Dimensjonere elektrisk anlegg i nytt bryggeri

De fleste kurser er vel utstyrt med treg karakterestikk så du kan dra 1.5x strøm i en god stund før den slår ut av varme (type 1 time). Det er jo fornuftig fordi lederne tåler gjerne en del strøm over tid før de blir varme... Av en eller annen grunn har jeg 20A sikring på induksjonstopp med ledere tverrsnitt 3.5, toppen har maks effekt på 7400w, som tilsvarer 32A. Det er jo veldig sjelden jeg drar 32A i noe mer enn noen minutter for å koke opp feks vann. Har aldri klart å ta sikringen med alt på fullt enda... Poenget er at det er kanskje overkill og dimensjonere alt for å stå og dra maks effekt i flere timer når du veldig sjeldent kommer til å kjøre alt på full guffe?

På jobb kjører vi 40A gjennom 2.5 tversnitt for å drive LED og UV laser dioder. Det som er problematisk er isolasjon rundt ledere og varme som ikke slipper ut...
 
De fleste kurser er vel utstyrt med treg karakterestikk så du kan dra 1.5x strøm i en god stund før den slår ut av varme (type 1 time). Det er jo fornuftig fordi lederne tåler gjerne en del strøm over tid før de blir varme... Av en eller annen grunn har jeg 20A sikring på induksjonstopp med ledere tverrsnitt 3.5, toppen har maks effekt på 7400w, som tilsvarer 32A. Det er jo veldig sjelden jeg drar 32A i noe mer enn noen minutter for å koke opp feks vann. Har aldri klart å ta sikringen med alt på fullt enda... Poenget er at det er kanskje overkill og dimensjonere alt for å stå og dra maks effekt i flere timer når du veldig sjeldent kommer til å kjøre alt på full guffe?

På jobb kjører vi 40A gjennom 2.5 tversnitt for å drive LED og UV laser dioder. Det som er problematisk er isolasjon rundt ledere og varme som ikke slipper ut...

tversnitt 3,5 ? kanskje 2,5 ?
 
De fleste kurser er vel utstyrt med treg karakterestikk så du kan dra 1.5x strøm i en god stund før den slår ut av varme (type 1 time). Det er jo fornuftig fordi lederne tåler gjerne en del strøm over tid før de blir varme... Av en eller annen grunn har jeg 20A sikring på induksjonstopp med ledere tverrsnitt 3.5, toppen har maks effekt på 7400w, som tilsvarer 32A. Det er jo veldig sjelden jeg drar 32A i noe mer enn noen minutter for å koke opp feks vann. Har aldri klart å ta sikringen med alt på fullt enda... Poenget er at det er kanskje overkill og dimensjonere alt for å stå og dra maks effekt i flere timer når du veldig sjeldent kommer til å kjøre alt på full guffe?

På jobb kjører vi 40A gjennom 2.5 tversnitt for å drive LED og UV laser dioder. Det som er problematisk er isolasjon rundt ledere og varme som ikke slipper ut...

Denne I2 verdien var tidligere på 1,45. Den er nå senket til 1,3 eller 1,2 litt avhengig av fabrikat. Skrusikringer ha I2 på 1,6 eller 1,9 på 10a. Det vil si at ei 10 a skrusikring kan tåle 19 ampere i opp til en time før den ryker i værste tilfelle.
 
Kan ikke få for mye strøm spør du meg. Jeg bruker en 16A og en 10A på et 50l bryggeri og jeg synes at vannvarming går for tregt. Skulle gjerne hatt en 16A til. Om en brygger dobbelt så er det mye samtidig og da, både kok, HERMS/RIMS og HLT. Fint å ha den muligheten.
 
Er jo litt overkill dersom han har bruk for 10-12 kW. Er jo mest sannsynlig den OV han har på hele huset.
Når man skal bygge et nytt hus med full kjeller er det like lurt og ikke minst billigere å sette opp en underfordeling i kjeller eller i etasjen over. Slipper da å trekke mange kurser gjennom etasjeskiller. Bonus her er at man da får "ubegrenset" med strøm i bryggerommet. I nye hus blir det bare satt opp underfordelinger med 100mm dybde da måler skal stå ute i tilknytningsskap.
 
For en respons! Har jo ikke tid til å følge opp og forstå alt dette :).
Underfordeling, hva betyr det? Eget sikringsskap i hver etasje? Per idag har vi lagt opp til teknisk rom, med sikringsskap, i kjelleren.
Har snakket med elektriker, og han bekrefter 400V TN, planlagt med 4 x 40A hovedsikringer. Jeg kan be om 4x50, så skulle han høre med e-verket. Vil det koste mye ekstra? Trenger jeg mer enn 4x40A? Huset har to kjøkken (ett til hybel), vannbåren varme fra varmepumpe, og vil i fremtiden ha behov for ladestasjon til elbil eller hybrid. Ellers er det standard forbruk for bolig.
Så kommer bryggeriet i tillegg da....
 
4x40 som er 3x40 blir 27 kW mot det vanlige 3x63 A i 230 volts nett som ble 24,6 Kw skulle vel holde godt og vel i massevis.
4x40 betyr at det er sikring også i N lederen, spesielt i Norge og jeg vet ikke hvorfor vi alltid skal være spesielle.
Vi bryter ellers også N lederen i emfase kurser, har ikke sett det i utlandet som var lenge før oss med 380/400 volts nett.
 
Tar opp denne tråden igjen.
I og med at jeg har endt opp med et styreskap med både kjele og RIMS kolbe med varmeelementer har jeg fått meg noen spørsmål om mitt elektriske anlegg. Jeg har vel lært at som tommelfingerregel er det vel 3500W som er maks på en vanlig 16a kurs (egentlig er det vel 3680W kontinuerlig som er maks).
Jeg har derimot et sikringsskap som der står: "Tilkoblet fase: 3 og 230 volt". Dersom jeg faktisk har 3 fase vil jeg vel kunne trekke vesentlig mer W, ved behov (rundt 6366W). Dog regner jeg med at man ikke har 3 fase inn i huset i de vanlige stikkontaktene. Har man vel? Så derfor lurer jeg på om det er helt greit å få trukket opp 3 fase ledningsnett inn til bryggeriet, og om det er noe fare tilknyttet dette, eller om det av en eller annen grunn ikke er ønskelig?
Jammen ikke lett dette strømgreiene.
 
Er inntaket ditt 3fas, eller er det bare merket med at det er fase nummer 3 (på everkets side) som er brukt, og at du har 1 fas? I så tilfelle litt snodig merking hvis det er IT nett. Ikke snodig hvis det er TN nett.

Legg ut bilde da vel
 
Da må jeg hjem først. :) Men hva tenker du at jeg skal ta bilde av, selve skapet, måleren eller kursfortegnelse?
Jeg har IT Nett, det er jeg rimelig sikker på!
 
Tenkte bare på bilde av skapet innvendig, så vi ser om du har 3fas eller 1fas. Inntaket er normalt den største :)
 
ett bilde av måleren eller hele s.skapet vil nok avsløre hvor mange faser du har inn.
btw så heter det 2 og 3 fase på IT nett og 1,2,3 fase på 400 volt nett, vi snakkier jo bare om faselederne som brukes :)
 
Tilbake
Topp