Det utfordrende"trinnet" i mesking...

Huff, blir visst aldri helt klok på dette med mesking..

Utfordring nr. 1: Holde en stabil temperatur i lang tid på (i mitt tilfelle) 50 liter veske + knust malt.
Utfordring nr. 2: Øke temperaturen på hele sulamitten i ca. 10 minutter mot slutten av mesketiden.

Utfordring nr. 1 ønsker jeg å løse ved å sirkulere vesken gjennom en sløyfe i vannbad som holder litt høyere temperatur enn ønsket mesketemperatur. Temperaturen blir målt der meskevannet sildres over mesken.

Utfordring nummer 2 er vanskeligere. Det vil ta relativt lang tid å øke temperaturen i hele meskekaret ved å øke temperaturen i vannbadet. Uansett hvor fort jeg sirkulerer vesken gjennom vannbadet...

Spørsmål 1: Ved trinnmesking - gjelder det å øke temperaturen så raskt som mulig til ønsket temperatur i trinn 2? Eller er det greit med en litt treig økning mot temperaturen i trinn 2? La oss si at det skal meskes 10 minutter på trinn 2 - skal klokka starte i det hele mesken når korrekt temperatur?

Spørsmål 2: Ser jeg på dette som unødvendig komplisert? Vil en gradvis økning av mesketemperaturen mot slutten av mesketiden være "bra nok"? Eller - er det bare jåleri å bry seg med trinnmesking, og lite å hente?
 
1. I industribryggerier er en økning på 1 °C per minutt relativt vanlig, men det er ikke så farlig. 1/2 °C min er heller ikke så veldig ille. Klokka starter når du når ønsket temperatur.

2. Det er ikke egentlig særlig komplisert. Det viktigste er å bli kjent med hvordan ens eget system fungerer og hvordan det påvirker resultatet i ens eget øl. Stegmesking er ikke nødvendig, men det gir bryggeren et ekstra element av kontroll (så fremt man faktisk har kontroll over meskingen). Men ølet vil bli bra uten også.

RDWHAHB.
 
Du kan også meske med mindre vannmengde i trinn 1, og tilsette varmere vann og oppnå riktig temperatur med en gang i trinn 2.
 
Tilbake
Topp