En jævlig usmak!

Årets hveteøl er en urokkelig katastrofe. Det er samme oppskriftnson jeg brukte i fjor og som ble nesten orgasmisk nytelse. Men i år smaker det et eller annet helt forferdelig. Klarer ikke beskrive det. En "mørk" smak. Svovel (smak, ikke lukt), umani, harsk, råttent. Hva kan ha gått feil?

Ølet er veldig hazy. Det er tilsiktet, men mer enn i fjord. Jeg brukte speise. Tok av noen liter etter oppkok og frøys det. Mulig jeg bare lot det stå kjølig i fjor. Flaskene ble fyllt nesten helt fulle etter Finn-metoden. For å ikke få så kompakt gjær i bunnen (Jeg liker gjærsmaken i hveteøl) lot jeg de ettergjære liggende. Det gjorde jeg ikke i fjor.
 
Årets hveteøl er en urokkelig katastrofe. Det er samme oppskriftnson jeg brukte i fjor og som ble nesten orgasmisk nytelse. Men i år smaker det et eller annet helt forferdelig. Klarer ikke beskrive det. En "mørk" smak. Svovel (smak, ikke lukt), umani, harsk, råttent. Hva kan ha gått feil?

Ølet er veldig hazy. Det er tilsiktet, men mer enn i fjord. Jeg brukte speise. Tok av noen liter etter oppkok og frøys det. Mulig jeg bare lot det stå kjølig i fjor. Flaskene ble fyllt nesten helt fulle etter Finn-metoden. For å ikke få så kompakt gjær i bunnen (Jeg liker gjærsmaken i hveteøl) lot jeg de ettergjære liggende. Det gjorde jeg ikke i fjor.
Uante mengder DMS? Eller en brett-infeksjon?
 
Årets hveteøl er en urokkelig katastrofe. Det er samme oppskriftnson jeg brukte i fjor og som ble nesten orgasmisk nytelse. Men i år smaker det et eller annet helt forferdelig. Klarer ikke beskrive det. En "mørk" smak. Svovel (smak, ikke lukt), umani, harsk, råttent. Hva kan ha gått feil?

Ølet er veldig hazy. Det er tilsiktet, men mer enn i fjord. Jeg brukte speise. Tok av noen liter etter oppkok og frøys det. Mulig jeg bare lot det stå kjølig i fjor. Flaskene ble fyllt nesten helt fulle etter Finn-metoden. For å ikke få så kompakt gjær i bunnen (Jeg liker gjærsmaken i hveteøl) lot jeg de ettergjære liggende. Det gjorde jeg ikke i fjor.
Høres jo ut som en infeksjon. Kunne du kalle det brent gummi?

Ingen tegn til skumming?
 
Beskrivelsen passer til autolyse var det første som slo meg
Ja, beskrivelsen kan stemme, men hvordan kan det ha skjedd? Jeg har fulgt vanlig prosedyre med de unntakene nevnt innledningsvis. Dog med en liten endring til. Fra omstikkingsbøtta fyller jeg flaskene med hevert. Jeg pleier alltid å bruke en liten filterpose på hevertens inntak. Det glemte jeg nå. Men det er tross alt ikke mer enn 4-5 uker siden ølet ble brygget. Dersom det er blitt med litt utilsiktet mye gammel gjær over i flaskene så kan det vel ikke lage autolyse så fort?
 
Det hører til at jeg ikke merker noe ved å lukte. (Dog luktet jeg på et fullt halvliter glass uten klokkeform). Det kom umiddelbart ved å smake.
 
Beskrivelse av smak kan være litt vanskelig synes jeg, men jeg har fått noe lignende av oksidering når jeg fylte bokser en gang, merkbar autolyse så snakker vi vel ikke et par uker liksom
 
Ja, brent gummi skal ikke utelukkes som beskrivelse. Det er skum, men litt lite for for hveteøl å være. Det ser dog passe og fint ut ved sjenking. Blir lett et par cm, men det faller ganske fort ned.
Den skumminga jeg tenker på, er den du ser når du åpner flaska. Til å begynne med bygger det seg bare opp en lite skumring i flaskehalsen av bobler som stiger opp fra dypet. Når ølet har blitt litt eldre utvikler det seg til skikkelig overskumming, og eventuelt til ordentlige geysirer.
Samtidig blir usmaken tydeligere og tydeligere.

Det virker ikke som om det er dette du har. Men beskrivelsen av smaken ligner.
 
Med tanke på autolyse: for å hindre gjæren fra å bli en tung masse i bunnen (Jeg slet litt med å løsne den i fjorårets brygg. Jeg liker banansmaken i hvete), ettergjæret jeg som sagt liggende. Jeg ga flaskene fra tid til annen en "champagne tvist", dvs. ¼ omdreing. Det fikk gjæren til å sveve løst. Kan det ha frembrakt autolyse?
 
Med tanke på autolyse: for å hindre gjæren fra å bli en tung masse i bunnen (Jeg slet litt med å løsne den i fjorårets brygg. Jeg liker banansmaken i hvete), ettergjæret jeg som sagt liggende. Jeg ga flaskene fra tid til annen en "champagne tvist", dvs. ¼ omdreing. Det fikk gjæren til å sveve løst. Kan det ha frembrakt autolyse?
Kan jeg ikke tenke meg
 
Jeg har en teori.

Fort gjort at man svir elementer, bunn i malten, eller sedimenter når man brygger weissbier. Er du helt sikker på at du var forsiktig nok med varmen så det ikke rett og slett er brent malt du kjenner...?
Hmm. Jeg har ikke smakt brent malt før, men det smaker ikke slik jeg TROR brent malt smaker. Men det er jo en mulighet.
 
Kan det at jeg frøys ned vørten til speise etter kun et kort oppkok ha gitt smak? Tror jeg brukte mellom 2,5 og 3 L til karbonering. Det er jo en betydelig mengde dersom den ikke var god.
 
Dette kan være 1 uren flaske, men dersom de fem første flaskene er like, er det trolig ikke det.
Sett to flasker varmt (i bøtte med noe over). Da vil du lett se om det er en generell infeksjon.
Siden du er en rutinert brygger, tror jeg ikke små endringer i din prosess er så utslagsgivende.
 
Tilbake
Topp