Dette var jo et supert svar, men jeg var nok ikke detaljert nok i mitt spørsmål.
Det vi er inne på nå er vel BIAB brygging?

Jeg har for øyeblikket ingen stor kjele så det jeg egentlig lurte på var om det var mulig å bruke DME og koke opp med noe vann, tilsette humle under kok for så å fylle opp med kaldt vann, like enkelt som disse ferdig ekstraktssettene.
Nei, ingen BIAB her, jeg hadde en 15 liters ikea kasserolle som jeg gjorde 25 liters batcher i. Kun DME, humle og gjær. Og ja jeg fylte 12 liter vørter i gjæringskaret fra kokekjelen og fylte med kaldt vann til 25 liter totalt i gjæringskaret :)

Men joda, tok utgangspunkt i at du kunne koke hele volumet, men det må man ikke.
 
Jeg har bestilt litt humler, og gjær som kommer til uken, men rasket med meg DME, Galaxy humle og en pakke US-05 fra lokalbutikken på fredag.

Jeg fant en pale ale oppskrift på nett som jeg gjorde som en test.

1.4 KG DME Golden light kokt i ca 6,5 liter vann i 45 minutter.

Tilsatte humlen Galaxy
15g @ 45 min
12g @ 15 min
10g @ 2 min

Kjølte ned vørter i isbad, silte vørter oppi gjæringskar og fylte opp med kaldt vann fra spring til jeg hadde 10 liter i gjæringskaret.

Fikk en OG på 1.047

Slet litt med høy temp på vørter, tilsatte hydrert gjær på ca 25 grader.
Nå jobber inkbird'en med å få ned vørter til 18c gjæringstemp under storm så øker jeg til 19c etter stormgjæring.

Tenker å tørrhumle med 10g Galaxy.
Hvordan dette vil smake er jeg veldig spent på, akkurat nå er både lukt-smakssans borte etter korona for 1 mnd siden etterfulgt av en god bihulebetennelse as we speak
 
Sitter å planlegger et par nye brygg.
Skal prøve på en Amerikansk blonde ale og en hveteøl.

Golden light DME, Centennial, Cascade, Citra, Lallemand Nottingham til Blonde ale.

Pilsen light, Bavarian Wheat DME, Hallertau Mittelfreüh, og WB-06 til hveteøl.

Lager ca 10 liter tenker jeg. Greit å lage i små mengder dersom det må gå rett i dodraugen
 
Ikveld fikk jeg endelig brygget litt igjen etter ca 4 mnd.
Gått jevnt med øl gjennom sommeren så på tide å få produsert litt mer.

Tidligere i år prøvde jeg på en Pale Ale med kun Galaxy humle. Den ble god, dog litt for bitter.
Ikveld justerte jeg ned humlemengde litt og tilsatte også Cascade.
Tørrhumler denne med Cascade og Galaxy om 7 dager.DSC_0334~2.JPG
 
Da var det gjort, ryddet, og nå er det litt sofatid.

Regner med flere her inne brygger på ekstraktmåten, gøy hvis flere deltar her
DSC_0348~2.JPG

DSC_0349~2.JPG
 
Jeg har lenge planlagt en form for hveteøl, og fant ut ikveld at jeg ville lage det.
Da får jeg også testet å ha to bøtter i gjæringsskap samtidig.
Ale'en fra igår står øverst med inkbird på 19c.
Hveteøl står nederst. Spennede å se om det vil gjære greit.
DSC_0348~3.JPG
 
Jeg har lenge planlagt en form for hveteøl, og fant ut ikveld at jeg ville lage det.
Da får jeg også testet å ha to bøtter i gjæringsskap samtidig.
Ale'en fra igår står øverst med inkbird på 19c.
Hveteøl står nederst. Spennede å se om det vil gjære greit.
Vis vedlegget 58267
Du bør nok ha tenkt litt på de forventa gjæringsforløpene, så du ikke får noen overraskelser, men det har du sikkert kontroll på.
 
Min erfaring er at det funker fint med to gjærstammer som genererer omtrent like mye varme.
Vel, og som arbeider best i omtrent samme temperatursjikt, selvsagt. Og med vørter med omtrent samme OG.

Så går det selvsagt an å tilpasse. Styre temperatur etter en gjær som genererer mye varme og ha en annen som jobber best på litt lavere temperatur, for eksempel.
 
Ja, det jeg tenker med hveteølen er at den står nærmest varmekilde så når Ale'en som inkbird er tilkoblet mister varme og varmeelementet starter vil vel hveteølet får mer varme før Ale'en.
Men er jo litt spennende å se resultatet
 
Ja, det jeg tenker med hveteølen er at den står nærmest varmekilde så når Ale'en som inkbird er tilkoblet mister varme og varmeelementet starter vil vel hveteølet får mer varme før Ale'en.
Men er jo litt spennende å se resultatet
Jeg gjorde det der noen ganger før jeg kjøpte større FV (fermentor vessel). 2x 25 FV over hverandre som på bildet ditt. Hveteøl nederst, sensor på bøtta øverst. Nå viste det seg for at jeg senere skulle danne meg erfaringer med Mangrove Jack som var gjennomsnittlig middels til dårlig, og når US-05 stod øverst så stod kjølinga ganske bra på under stormgjæringa. Tempen i hveteølet var nede i 11-12 grader, og det stoppa på 1.025, ned fra 1.044. Etter det gjorde jeg kun samme forsøk med Skare, som gir litt pokkern i temperaturer, den går ut 78% uansett hva.
 
US-05 stod øverst så stod kjølinga ganske bra på under stormgjæringa. Tempen i hveteølet var nede i 11-12 grader, og det stoppa på 1.025, ned fra 1.044.

Jeg var litt usikker på gjæringen på min hveteøl, virket som ikke mye hadde skjedd så jeg gjorde en måling igår kveld.

OG: 1043
SG: 1012

Så her hadde det absolutt skjedd ting og virker til å fungere greit med å ha ei gjæringsbøtte nederst.
 
Tilbake
Topp