Bygge bryggerom i kjelleren

Hei
Trenger noen tips for smarte løsninger til mitt nye kjellerbryggeri. I dag brygger vi i en åpen carport med 50 liters kjele en Caso Induksjonstopp Pro 3500 og meskepose. Trivelig det men det blir litt kaldt og tar litt tid med oppvarmingen av både vekse og bryggere.

Vi kommer ikke å oppgradere før kjelleren er ferdig men det er mye som tyder på at vi vil gå for hjemmelaga utsyr med utgangspunkt i varmtvannsberedere. Tenker at vi går for batcher på 60-80 liter.

-Hvilken type vifte bør jeg gå for? Det er både et lite vindu og et par ventiler i rommet allerede.
-Hvor mye strøm trenger jeg?
-Hva annet skal tenke på?

På forhånd takk for gode tips.
 
Har bryggerom i kjelleren, og har montert standard kjøkkenvifte (whirlpool, billig på Finn) over kokekaret, funker utmerket.
 
Godt med stikkontakter, i allafall 3 16A kurser (mancave, etter hvert kommer laptop, kjøleskap osv) . Lag en skisse på hvordan du tror det vil være mest effetivt, monter stikk etter det, blir det våtrom, husk stikk skal være 170cm ish
 
Vifte trenger du ikke, ingenting slår et lokk med 4" rør fra kjelen og ut i det fri.
Du skal he et alvorlig stort bryggeri hvis du trenger mer enn en 3 fas 16 A kurs alt er jo ikke på samtidig.
evt. 16 A kurs til annet.

Har det selv så jeg vet absolutt hva jeg prater om.
 
Godt med stikkontakter, i allafall 3 16A kurser (mancave, etter hvert kommer laptop, kjøleskap osv) . Lag en skisse på hvordan du tror det vil være mest effetivt, monter stikk etter det, blir det våtrom, husk stikk skal være 170cm ish

Alle rom utenom bad er vanlige rom og trenger i verstefall bare jord.
 
Drømmen er vel kjellerom med eget avløp, innlagt vann (det er her det starter?), nok albuerom og (som nevnt over) minst to eller tre 16A kurser. En lang, vannsikker benkeplate, og god skapplass under (som står på metallføtter). Plass til kjøling (gjerne 2stk høye kjøleskap for gjæring og lagring) og gjerne et benke-kjøleskap med tappekran som motivasjon under brygging.
Ventilasjon er viktig! God utlufting med egen vifte og helst en fleksibel "hatt" som kan tippes over kokekjelen.
Koble på dusjslange med varmt og kaldt vann, for vasking og spyling av dunker. En god og stor utslagsvask.
Flislegge alt sammen. Husk mulighet for musikk og muligheten til å sette seg komfortabelt ned imellom slagene.
Da fungerer rommet til brygging, vasking og litt småsipping, selv om dette sikkert krever et rom på 12-20m2 - perfekt! :)
 
Ikke noe som dryppe tilbake i kjelen?
Hvor store batcher koker du?
Hei, koker opp til 28 liter. Det drypper litt fra vifta, men dette treffer lokket på kjelen og renner av, men har tenkt å lage en slags skråplate for å lede dette ut til siden (vasken), er rimelig enklet, men også det enkle må gjøres :)
 
Skjønner du plasker fælt i brygginga om bryggerommet ditt minner mer om et bad enn et kjøkken :)

Elektrikeren min har ikke reagert på å bruke vanlige elkostikk i normal høyde selv om han vet hva rommet er til.
 
Tilbake
Topp