Bruk av refraktometer og måling av SG

er det noen her som bruker refractomåler i.s.f. oechslevekt?

fra Brouwland:
refractometer 0-18 PLATO / 0.1 + ATC 013.042.7 € 68,99  Quantity: 


Refractometers are optical precision instruments that determine density on the basis of the refractive index of a liquid. Accurate yet simple to use: just place a few drops of liquid on the prism, and immediately read off the density. BROUWLAND is now offering a range of reliable and accurate metal refractometers at very competitive prices. The refractometers have a very clear prism and clear scale division. They are supplied with box, screwdriver for easy calibration, pipette and instructions for use.

Refractometer BEER 0 - 18° Plato with ATC:
* Model specially for beer brewers.
* Ideal for checking your wort during reducing, as well as monitoring the rinsing of the brewers' grain.
* Scale 0 - 18°, per 0.1°.
* With automatic temperature correction between 10 and 30°C.
 
Refraktomåler er meget egnet for å måle OG, men den kan ikke brukes for å måle FG (på slutten eller underveis i gjæringen). Joakim har en sånn sak, og sikkert mange flere også.
 
Selv bruker jeg ett tilsvarende jeg kjøpte over eBay å er strålende fornøyd, men benytter begge deler under bryggingen.
Tar altids OG/FG målingen med oechlevekt siden jeg stoler mer på den etter att ølet er gjæret.
Men refraktometeret er utrolig praktisk til å ta målinger under kok for å se om man er i nærheten eller en måling under gjæring siden man bare trenger en dråpe.

Edit: Man kan bruke det til å måle FG, men da må man benytte en formel, beersmith har innebygd en kalkulator for å gjennomføre dette.
Men som nevnt stoler jeg ikke 100% på dette.
 
Eduard skrev:
Refraktomåler er meget egnet for å måle OG, men den kan ikke brukes for å måle FG (på slutten eller underveis i gjæringen). Joakim har en sånn sak, og sikkert mange flere også.

Finnes det på hobbybrouwen.nl ikke sånn regnark for å bruke også til FG måling?
 
Jeg bruker også refraktometer, men måler likevel OG med oechslevekt. Bruker refraktometeret underveis for å måle f.eks. SG i glattvannet, og for å ta en måling av SG før koking. Et svært praktisk instrument!
 
Gahr skrev:
Jeg bruker også refraktometer, men måler likevel OG med oechslevekt. Bruker refraktometeret underveis for å måle f.eks. SG i glattvannet, og for å ta en måling av SG før koking. Et svært praktisk instrument!

måler du OG etter koking eller beregner du når du vet OG før koking, startvolum og sluttvolum?

dette blir litt off-topic nå.. :roedme:
 
Jeg måler OG etter kok, men måler SG før kok så jeg vet ca. om jeg er på rett kurs.
Hvist jeg finner ut att SG før kok er for høy eller lav kan jeg tilsette spraymalt eller vann hvist jeg skulle trenge det.
Men har funnet ut att det ikke altids stemmer 100% ved måling før kok, har opplevd å ta flere målinger på rad med noe ulike resultater,tror dette skyldes att sukkeret i vørteren ikke altid har blandet seg helt homogent i vørteren etter siling av mesken.
 
Splittet av tråden, så kan man prate i vei som man vil...

Jeg måler alltid OG etter kokingen også, både med refraktometeret og med oechslevekten. Fører begge verdiene i loggen, men bruker målingen med oechslevekten som den "offisielle" verdien. Målingen av SG før kokingen (med refraktometeret), bruker jeg, som Steinarja, egentlig bare for å kontrollere at jeg er på rett vei.
 
Gahr skrev:
Splittet av tråden, så kan man prate i vei som man vil...

Jeg måler alltid OG etter kokingen også, både med refraktometeret og med oechslevekten. Fører begge verdiene i loggen, men bruker målingen med oechslevekten som den "offisielle" verdien. Målingen av SG før kokingen (med refraktometeret), bruker jeg, som Steinarja, egentlig bare for å kontrollere at jeg er på rett vei.

Spørsmål da Gahr.
Når du måler med begge instrumentene, gir de omtrentlig samme svar, etter omregning? Har lurt på å kjøpe et refraktometer, men usikker på det er godt nok, om jeg må fortsette med oechslvekten også. Da ser jeg ikke helt vitsen bortsett fra at det er enklere å måle.

roger
 
Du må uansett ha begge deler, da du ikke kan måle FG med refraktometer, grunnet alkoholinnholdet. Jeg har vel ikke egentlig kalibrert refraktometeret mitt helt nøyaktig, men målingene er relativt like. Refraktometeret måler i  °Brix, og man må regne om til SG. Jeg tar det omtrentlig, og gjør slik:

Fra  °Brix til °P:

°P = °Brix /1.04

Fra  °P til SG:

SG =  °P/4 (ca.), eller så kan man bruke tabeller på denne omregningen.

Nettopp fordi det ikke blir helt like verdier når jeg regner om og når jeg måler med oechslevekt (noe pga. usikkerhet med avlesning, unøyaktig kalibrering og kun tilnærming ved omregning fra °P til SG), bruker jeg sistnevnte som den "endelige" målingen. Det er jo uansett ikke så nøye, man er tross alt hjemmebrygger...

Er refraktometeret godt nok? Om det er nogenlunde korrekt kalibrert, ja, absolutt. Men det er ikke så bra å måle SG under og etter gjæringen med, da alkoholen forstyrrer lysbrytningen.

En annen feilkilde er at refraktometrene som brukes til brygging egentlig er beregnet på vinindustrien, og vil gi litt forskjellig resultat alt ettersom hvilke sukkerarter det er i værsken som måles. Siden det i druemost først og fremst er glukose og fruktose, mens det i vørter vil være betydelige mengder maltose og dekstriner, vil dette også kunne gi små avvik på målingene. Men en oechslevekt er jo heller ikke helt nøyaktig, og avlesningsfeil vil ofte forekomme når man bruker en slik også.

Jeg kjøpte refraktometeret mitt fordi det letter måling av vørteren underveis i bryggingen, jeg klarer meg like godt uten, men noen småting blir enklere. Hvis du er i tvil om det er verdt det, la heller være...
 
Vi har akkurat investert i refraktometer og bruker det slik Gahr beskriver. Det er utrolig kjekt for å ta prøver under bryggeprosessen. Slipper med korreksjonstabeller eller nedkjøling av vørter for å bruke oechlevekt. Vi sjekket resultatet mot vekta og det var ganske spot on  :yes:

For måling av FG på en nøyaktig måte kjøpte vi et par oechlevekter fra morebeer som går fra -10 til +20.

MVH
Børge
 
Bruker for det meste berre Refract. Har kontrollsjekka nokre ganger og meiner det fungerer rimeleg nøyaktig viss ein bruker det sammen med "refractbeer" skjemaet fra MoreBeer. Uten omrekningsskjemaet vil det ikkje fungere på alkoholholdig veske direkte (då må i tilfelle reknekunskapane brukast). Det er viktig å legge inn OG for å kunne bruke det til å måle FG.
 
Beersmith har en funksjon, Refractometer tool, for å korriger SG fra refractometer på gjærende øl.
Legger bare inn OG så regner den ut resten, og det ser ut til å stemme bra.
 
Takker for gode svar.

Tror jeg drøyer anskaffelsen til jeg når neste nivå.  :laugh:

Tror jeg har nok å ødelegge med oechlslevektene. Knakk ett i dag, Vin&Bar hjalp meg med et nytt. (Kjøpte to ikke mer stress under brygging) Håper APA'en blir bra for det. Rakk det mens Speidelen jobbet for meg.

roger
 
Roger skrev:
Takker for gode svar.

Tror jeg drøyer anskaffelsen til jeg når neste nivå.   :laugh:

Tror jeg har nok å ødelegge med oechlslevektene. Knakk ett i dag, Vin&Bar hjalp meg med et nytt. (Kjøpte to ikke mer stress under brygging) Håper APA'en blir bra for det. Rakk det mens Speidelen jobbet for meg.

roger

Det er mye lettere å få et refractometer til å vare, det kan ikke sammenlignes.
:)
 
Pga. ødelagt oechslevekt fikk vi ikke målt OG og lurer dermed på om det er en måte å finne alkoholinnhold på og kom over http://brewheads.com/refract-getog.php Noen som har prøvd denne og vet om den er noenlunde nøyaktig? Testet med et brygg som ble målt til OG 1.064 og SG 1.020/9.5 (som ble brukt som eksempel i en youtube-video om refractometer) og da sier kalkulatoren OG 1.066.
 
Det finnes en justeringsskrue du kan benytte til å nullstille når du måler med med f.eks destillert vann


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp