Det spruter under meskingen..

Kanskje hvetemalten bør knuses for seg selv? Bladd igjennom litt div bryggebøker i det siste, og mener å huske at det stod i en av disse at hvete har en tendens til å bli finere knust enn bygg på samme mm.

Ja det kan jo være.. I såfall er det vel mest gunstig å kverne selv. Noen andre som har noen formening om kverning av hvetemalt vs. annen malt?
 
Har hatt samme problemet én gang tidligere, 99% sikker på at det var for fint kvernet som var grunnen til at jeg slet. Feil innstilling på maltmølla, la merke til at det var mye støv da jeg mesket inn, men satset på at det gikk bra. Gikk over til manuell og kjørte pumpene selv med 5-10 minutters mellomrom. Ble litt lavere effektivitet, men ellers gikk det greit.
 
Har gått til innkjøp av samme mengden malt som ble brukt i den kölschen som gikk til helvete. Den skal brygges i morgen tidlig. Har også gått til anskaffelse av et halvt kilo risskall samt skumdemper (anti foam). Trenger tips til dosering av begge delene. har til sammen 4,5 kg malt i speidelen.

Grunnen til at jeg kjøpte skumdemper var fordi det skummet noe voldsomt under kok. Vil skumdemper fungere også til dette, eller brukes det mest til gjærstartere? Finner ingen info om dosering iallefall. Mulig jeg ikke leter godt nok..
 
Nei, dessverre.

Fant litt info.. I tilfelle du skulle trenge den: Gahr mener at på 20-25 liters batch skal man bruke ca et halvt kilo. På bryggeland står det 5 % av øvrig malt. Testet 5 % risskall idag - på en kölsch - og det gikk veldig fint. flott sirkulasjon. Skumdemperen fungerte forøvrig også utmerket!
 
Tilbake
Topp