bygge gjære skap trenger ekspertise

:help:

Jeg skal lage gjære bokser og ser på forskjellige løsninger..

er det mest praktisk å lage seperate enlke bokser for tempraturstyring ?

- varmeelement , holder det med en type frost forhindrende slangevarmer ( 40w) hva bruker dere? P.S  godt isolert boks
- tempratur kontroll ( biltema )
- dimensjon på boxer

Det betyr en del hvor denne boksen skal stå.
Min, et kjøleskap, står på vaskerommet og jeg har ingen intern varme.
Har dog vurdert et lite element. Eksempelvis som det du beskriver.
Står den derimot i omgivelser som er en del kaldere enn du ønsker som gjæringstemperatur mistenker jeg at 40W blir i minste laget.

Hvor skal boksen stå og hvor kaldt blir det der?

Jeg har nettopp forsøkt med 5cm skap av 5cm isopor med petit varmeplate(25w) i kaldt uthus (-5c) og denne klarte ikke å holde temperaturen høyere enn +8c.

Hvor langt er et tau?  ;)
Du trenger nok varme eller kjøle til å oppveie omgivelsestemp. Kommer også an på hvor stor boksen er, hvor tykk den er, og hvor tett den er.

Jeg bruker 300-liters fryseboks, der holder det med en lyspære (35-60W?) for å holde gjæringstemp. Fryseren står i uisolert garasje, nå for tiden er det kanskje -5 elns der inne. På sommeren er det jo varmere rundt fryseboksen enn det jeg vil ha inni, men siden det er en fryser går jo det greit.

Noen tips: Styrofoam er MYE bedre å jobbe med enn isopor. Koster litt, men er verdt forskjellen. Gamle hvitevarer er ferdigbygde, tette og godt isolerte. Skaff deg evnt en herpa fryser og sett den kaldt med en lampe el inni. Styr temp med STC-1000, mange tråder om den her inne.

Lykke til!

RawRoffe skrev:
Hvor langt er et tau?  ;)
Du trenger nok varme eller kjøle til å oppveie omgivelsestemp. Kommer også an på hvor stor boksen er, hvor tykk den er, og hvor tett den er.

Jeg bruker 300-liters fryseboks, der holder det med en lyspære (35-60W?) for å holde gjæringstemp. Fryseren står i uisolert garasje, nå for tiden er det kanskje -5 elns der inne. På sommeren er det jo varmere rundt fryseboksen enn det jeg vil ha inni, men siden det er en fryser går jo det greit.

Noen tips: Styrofoam er MYE bedre å jobbe med enn isopor. Koster litt, men er verdt forskjellen. Gamle hvitevarer er ferdigbygde, tette og godt isolerte. Skaff deg evnt en herpa fryser og sett den kaldt med en lampe el inni. Styr temp med STC-1000, mange tråder om den her inne.

Lykke til!
Off topic : et tau er like langt i begge ender :)

det enkle er ofte det beste... få tak i et gratis kjøleskap på skroter'n :)
ferdigbygget/isolert... flesteparten fungerer også, så da er kjølingen ok. STC-1000, og passende varme-element... (avhengig av omgivelsen. 2-3X effekten på kjøleskapet slik ca)

siden du bor i bergen er det vel ikke veldig mange minus grader, kjøleskap ute med et varme element eller frostvakt, som magne sier. kjøleskapet trenger jo ikke fungere eller bygg en boks i styrofoam.
elflex er også noe du burde kikke på.

Knut-Erik skrev:
siden du bor i bergen er det vel ikke veldig mange minus grader

Hmmm.... Øvre Sædalsveien er i Bergen, hadde -15C for to dager siden.
Er hvertfall litt på den negative siden av skalaen.

(Lite vesentlig for bygging av skapet, men måtte bare skyte inn....)

Knut-Erik skrev:
siden du bor i bergen er det vel ikke veldig mange minus grader, kjøleskap ute med et varme element eller frostvakt, som magne sier. kjøleskapet trenger jo ikke fungere eller bygg en boks i styrofoam.
elflex er også noe du burde kikke på.

Var -10 i Bergen denne uken.
Elflex er laget for innbygging og bør brukes med forsiktighet.

;D

jeg har en par valg..  under benken i garasjen 90x60x 200 byggeprosjekt ..  eller bare få vekk gamle chevroleten , bort i skuret  :yes:

da får jeg boltreplass til fryser,, enkelt,, ..

skal sjekke ebay og slikt å legge en plan..

må få kontroll på gjæringen ..  ikke manuell styring.. for mye styr..

setter pris på gode tips..  bilder kommer når ferdigstillt

Dere som bruker lyspære inni gjæringsskapet: Påvirker dette ølet på noe som helst måte? Har hørt at lys ikke er bra for øl, og kan gi uønsket smak på ølet.

Vurderer å bruke lyspære selv, da jeg ikke har noe varmeelement i gjæringsskapet ennå.

VidarT skrev:
Dere som bruker lyspære inni gjæringsskapet: Påvirker dette ølet på noe som helst måte? Har hørt at lys ikke er bra for øl, og kan gi uønsket smak på ølet.

Vurderer å bruke lyspære selv, da jeg ikke har noe varmeelement i gjæringsskapet ennå.

Lyspærer blir uansett snart mangelvare.

I all beskjedenhet kan jeg vise frem mitt skap. Det er et brukt kjølerom som måler 90x90 på gulvflata. Og en kjølemaskin fant jeg også brukt på finn. Ellers installerte jeg en flunkende ny frostvakt ifra Biltema og en ATC800-kontroller. Så ønsket gjæringstemperatur er kun et tastetrykk unna.

Vedlegg

• DSC00400.JPG
    DSC00400.JPG
    1,1 MB · Sett: 492
Bruker:
300l fryseboks
ut200 temp kontroller
frostvakt fra clas ohlson

Ut200 styrer jo både varme og kulde og er i tillegg rimelig billig og kjøpe inn

Flott skap & utstyr Freddy, etter 2 batcher med slush blir det også bygging av gjær skap på meg.

Tilbake
Topp