Dimensjonere elektrisk anlegg i nytt bryggeri

Det spiller ingen rolle om du velger 230 eller 400 volt elementer. Hvis du velger 230 volt må,de kobles mellom en av fasene og N. Hvis du velger 400 må de kobles mellom to faser. Siden du skal ha stor effekt så ville jeg ha satset på et trefase element, eller tre enfase elementer. Dette for å få jevn belastning på fasene og ikke skjevlast. Du trenger ikke en ssd og pid pr element. For et trefase system så kan du greie deg med to ssd og en pid. Håper du ikke har tenkt å bygge dette selv.
 
Han må ha en kontakt med 5 pinner, fasene +N+PE hvis du vil bruke 230 volt
Du kan ikke gå tilbake til 4 leder systemet når du er på 5 leder systemet, det sier ihvertfall de gode gamle forskrifter :)
4 leder system (TN-C) er ikke tillatt brukt innendørs i Norge. Det er kun tillatt brukt i e-verkets nett.
 
Han må ha en kontakt med 5 pinner, fasene +N+PE hvis du vil bruke 230 volt
Du kan ikke gå tilbake til 4 leder systemet når du er på 5 leder systemet, det sier ihvertfall de gode gamle forskrifter :)
Ja, selvfølgelig må jord være med, tok det for god fisk at det var underforstått, men ser at det kan misforstås. Jeg retter opp i posten over, takk! :)
 
Det spiller ingen rolle om du velger 230 eller 400 volt elementer. Hvis du velger 230 volt må,de kobles mellom en av fasene og N. Hvis du velger 400 må de kobles mellom to faser. Siden du skal ha stor effekt så ville jeg ha satset på et trefase element, eller tre enfase elementer. Dette for å få jevn belastning på fasene og ikke skjevlast. Du trenger ikke en ssd og pid pr element. For et trefase system så kan du greie deg med to ssd og en pid. Håper du ikke har tenkt å bygge dette selv.

Jeg vil gjerne forstå det, og bygge det selv, men har heldigvis en elektriker som ofte besøker oss når vi brygger og tenker å spørre ham om hjelp til dette.

For å få jevn belastning bør jeg altså ha enten ett kraftig 3-fase element eller 3 mindre 1-fase element. Om jeg har forstått dette riktig må ett 3-fase element da være på 400V mens 3 mindre 1-fase elementer må være 230V. Stemmer det?
Jeg sliter litt med å finne elementer på 400V?
Dersom jeg går for det kraftige elementet fra brewpower på 9250 watt 3fase (230V).
  • Består av 3 store elementer som gir svært stor overflate og lav overflatetemperatur
  • 9250W ved 240V (stjernekobling)
  • 9200W ved 230V (trekantkobling)
  • Koblet i stjerne kan elementene styres uavhengig av hverandre, i trekant går ikke dette.
Kan jeg da koble det i stjerne og da oppnå balanse med 3 mindre 1-fase elementer?
 
Jeg vil gjerne forstå det, og bygge det selv, men har heldigvis en elektriker som ofte besøker oss når vi brygger og tenker å spørre ham om hjelp til dette.

For å få jevn belastning bør jeg altså ha enten ett kraftig 3-fase element eller 3 mindre 1-fase element. Om jeg har forstått dette riktig må ett 3-fase element da være på 400V mens 3 mindre 1-fase elementer må være 230V. Stemmer det?
Jeg sliter litt med å finne elementer på 400V?
Dersom jeg går for det kraftige elementet fra brewpower på 9250 watt 3fase (230V).
  • Består av 3 store elementer som gir svært stor overflate og lav overflatetemperatur
  • 9250W ved 240V (stjernekobling)
  • 9200W ved 230V (trekantkobling)
  • Koblet i stjerne kan elementene styres uavhengig av hverandre, i trekant går ikke dette.
Kan jeg da koble det i stjerne og da oppnå balanse med 3 mindre 1-fase elementer?

«9250W ved 240 volt (stjernekobling) og 9200w ved 230 volt (trekantkobling).«

Dette harmonerer ikke. Antagelig skal det stå 9250w ved 400 volt (stjernekobling). Hvis du ser på dette eller lignende trefase elementer så består de av tre single elementer. Så rent elektrisk blir det akkurat det samme om du velger et trefase, eller tre enfaseelementer. du kan styre de uavhengig av hverandre i både trekant og i stjernekobling, hvertfallhvis du tar med N lederen. I og med at du har trefase TN-S system så har du også en N leder. Så her ville jeg nok ha koblet elementene mellom hver fase og N. Så kan man ha en bryter for hver av disse. Dermed kan man regulere effekten ved å koble disse inn og ut enkeltvis.
 
«9250W ved 240 volt (stjernekobling) og 9200w ved 230 volt (trekantkobling).«

Dette harmonerer ikke. Antagelig skal det stå 9250w ved 400 volt (stjernekobling). Hvis du ser på dette eller lignende trefase elementer så består de av tre single elementer. Så rent elektrisk blir det akkurat det samme om du velger et trefase, eller tre enfaseelementer. du kan styre de uavhengig av hverandre i både trekant og i stjernekobling, hvertfallhvis du tar med N lederen. I og med at du har trefase TN-S system så har du også en N leder. Så her ville jeg nok ha koblet elementene mellom hver fase og N. Så kan man ha en bryter for hver av disse. Dermed kan man regulere effekten ved å koble disse inn og ut enkeltvis.

Det har du helt rett i. Det er 9250w ved 400 volt i stjernekobling. Tror jeg forstår grunnprinsippene her nå.

Varmeelementet består av 3 elementer der hvert element er tilkoblet en leder og N. Hvert av dem er da på 230V.
Enkleste oppsett blir da sette inn en bryter for hver leder, og man kan da velge mellom 3000W, 6000W eller 9000W.
Men! så er det slik at jeg trenger mer kontroll enn som så.

Vi planlegger ett 2-kjele system, der dette varmeelementet (eller disse 3). skal både varme meskevannet, holde temperaturen under mesk, stegmeske og koke.
Egentlig akkurat som i dette systemet:

Når vi varmer meskevann trenger vi at alle elementene kan styres av en PID, slik at vannet ikke blir for varmt.
Når vi mesker trenger vi strengt tatt bare ett element styrt av PID - tror 3000W er nok til å holde temperaturen ok.
Når temperaturen skal opp, er det sikkert fint med flere watt igjen, litt avhengig av hvor fort vi kan sirkulere uten å få stuck mash.
For å varme opp til kok er det fint med pid på alle elementene igjen (opp til 99grader)
Under Kok er det behov for at to elementer kan skrues av/på uavhengig av hverandre og ett kan styres manuelt fra 0-100% effekt.

Hvordan kobler vi dette? Klarer vi oss med en PID? (flere PIDer vil vel ikke jobbe så godt sammen?) Hvor mange SSR, og hvor skal de plasseres i forhold til hverandre og en regulerbar SSR?
 
Se nederst på denne siden, sånn bare for å skremme fra å være hobbyelektriker :)
Kraftnett fordelingssystemer

400v er farlige greier, og jeg er helt enig i at enhver tråd om dette bør inneholde advarsler.
Jeg kan forsikre deg om at dette ikke skal kobles av meg, og forhåpentligvis vil heller ingen andre ufaglærte gjøre det.
Dessverre skremmer ikke eksempelet ditt så mye, rett og slett fordi jeg ikke forstår det helt.
Men , det er jo bare en flott anledning til å lære mer!
Forsøker å google, men får ikke helt tak i hva en lask er her. Jeg kjenner bare ordet fra bygg-verden. Det ser ut som en forbindelse fra n til jord? Men det er vel neppe så enkelt?
Og så lurer jeg videre på hvordan dette funker i praksis i ett Hus som har 400v tn-nett.
Har hver kurs enten L1,L2 eller L3 +N?
Hvor sitter lasken?
For meg, som har 400V frem til bryggeriet, så trenger jeg altså en lask i tillegg i styringsskapet?

Edit:
Og hva skjedde med TVen? Brann? Eller gikk sikringen?
 
Sist redigert:
400v er farlige greier, og jeg er helt enig i at enhver tråd om dette bør inneholde advarsler.
Jeg kan forsikre deg om at dette ikke skal kobles av meg, og forhåpentligvis vil heller ingen andre ufaglærte gjøre det.
Dessverre skremmer ikke eksempelet ditt så mye, rett og slett fordi jeg ikke forstår det helt.
Men , det er jo bare en flott anledning til å lære mer!
Forsøker å google, men får ikke helt tak i hva en lask er her. Jeg kjenner bare ordet fra bygg-verden. Det ser ut som en forbindelse fra n til jord? Men det er vel neppe så enkelt?
Og så lurer jeg videre på hvordan dette funker i praksis i ett Hus som har 400v tn-nett.
Har hver kurs enten L1,L2 eller L3 +N?
Hvor sitter lasken?
For meg, som har 400V frem til bryggeriet, så trenger jeg altså en lask i tillegg i styringsskapet?

Edit:
Og hva skjedde med TVen? Brann? Eller gikk sikringen?
Det nederste eksemplet var litt mangelfullt og litt unøyaktig. Den omtalte lasken er bare en elektrisk forbindelse mellom jord (PE) og N. Så enkelt. Spenningen stiger ikke automatisk om lasken tas bort. Det avgjørende er om N lederen blir brutt. Et brudd i N kan være potensielt veldig farlig fordi annet utstyr for for høy spenning. Den omtalte lasken sitter normalt i første fordeling i bygget. Det kan være i inntaksskapet eller i sikringsskapet i boliger. Tv vil mest sannsynlig ikke tåle en slik overspenning.
 
Sist redigert:
OBS! PEN leder splittes i PE og N i første fordeling, og det er ikke sikkert det er i ditt skap. Det er også strengt forbudt å koble disse (PE og N) sammen igjen etter første splitten. Dette har med feilstrømmer og personvern å gjøre, og skal ikke taes lett på!
 
400v er farlige greier, og jeg er helt enig i at enhver tråd om dette bør inneholde advarsler.
Jeg kan forsikre deg om at dette ikke skal kobles av meg, og forhåpentligvis vil heller ingen andre ufaglærte gjøre det.
Dessverre skremmer ikke eksempelet ditt så mye, rett og slett fordi jeg ikke forstår det helt.
Men , det er jo bare en flott anledning til å lære mer!
Forsøker å google, men får ikke helt tak i hva en lask er her. Jeg kjenner bare ordet fra bygg-verden. Det ser ut som en forbindelse fra n til jord? Men det er vel neppe så enkelt?
Og så lurer jeg videre på hvordan dette funker i praksis i ett Hus som har 400v tn-nett.
Har hver kurs enten L1,L2 eller L3 +N?
Hvor sitter lasken?
For meg, som har 400V frem til bryggeriet, så trenger jeg altså en lask i tillegg i styringsskapet?

Edit:
Og hva skjedde med TVen? Brann? Eller gikk sikringen?
Nei, du skal ikke bry deg med noen lask eller sånt. Du har 5 ledere å forholde deg til: L1, L2, L3, N og PE, ikke mer (og ikke mindre)! :)
 
Enig det er bare tull å trekke inn lasken i denne diskusjonen. Jeg går ut fra at trådstarter ikke har tenkt å begynt å tukle med den faste installasjonen i huset sitt. Grensesnittet bør gå ved en stikkontakt gjerne 32A rød. Det som da kobles til denne regnes som et elektrisk utstyr. Det er jo et elektrisk utstyr han skal mekke en elektrisk styring til.
 
Du har heldigvis en elektriker men dette var et eksempel fra virkeliheten jeg viste, etter ivrige hobbyelektrikere.
Like galt blir det ved å benytte L1 og L2 i stedet for L1 og N.
 
Setter stor pris på alle innspill og hjelp.
Jeg har forsøkt meg på ett forenklet koblingsskjema, for å høre om jeg er på rett vei. Her er mye utelatt, for å fokusere på prinsippet.

Hovedspørsmålet er om en PID kan styre 3 separate elementer i ett slikt oppsett, og i så fall hvordan de bør kobles. upload_2020-1-31_0-13-48.png
 

Vedlegg

  • upload_2020-1-31_0-8-46.png
    upload_2020-1-31_0-8-46.png
    70,7 KB · Sett: 14
jepp, 12 kw til kok kan/er mye, greier meg med 4,5 på samme bryggeri.

Kan jeg tolke det som at resten av prinsippet er ok?

Oppnår jeg her det jeg vil?
  1. En PID styrer 1, 2 eller 3 elementer avhengig av om jeg bryter L1, L2 og eller L3?
  2. Element 3 kan effektreguleres fra 0 til 100.
I så fall kan jeg gå videre med å sette inn brytere, lamper, termometer etc i skjemaet. :)
 
Kan jeg tolke det som at resten av prinsippet er ok?

Oppnår jeg her det jeg vil?
  1. En PID styrer 1, 2 eller 3 elementer avhengig av om jeg bryter L1, L2 og eller L3?
  2. Element 3 kan effektreguleres fra 0 til 100.
I så fall kan jeg gå videre med å sette inn brytere, lamper, termometer etc i skjemaet. :)

kyottoen er i serie med den siste ssr. For at dette skal virke så må pid stå på fullt. Tror jeg ville hatt den parallellt med ssr.
 
kyottoen er i serie med den siste ssr. For at dette skal virke så må pid stå på fullt. Tror jeg ville hatt den parallellt med ssr.

Bare Parallelt, eller parallelt med en vendebryter slik at strømmen enten går gjennom kyottoen og er regulerbar ELLER går gjennom SSR og styres av PID.

Hvorfor må PID stå på fullt for at dette skal virke? I mitt hode blir det slik:

Dersom Kyottoen står på 100%, så styrer PIDen 3 elementer som hver er på ca 3000W.
Dersom jeg senker effekten til 50%, så styrer PIDen 3 elementer på henholdsvis 3000, 3000 og 1500W?
Dersom jeg kobler bort L3 og L2, styrer PIDen ett element på 3000W.

På denne måten har jeg full frihet ved å skru av og på de elementene jeg vil.
 
Tilbake
Topp