«9250W ved 240 volt (stjernekobling) og 9200w ved 230 volt (trekantkobling).«
Dette harmonerer ikke. Antagelig skal det stå 9250w ved 400 volt (stjernekobling). Hvis du ser på dette eller lignende trefase elementer så består de av tre single elementer. Så rent elektrisk blir det akkurat det samme om du velger et trefase, eller tre enfaseelementer. du kan styre de uavhengig av hverandre i både trekant og i stjernekobling, hvertfallhvis du tar med N lederen. I og med at du har trefase TN-S system så har du også en N leder. Så her ville jeg nok ha koblet elementene mellom hver fase og N. Så kan man ha en bryter for hver av disse. Dermed kan man regulere effekten ved å koble disse inn og ut enkeltvis.
Det har du helt rett i. Det er 9250w ved 400 volt i stjernekobling. Tror jeg forstår grunnprinsippene her nå.
Varmeelementet består av 3 elementer der hvert element er tilkoblet en leder og N. Hvert av dem er da på 230V.
Enkleste oppsett blir da sette inn en bryter for hver leder, og man kan da velge mellom 3000W, 6000W eller 9000W.
Men! så er det slik at jeg trenger mer kontroll enn som så.
Vi planlegger ett 2-kjele system, der dette varmeelementet (eller disse 3). skal både varme meskevannet, holde temperaturen under mesk, stegmeske og koke.
Egentlig akkurat som i dette systemet:
Når vi varmer meskevann trenger vi at alle elementene kan styres av en PID, slik at vannet ikke blir for varmt.
Når vi mesker trenger vi strengt tatt bare ett element styrt av PID - tror 3000W er nok til å holde temperaturen ok.
Når temperaturen skal opp, er det sikkert fint med flere watt igjen, litt avhengig av hvor fort vi kan sirkulere uten å få stuck mash.
For å varme opp til kok er det fint med pid på alle elementene igjen (opp til 99grader)
Under Kok er det behov for at to elementer kan skrues av/på uavhengig av hverandre og ett kan styres manuelt fra 0-100% effekt.
Hvordan kobler vi dette? Klarer vi oss med en PID? (flere PIDer vil vel ikke jobbe så godt sammen?) Hvor mange SSR, og hvor skal de plasseres i forhold til hverandre og en regulerbar SSR?