Effektregulering

Har som mange andre bestilt Beer Brew 30, og har behov for effektregulering til denne for å få den til å funke på en 10A-sikring (16A-sikring er ikke et alternativ). Jeg har ikke noe peil på hvordan dette kan gjøres i praksis, men har skjønt at jeg må skaffe meg ein effektregulator. Noen som har erfaringer med slike? Etter litt søking har jeg funnet alt fra sett til under 200kr som man må lodde sjøl, og ferdige løsninger til rundt 600. Fint å høre om noen har vært borti slikt og hvordan det kan løses (og kanskje hvor gode og billige løsninger kan anskaffes).

Ser også på den ene elfa har at det står "Vid laster över 10 A skall modulen monteras mot en kylande yta med värmeledande pasta". Er litt i stuss om hva dette egentlig betyr. Vil jeg trenge kjøling for å regulere et 2500w-element ned til 2300w (10A), eller vil ikke dette være noe problem siden sikringen uansett bare er på 10A? Samme med andre regulatorer der det står max 2300w. Vil dette kunne brukes problemfritt på en 10A sikring, eller vil det være problematisk siden varmeelementet er på 2500w?
 
olavgn skrev:
Ser også på den ene elfa har at det står "Vid laster över 10 A skall modulen monteras mot en kylande yta med värmeledande pasta". Er litt i stuss om hva dette egentlig betyr. Vil jeg trenge kjøling for å regulere et 2500w-element ned til 2300w (10A), eller vil ikke dette være noe problem siden sikringen uansett bare er på 10A? Samme med andre regulatorer der det står max 2300w. Vil dette kunne brukes problemfritt på en 10A sikring, eller vil det være problematisk siden varmeelementet er på 2500w?

Det har ingenting å bety kva sikringen din er på. Om du belastar regulatoren med 10A (10A x 230V = 2300W), må du ifølge produsenten montere den på ei kjøleribbe. Dette er for å lede vekk varmen produsert av elektronikken i regulatoren.
Det er varmen som tek knekken på elektronikken, ikkje straum eller spenning, men varme er gjerne produktet av straum og spenning.

Du må dimensjonere regulatoren etter elementet, 2500w.

Om du legg ut eit friarbrev kan det hende nokon kan hjelpe deg å lage ein regulator som beskreve her:
http://hbd.org/cdp/boilnew/boilnew.htm
 
protto skrev:
Oj, dette så latterlig mye enklere/billigere ut enn alt jeg har sett på hittil. Tror nok jeg kommer til å gå for ein slik. Takk! Har det forresten noe å si at denne går til 220 volt, eller tror du den fikser 230 også greit?
Edit: Eller fører det bare til at 2200W blir maks effekt med regulatoren kobla til?

Likevel...
protto skrev:
Om du legg ut eit friarbrev kan det hende nokon kan hjelpe deg å lage ein regulator som beskreve her:
http://hbd.org/cdp/boilnew/boilnew.htm
Selv om jeg studerer elektroingeniør har jeg ikke koblet sammen ting som skal kobles rett til elnettet før, og synes dette ser litt skummelt ut. Noe som er litt flaut, siden jeg jo føler jeg burde ha noe kunnskap om dette. Så om noen kunne hatt lyst til å vise meg hvordan ein slik kan mekkes hadde det vært satt særdeles stor pris på!
 
olavgn skrev:
Har som mange andre bestilt Beer Brew 30, og har behov for effektregulering til denne for å få den til å funke på en 10A-sikring (16A-sikring er ikke et alternativ).

Har du ikke en komfyrkontakt i leiligheten?
 
Har ein komfyrkontakt ja. Den er kobla til komfyren :p Jeg bor sammen med tre andre i et lite hus, og har nettopp flytta brygginga ned i kjelleren for å ikke okkupere kjøkkenet/komfyren for de andre under brygginga. Så da er som sagt ikke det noe alternativ. Dessverre. Og uansett så tror jeg ein effektregulator på Beer Brew 30 kan være kjekt:

Per Inge skrev:
Jeg lover dere - 2,5kw holder i massevis. Jeg opplever det nesten som litt i overkant. Det er veldig greit når en skal heve temperaturen, for det går kjempefort. Men når det skal opp i kok så må en passe på for at det ikke skal koke over.
 
Ingeniørar altså... :)
Om kursen du har er kobla til ein 1,5 kvadrat PR som ligg åpent/synleg og ikkje inni veggen kan du kanskje oppgradere til 13A sikring.
Uansett, du vil sikkert kunne gnu på med maks effekt ei god stund for då å redusere til passe koking og sikringen vil holde.
Om du bygger 555-kretsen er det berre SSR'en som er tilkopla nettet, og den har eit galvanisk skille.

Edit: 220, 230, 240 samme sak stort sett.
 
Det vil gå like greit å lodde regulatoren fast i en skjøteledning som i kabelen til sjølve apparatet? Ønsker jo å ha muligheten til å kunne droppe effektregulatoren også dersom jeg skulle få tilgang på 16A-sikring :)
 
En sikring skal tåle litt overlast uten å gå. Jeg ville ha testet med bb30 før jeg jeg hadde kjøpt en effekt regulator. og som nevnt ovenfor så kan du oppgradere til en 13 A kurs hvis hele kursen er kabel utenpå vegg.
 
Hvis du må ha regulator så vil jeg anbefalte denne fra eBay
www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-Solid-State-Relay-SSR-KR2025AX-280VAC-25A-/140553985193?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b9ab9ca9

Den har trinnløs regulering.
 
Hadde ikke den andre også dette? Eller er det flere grunner til å velge denne? På den andre følger jo kjøleribbe med også, og det er jo et pluss, så slipper jeg å måtte knote med det.
 
olavgn skrev:
Hadde ikke den andre også dette? Eller er det flere grunner til å velge denne?

Jeg hadde uten tvil gått for den siste der, siden det er en SSR som reguleres, og derved optisk skille mellom regulering og det som reguleres.
 
Begge deler er samme sak eigentleg. Her er det berre å velge. Den siste såg veldig fin ut, inkapsla i ein klump. Men må ha kjøleribbe.

Galvanisk skille betyr her eigentleg veldig lite, sidan den uansett må byggast inn i eit eller anna for å unngå støyt. Så vidt eg kunne sjå sto det ingentig om at den var galvanisk skilt den siste der. Det er ikkje sikkert den er det sjølv om den er støypt inn i ein klump slik dei fleste SSR er. Galvanisk skille i denne samanhengen vil først og fremst vere for å beskytte foranliggande elektronikk som ein PID for eksempel, i tilfelle tyristoren kortsluttar og gir nettspenning ut på gaten.

SSR er forsåvidt berre ein fellesbetegnelse på rele utan bevegelege deler, ein beskrivelse som strengt tatt ikkje passar så godt ein effektregulator av fasevinkeltypen. Dei er ofte omtalt i samanheng med SCR (silicone controled rectifier).
 
nordtvedt skrev:
Hvis du må ha regulator så vil jeg anbefalte denne fra eBay
www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-Solid-State-Relay-SSR-KR2025AX-280VAC-25A-/140553985193?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b9ab9ca9

Den har trinnløs regulering.
Går det an å bruke denne sammen med en PID? Og hvordan vil i så fall koblingen se ut? (PID som temperaturstyring, og potentiometer til effektregulering).
 
Kan melde at jeg har brukt BB30 på en 10A sikring. Bare ikke kjør en vannkoker i tillegg på samme kurs ;)
Men det er ikke problem å kjøre BB30 på 10A :)
 
Det var jo gode nyheter :skitbra: Henter den på posten imorra etter eksamen (og kanskje et par øl) tenker jeg, så da får jeg testa den.
 
Krille skrev:
Går  det an å bruke denne sammen med en PID? Og hvordan vil i så fall koblingen se ut? (PID som temperaturstyring, og potentiometer til effektregulering).
Effektregulering og eller inn/ut kobling av elementer er ikke anbefalt med pid.
Det vil forstyrre inn/ut-slag på pid'en, og du får unøyaktig regulering.
 
Men var det sånn at man kunne bruke PID til effektregulering? Går det i tilfelle an å bruke samme enhet til temperaturkontroll samtidig? Selv om jeg ikke har behov for PID nå, men hadde jo vært greit å ha ein mulighet til det i fremtiden.
 
PID er en temperaturregulering. Den vil legge inn en last til den når ønsket temperatur. setter du den på 99 °C vil ikke vann koke og setter du den på 101 °C vil den ligge inne hele tiden da vann som koker aldri går over 100 °C.
Effektregulator bestemmer hvor mye strøm som skal gå til varmeelement fra 0% til 100% av merkeffekt på varmelementet. En effektregulator tar ikke hensyn til temperatur.
man kan bruke en effektregulator og en PID sammen, men da må du forandre parameterne på PID ettersom hvilken effekt du kjører ut på elementet
 
 
Tilbake
Topp