt helt konseptet her, og det tar vi til ettertanke.

Vi kan for ordens skyld kalle kjelene B20pro og b50pro om det resulterer i at produktene blir bedre, men de er altså ca samme volum som tyskerne bare andre modellnavn.

Det er ikke noe problem å brygge 20 liter øl med nærmere 10 kg malt på b40pro og 50 liter øl med 20 kg malt på b80pro
 
Tror vi skal la debatten ligge litt vedr endringer til folk har fått prøvd utstyret. Er en del som ikke har skjønt helt konseptet her, og det tar vi til ettertanke.

Vi kan for ordens skyld kalle kjelene B20pro og b50pro om det resulterer i at produktene blir bedre, men de er altså ca samme volum som tyskerne bare andre modellnavn.

Det er ikke noe problem å brygge 20 liter øl med nærmere 10 kg malt på b40pro og 50 liter øl med 20 kg malt på b80pro

Det er kanskje her noe av forvirringen ligger. Det vi på forumet er vant til er mer nærliggende 23-25L vørter, etter kok. Men i mitt hode er fortsatt maltkapasiteten for lav.

F.eks med 20L så legger man gjerne igjen 1.5-2L trub i FV. Sett det opp mot et standard fat på 19L, da mangler det fortsatt littebitt. Hvis 20L fra inlegget over var etter kok så mangler det enda mer.. Maltkapasitet..

Og deadapace kan helt sikker minkes med noen triks, men det er ikke tatt hensyn til i produktet slik jeg ser det, eller produktvideoen på BS.

Hvor i prosessen er 20L?

Og 10kg malt i bb40. Hva er kg/l da, inni maltrøret? F.eks er det irrelevant å vite kg/l hvis det er plass til 1000L utenfor maltrøret, mesketykkelsen er fortsatt det som er i røret.

På 40'en så er de offisielle tallene 8kg +. Du nevner 10kg? Jeg forholder meg til tall som er gått ut fra produsent på nettsiden deres.
 
Sist redigert:
Volum på maltrøret er 25 liter på B40. Med mesketykkhet på 1.83 liter pr kilo malt får du 10 kilo nedi en B40. 20 kilo i en B80 med tetthet på 2.23 liter pr kilo malt. Men da er det pal fullt.
 
Volum på maltrøret er 25 liter på B40. Med mesketykkhet på 1.83 liter pr kilo malt får du 10 kilo nedi en B40. 20 kilo i en B80 med tetthet på 2.23 liter pr kilo malt. Men da er det pal fullt.


For liten kapasitet mao, hvis tallene stemmer. Dette er jo helt åpenbart for selv en ape som sitter på en lirekasse.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp