Bygge såinnhus, komme i gang med melting og tørking

Flott :) Lykke til med bryggingen og byggingen.
Fikk vekdig fint røykpreg på en American Stout av maltet jeg kjøpte av deg. Brukte 2 kg på 50 L OG på 1080.
Smaker lovende. :)
 
Takk for det, og flott at stouten ser ut til å bli god. Tror imidlertid ikke at du kjøpte maltet av meg :)
 
Da har vi brygget omlag 500 liter stjørdalsøl på Klostergården på Tautra. Vørtra ble meget bra,  så vi får håpe gjæringa går godt. Forhåpentligvis finner noen flasker veien til polet slik at flere kan stifte bekjentskap med stjørdalsøl.  Bilde av Jørn under kjølinga
 

Vedlegg

  • mms_20130924.jpg
    mms_20130924.jpg
    244,3 KB · Sett: 1.171
Roarsa skrev:
Da har vi brygget omlag 500 liter stjørdalsøl på Klostergården på Tautra. Vørtra ble meget bra,  så vi får håpe gjæringa går godt. Forhåpentligvis finner noen flasker veien til polet slik at flere kan stifte bekjentskap med stjørdalsøl.  Bilde av Jørn under kjølinga
Er dette nå eller før i år? Sorn?
 
Da er såinnhuset plukket ned og lagt på henger.  I morgen skal det opp på plata jeg har støpt.
 

Vedlegg

  • mms_20131018_2.jpg
    mms_20131018_2.jpg
    250,1 KB · Sett: 1.036
Vi skal brygge enda en batch Alstadberger på Klostergården. Her er et par bilder fra tørkinga av maltet som pågår for fullt for øyeblikket. Et fra fyringa i kjærringa, og ett fra en god dark lager fra Ebeltoft gårdsbryggeri på lun maltseng
 

Vedlegg

  • mms_20131101_2.jpg
    mms_20131101_2.jpg
    247,8 KB · Sett: 896
  • mms_20131101.jpg
    mms_20131101.jpg
    244 KB · Sett: 902
Alstadberger har vært på markedet en stund nå, men har enda ikke nådd polet. Det har blant annet vært på tapp på BS pub og kultur på stjørdal og fått mye hedelig omtale lokalt. Noe har visstnok også nådd oslobygda. I Januar vil det som ett av tre øl fra Klostergården representere trøndelag under grüne woche
 

Vedlegg

  • IMG_20131224_205627.jpg
    IMG_20131224_205627.jpg
    950,1 KB · Sett: 804
  • IMG_20131205_194755.jpg
    IMG_20131205_194755.jpg
    750 KB · Sett: 806
Ølet er i salg hos Café Sara i Oslo, på 500ml flasker. Jeg har smakt det og synes det var utmerket. Ølet er velbalansert og har et veldig fint røykpreg og behagelig maltsmak. Det hadde riktignok litt lite kullsyre, men for alt jeg vet er dette kanskje typeriktig. Jeg kan anbefale ølet på det sterkeste. Det er ikke ofte man har anledning til å smake på Stjørdalsøl, så dette er en sjelden anledning. :)
 
Grove skrev:
Ølet er velbalansert og har et veldig fint røykpreg og behagelig maltsmak. Det hadde riktignok litt lite kullsyre, men for alt jeg vet er dette kanskje typeriktig.

For å være klassisk stjørdalsk maltøl burde det hatt enda mindre kullsyre. Ellers er jeg enig, anbefales på det sterkeste etter å ha smakt det på juleølkonkurransen.
 
Skikkelig morsomt med mange gode tilbakemeldinger. Veldig vanskelig å si hva som er et typeriktig stjørdalsøl, men Gustav har nok rett i at svak karbonering til nærmest flatt er det mest typiske.
I dag har vi tradisjon tro hatt uformell utendørs smaking i mitt bygdeavsnitt. 36 deltagere og 22 ulike øl tyder på stort engasjement. Dette er kun en av totalt 5 organiserte smakinger i Stjørdal 2 og 3 juledag. Tror ikke jeg overdriver når jeg tipper at vi har mellom 200 og 300 ulike øl i kommunen hver jul
 
Batch nummer tre ble brygget på klostergården for 10 dager siden. Det blir trolig pollansering 4. Juli. Imens jobbes det fortsatt med såinnhuset. Nå skal vi straks i gang med muring av såinn. Har også hugget litt ørder, så jeg har til tørkinga
 

Vedlegg

  • mms_20140308_143049.jpg
    mms_20140308_143049.jpg
    263,3 KB · Sett: 474
Fantastisk flott håndtverk! Håperå få satt ganen i noe stjørdalsøl etter hvert så jeg kan støtte opp om dette fantastiske arbeidet!  :amen:
 
Sara har bestilt mer etter hva jeg har forstått, men kan ikke garantere noe før batch 3 er ferdig. Den tappes til uka :) Klostergården håndbryggeri håndterer både bestilling og distribusjon
 
Tilbake
Topp