Gjæra min såedes:
18-20 48t
20-26 36t
26 168t
26-4 48t
Gjærte fra 1.044 til 1.002
Hissig gjæring
Litt interessert i å høre hva dere andre har brukt.
Selv gikk jeg for:
Pitch 18c
stig til 20c. Bli der i 24t
21c-24t
22c-24t
23c-24t
26c-24t
27c -5dager
ned til 18c -3 dager
Coldcrash 3c -3dager
Mitt første forsøk med denne gjæren, hva har dere andre prøvd og lært?
De aller fleste i denne tråden startet vel på 18 grader... Tror nok det er lurt.Skal brygge en Saison til sommerøl og tenkte å bruke belle. Ser i denne tråden at det kan være lurt å starte gjæringen høyt, så jeg satser på å starte på 24 grader. Øke opp til 27-28 grader iløpet av første uke og la den være der til tapping. Saison synes jeg skal ha bra med bobbler, så jeg tror jeg vil satse på 8 - 9g pr liter.
De aller fleste synes vel også det har blitt lite esterpreg i det ferdige produktet..De aller fleste i denne tråden startet vel på 18 grader... Tror nok det er lurt.
Du må i alle fall justere for høgare gjæringstemperatur. Eg gløymde det og resultatet vart eit veldig flatt øl som smakte veldig lite godt samanlikna med ølet eg fata og som eg såleis kan justere kolsyrenivået på. Tipper at denne kalkulatoren kan nyttast med rimeleg bra resultat: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/Forresten noen forslag til sukkermengde for karbonering på Saison? Mange ymse forslag på nettet.