Dobbelmesking og second running-brygg

Hei,

skal brygge en RIS på Brewster en av de nærmeste dagene. Ikke plass til 9,6 kg korn i en runde, så må dele opp.

Jeg har i tillegg til Brewsteren, et vanlig kokekar med termostat som (også) tar 25 L.

1: Dobbeltmeske i Brewsteren
2: Brygge på max kornkapasitet i Brewster (ca 7 kg), og la resten av kornet, (2-3 kg), trekke i f.eks noen humleposer i det andre kokekaret

Akkurat tidsbesparelsen er ikke så viktig, mer den praktiske gevinsten jeg evt er opptatt av. Om alt.2 gir så og si samme resultat, med mindre søl&styr? Utbyttet kan vel bli så som så, men kan kompensere her med flytende maltekstrakt.

Om jeg hadde gått for alt.2, tenker jeg da også å brygge en slags black IPA på det fullstappede kornrøret fra Brewsteren, og hive oppi et lass aromahumle som evt kan kamuflere en "tynn" maltprofil (?).

Skal ikke vinne NM i brygging med noen av disse, og blir kjempefornøyd om jeg sitter igjen med en RIS på 8-9%, og en black IPA på 4-5%.

Stoooor takk til de som har noen innspill eller egne erfaringer! Evt som bare har bedre peiling enn meg.
 
Ville kanskje prøvd dobbelmesking uten skylling. Så skylling av malten etterpå for evt justering, eller rett og slett satt på et ekstra gjæringskar med svakere mørkt øl på skyllevannet.
 
Jeg skal ikke mene noe om dobbeltmesking etc., for der har jeg ingen erfaring. Men ideen om å maskere en tynn maltprofil med mye humle tror jeg vil resultere i noe relativt udrikkelig. Jeg har aldri prøvd å lage humlete, men det du foreslår der, blir vel ikke så fjernt fra det:). (Noen vil sikkert like det, forresten. Jeg har aldri skjønt hvorfor de verste humlehodene tar seg bryet med å brygge et øl de kan ha humla i:p!)
 
Om du tar deg tid med skyllinga og måler sukkerinnholdet jevnlig vil du få et fint øl ut av det.
Du kan vel regne med at de første par literne med skyllevann har omtrent samme sukkerinnhold som vørteren,
så beregner du bare sånn cirka hvor tynne de siste literne kan være for at du skal treffe på et passende sukkernivå.
Blir ikke tynn suppe så det er ingenting som trenger kamuflasje :)
 
Ble dobbeltmesk, lavere utbytte en jeg håpet på - men ingen krise for min del. Teoretisk 1091, endte på 1074.

Second runnings´n endte på 1040, med en boks flytende maltekstrakt i kok, og både smak og farge på vørter ble helt som vanlig. Så alt i alt blir nok dette to drikkanes brygg - en porter på rundt 7% og en black/brown ipa på opp mot 4% :)
 
Tilbake
Topp