Bryggertabber

Tabbe og tabbe... Jeg skulle prøve å lage en humlesusklone. Først ble det litt rot med bestillingen - jeg har ikke maltlager og mølle (ennå) så jeg måtte bestille ad.hoc og tenkte ikke på at bryggselv ville male sammen alt i en pose, så da kunne jeg ikke veie ut de mengdene jeg hadde tenkt å ha, men forholdene var rimelig greie og det var ikke så mye mer, men allerede da tenkte jeg at den ølen kunne hete Humlesurr. Så var det dags for tørrhumling, Humlesus er en single hop citra ale, og jeg skulle bruke resten av 100 g posen jeg hadde kjøpt, men så glemte jeg at jeg også hadde humle liggende etter en humlet eplecider jeg lagde i høst, så tørrhumlingen viste seg å bli med en ukjent mengde Nelson Sauvin... Humlesurr er det og humlesurr blir det... Vel, har akkurat tatt ut en prøve, det ser ut som om gjæren har gjort jobben sin og det smaker lovende - for de gangene man vil ha en øl som får tungen til å slå litt knute på seg med første smak.
 
Kjøpte både anti-foam og melkesyre i dag. Tak feil flaske og tilsatte 4 ml anti-foam istedenfor syre til 16 liter vørter. Tok endel tid å forstå hvorfor pH ikke gikk ned. Får se om det satte usmak.
 
Om ikke bryggetabbe, så en ørliten gjæringstabbe.

Gjærer en Helles med Diamond på 10c, på dag 3 blir strømmen til kjøleren fjernet ved en feil. Så neste dag er tempen opp i 16c.
Der ble den noen timer før jeg fikk kjølt ned til 10-11c igjen. Ser på gjæringsforløpet på Tilten at gjæringen ikke har rast av sted, men gjæret kontrollert nedover. Kan jeg vente meg spor av usmaker av den tidlige høye temp.økningen?
 
Om ikke bryggetabbe, så en ørliten gjæringstabbe.

Gjærer en Helles med Diamond på 10c, på dag 3 blir strømmen til kjøleren fjernet ved en feil. Så neste dag er tempen opp i 16c.
Der ble den noen timer før jeg fikk kjølt ned til 10-11c igjen. Ser på gjæringsforløpet på Tilten at gjæringen ikke har rast av sted, men gjæret kontrollert nedover. Kan jeg vente meg spor av usmaker av den tidlige høye temp.økningen?
Jeg har ikke kompetanse til å svare deg, men siden du har TILT, hva var OG og hvor langt ned hadde det gjæret før temperaturen i ølet økte?
 
Hele poenget med å ha et termometer i vørten når man varmer opp til kok, er jo at man IKKE skal gå fra kjelen for å ordne noe kjapt når den holder 98 grader... jaja, det ble mindre å skumme av i hvert fall - og heldigvis brygger jeg i et våtrom som er greit å vaske - hadde det bare ikke vært for at mye av den drøye literen som stakk av nå befinner seg under vaskemaskinen....
 
Hele poenget med å ha et termometer i vørten når man varmer opp til kok, er jo at man IKKE skal gå fra kjelen for å ordne noe kjapt når den holder 98 grader... jaja, det ble mindre å skumme av i hvert fall - og heldigvis brygger jeg i et våtrom som er greit å vaske - hadde det bare ikke vært for at mye av den drøye literen som stakk av nå befinner seg under vaskemaskinen....
Du er ikke den første som har irritert deg over at det akkurat er plass nok under dem til at noe kan komme inn, men aldri om man får det ut igjen.
 
Så mange sånne historier gjør meg nesten skeptisk til å skaffe temperaturstrying
Det beste er noen ganger å leve i uviten ja :)
Jeg har ikke kompetanse til å svare deg, men siden du har TILT, hva var OG og hvor langt ned hadde det gjæret før temperaturen i ølet økte?
OG: 1.045 hadde gjæret ned 10 poeng før kjølingen forsvant. Trodde ikke lagergjær utviklet så mye varme, men der tok jeg feil. Gjæringstanken står i en kjeller som også holder rundt ønsket gjæringstemp. Øl blir det uansett.
 
Det beste er noen ganger å leve i uviten ja :)

OG: 1.045 hadde gjæret ned 10 poeng før kjølingen forsvant. Trodde ikke lagergjær utviklet så mye varme, men der tok jeg feil. Gjæringstanken står i en kjeller som også holder rundt ønsket gjæringstemp. Øl blir det uansett.
Trur ikke du kommer til å merke noe som helst forskjell jeg... Kjørt en serie lagerbrygg i vinter der jeg har gjæra på alt fra 9 grader og opp til 17-18. Riktignok med Brewly eller Fermentis sine versjoner av 34/70, men Lallemand hevder jo at deres Diamond er minst like lite temperatursensitiv.

Som en forenkling av gjæringsprosessen har jeg også gjæret i kjølige rom uten temp.styring... dvs at tempen i karet har steget ett par grader over omgivelsestemp mens den andre halvdelen av batchen er gjæra i skap med inkbird.. Klarer faktisk ikke registrere signifikante forskjeller på de to metodene...
 
Trur ikke du kommer til å merke noe som helst forskjell jeg... Kjørt en serie lagerbrygg i vinter der jeg har gjæra på alt fra 9 grader og opp til 17-18. Riktignok med Brewly eller Fermentis sine versjoner av 34/70, men Lallemand hevder jo at deres Diamond er minst like lite temperatursensitiv.

Som en forenkling av gjæringsprosessen har jeg også gjæret i kjølige rom uten temp.styring... dvs at tempen i karet har steget ett par grader over omgivelsestemp mens den andre halvdelen av batchen er gjæra i skap med inkbird.. Klarer faktisk ikke registrere signifikante forskjeller på de to metodene...
Veldig interessant:).
 
Satte denne på spinneren i går, i dag oppdaget jeg at jeg hadde tilsatt feil gjær.
Skulle vært WLP380, ble 400 i stedet, så sånn sett bommet jeg bare med 20.

Blir en Witbock i stedet for Weizenbock da, blir nok greit det.

21E4309C-4CD6-4C25-8DC6-97B96818DF86.jpeg
 
Satte denne på spinneren i går, i dag oppdaget jeg at jeg hadde tilsatt feil gjær.
Skulle vært WLP380, ble 400 i stedet, så sånn sett bommet jeg bare med 20.

Blir en Witbock i stedet for Weizenbock da, blir nok greit det.

Vis vedlegget 57173

Det er godt det. Kunne tenke meg å brygge det selv,
men ville endret litt på maltsammensetningen så den ikke blir for mørkt
 
Det er godt det. Kunne tenke meg å brygge det selv,
men ville endret litt på maltsammensetningen så den ikke blir for mørkt
Den er bestilt, knust, samlet i en pose og mottatt allerede...
Er det noe som heter Witbock? Husker du brygget en sterkere wit en gang, men er det en ølstil?
 
Tilbake
Topp