Bryggertabber

Har hatt en pale ale stående på lager, grunnet flytting.
Skulle sjekke hvordan den var nå. Har ikke fått fatet inn i kjøleskap igjen, så regnet med at jeg måtte slippe ut endel trykk fra fatet først.
Jeg gjorde dette, og koblet på en slange med picnic kran på (kegeratoren er ikke helt på plass enda etter flyttingen).
På disconnecten til fatet var det tydeligvis en slangeklemme som ikke lenger var festet skikkelig....og i kombinasjon med at jeg ikke slapp ut nok trykk fra fatet, så gikk det ca. ingen tid fra jeg koblet den på fatet, til slangen ble skutt av.
Det sprutet ut med god kraft fra quick disconnecten . Og selv om det max gikk 1 sekund før jeg fikk dratt den av fatet, så var det øl overalt....på vegger, på gulv, i taket, på PC'en, på skapet, på døren, på kontorstolen...osv. osv....

Note to self: Sjekk utstyret ekstra nøye før bruk, spesielt når det har stått på lager i 3 måneder!
 
En av de første gangene med Speidel: Vi hadde varmet vannet, og begynt å fylle på med malt. Da vi hadde fått oppi nærmere 10kg malt begynner plutselig vannet i maltrøret å stige og renne over. Med masse malt. Full panikk, trekke ut strømmen for å stoppe det hele.

Vi hadde selvfølgelig glemt å trykke kontrolleren videre fra varming til fylling av malt.

Ved å løfte ut maltrøret og sile ut malten med et dørslag fikk vi reddet det hele, og resten av dagen gikk greit uten at pumpene gikk full av malt.

--
Kjell Ove
vibrygger.no
 
Hadde litt dårlig tid i dag, pitched på 35-40grader før det gikk i kjøleskapet med ut200. Er alt håp ute og bør jeg pitche på ny?
 
White Labs sei at i allefall 001 startar å ta skade ved temperatur over 30C du fe nesten bere vente å sjå korleis de gjeng. 051 he eg ikkje peiling på.
 
Kom hjem fra en 3-dagers fjelltur i går. Åpner opp døra til boden og finner gjæringskaret på 25 l liggende på golvet og døra på kjøleskapet åpen. Glassplaten i bunnen av kjøleskapet hadde knekt, og fysikkens lover har da tredd i kraft. Den første panikken ga seg heldigvis raskt når jeg fant ut at lokket ennå satt på dunken, og at tempraturen i karet kun var en halv grad over ønsket.
 
Kom hjem fra en 3-dagers fjelltur i går. Åpner opp døra til boden og finner gjæringskaret på 25 l liggende på golvet og døra på kjøleskapet åpen. Glassplaten i bunnen av kjøleskapet hadde knekt, og fysikkens lover har da tredd i kraft. Den første panikken ga seg heldigvis raskt når jeg fant ut at lokket ennå satt på dunken, og at tempraturen i karet kun var en halv grad over ønsket.

haha er øllet ok?

Minner om en bilulykke jeg var med på i min ungdom, hvor vår folkevognbuss to salto i lufta og landet på taket på hardangervidda en plass. Første jeg hørte når jyden av knust glass hadde roet seg var en som sa "kor mange øl e knust?"
Selv var jeg ikke så hypp på øl da jeg var for opptatt til å fjerne en stor glassbit fra ræva. Englevakt hele greia.
 
Ølet har det helt fint. Men jeg kan se for meg hva som kunne skjedd hvis lokket ikke satt fast. Heldigvis siter lokkene på gjæringskarene jeg bruker sinnssykt godt.
 
Skulle stikke om ein saison, fyrst sprakk glasballongen når den skule desinfiserast......varmt vatten og falg glasballong = dårleg kombo. Måtte so stikke om på eit plastfat......lekk kran (damn you Blinchman!) bere for å toppe kransekaka saug heverten inn luft under ommstikkinga pga dårleg pakning so no er sikkert alt ølet oksidert :mad:
 
(Nestentabbe)
Brygger til flaskekonkurransen til Bjorleik og skulle vege opp humle, men posen som skal inneholde 100g inneholdt berre 66g!!! Sinte tankar gikk til Vestbrygg før eg oppdaga at supervekta mi stod på dwt (pennyweight).
Dette kunne blitt en noko bitter Pale Ale.
Katastrofen avverga og ølet er på god vei til pallplassering:D

Mitt forrige brygg vart mistenkeleg bittert:confused:
 
FWH....:cool:.(First Wort Hopping)....Ha i bitterhumlen når du starter oppvarming til koking. Kok etter skjema. Krem ;)
Hva skjer om du må avbryte prosessen etter at humlen er hatt i, på ca 80 grader, og den blir stående der i en time
(60 minutter!) før du regulerer platen til koking.
.......vel - jeg har et forslag: Jeg har forstått det slik at om humlen er i kontakt med kald vørter for lenge - så gir det
en gressaktig smak. Vel, (om det ikke er andre ting som er feil...) så gir en times humling før kok smak av
fermentert/halvfordøyd gress. Med andre ord: møkk. Kumøkk for å være presis.
Og, tro meg, det er en lukt jeg kjenner! :eek: Fruen var enig. Kumøkk.
Hadde ræva gjæring, (startet på 21, (trøbbel i kjelleren) måtte slå varmen helt av på onsdag, holdt 15 i dag) får en uke til på ca 19,
uten at jeg tror det spiller noen rolle. Gjæra er Nottingham, regner med at gjæren ikke er problemet.
Har en ESB som har stått på samme håpløse temperatur-regime, smaker konge.
Tror ikke fjøslukta forsvinner. Helt ærlig; lukter og smaker som fermentert gress!
FWH - ja, en time first wort - nei :rolleyes:
 
Leverte inn en øl til hjemmebryggerkonkurransen til Bergen Ølfestival.
Dvs...jeg tappet på flaske for flaskekarbonering dagen før innleveringsfrist.
Trodde de skulle få noen uker på å karbonere før bedømming (siden festivalen ikke er før uti september), men ser nå at bedømmingen allerede er ferdig.
Så flaskene fikk ikke en gang en uke på seg. Tipper den ølen var riiiimelig flat :rolleyes:
 
Mest adrenalinfylte brygging til nå:
Første brygg etter at jeg isolerte gryta med liggeunderlag. Helt ned til kanten, med hull til ventil og hele pakka. Flotte greier. Mesketemperaturen var stabil som aldri før, og oppkoking gikk på halve tia. Så skulle kjølespiralen oppi, og for å få til det må jeg trekke den av platen på komfyren for å få plass under vifta. Plutselig kjenner jeg lukten av svidd plastikk. Kikker bak gryta, og der er liggeunderlaget i fyr og flamme! Bare en ting å gjøre; rive det hele av og løpe ut! Blåste ut flammene, lot liggeunderlaget ligge under oppsyn av han i nabohybelen. Inn igjen, få kjølespiralen nedi, og fortsette bryggingen. The brewing (show) must go on! Navn på brygget blir nok "flambert saison".

Neste dag, mer brygging (begynte å bli tynt i hyllene). Har klippet ut den brente delen av liggeunderlaget, og tapet på en ny. Har til og med klippet av de to nederste centimetrene med isolasjon for å minske brannfare. Samme situasjon: kjølespiralen skal oppi. Skrur av komfyren denne gangen, og trekker gryta over. Kikker bak, og ser at den er i ferd med å ta fyr igjen. Gryta kjapt på plass. Av med isolasjon og blåse. Hold på å bli "flambert IPA", men reddet meg inn til en "IPA well done". Phew...
 
Jeg hadde en bryggetabbe med en påfølgende tabbe som resultat av den første tabben.

Brygget første brygg til IKT-NM i Oslo (sjekk ut bryggeriet vårt på www.candibrygga.no ) og jeg skulle ha i gypsum til meskevannet. Jeg tar selvfølgelig feil boks, en der det står SuperMoss på, hvordan jeg klarte det må gudene vite, boksene har helt forskjellig størrelse. Hadde i vel 3 gram SuperMoss i mesken.. Jeg oppdaget det fort og fyrte oppi gypsum slik at pH-verdien ble riktig, men jeg var fortsatt bekymret for effekten av moss i mesk, men håpte på at den ville ligge igjen med kornet etter jeg hadde silt av vørteren. Vi brygget uansett videre og det gikk veldig bra. Siden det var helt skrapa tomt for oppvaskemiddel i huset i tillegg til at det var blitt veldig sent utsatte jeg vaskingen og tømmingen av mesketønnen til i dag. Teorien min om at supermossen ble igjen sammen med kornet i mesketønnen stemte på en prikk, for det luktet nemlig oppkast blandet med fiskeslo, mens vørteren heldigvis lukter helt normalt.

tl;dr: Masse SuperMoss i mesk lukter vondt om det får stå litt.
 
Tilbake
Topp