Erfaringer med Beer Brew 30

Etter å ha undersøkt koplingene til BB30 har jeg laget en enkel skisse: (som vedlegg)

Det er to elementer, ett på 1000W og ett 1500W. Begge er enten av (”Keep Warm” lyser), eller på (”Heating” lyser). Jeg vurderer å legge inn en ekstra bryter slik at termostaten kun bruker 1500W til å regulere med. Dette vil tilsvare 60% og kanskje gi en bedre kokefunksjon. Som flere andre her har jeg også problemer med at det koker for mye når termostaten slår deg på. Og at det ikke koker når termostaten slår seg av, selv om den står på 110 grader.

Olavgn: Det er et rele i BB30, men gjøre det noe at det klikker inn og ut da? Ifølge databladet har det en ”Life Expectancy” på minimum 100000 operasjoner. Jeg ville heller vært bekymret for releet i PIDen. Den kunne du jo kople til releet i BB30.
 

Vedlegg

  • BB30 schematic.jpg
    33,1 KB · Sett: 846
Det er jo fristene å gå til innkjøp av en effektregulator, men jeg tenkte at en omkopling av elementene er verdt et forsøk. Når det gjelder størrelse på elementer kan det kanskje skylles ulike versjoner av apparatet? Jeg fikk min fra ølbrygging.no i slutten av november.  Den drar ingen som helst effekt når den grønne lampa lyser. Dette er målt med energimåler. Bunnen blir heller ikke varm. Så hvorfor lyser ”Keep warm” ? Noen som vet hvilken funkskjon den har? Jeg har stilt samme spørsmål til ølbrygging.no uten å få noe klart svar.

Elementene er også målt med effektmåler : 970W og 1470W.
 
Av omsyn til garantien så vil eg advare mot ombygging av BB30. Dersom 100w-elementet ikkje avgir varme når "keep warm"-funksjonen er påslått, så er dette ein feil som selger må få høve til å utbetre. Same skulle vel gjelde om vørteren ikkje koker sjølv om termostaten står på fullt og maks-grensa for vørtermengde ikkje er overskride.
 
Ragnar_M skrev:
Elementene er også målt med effektmåler : 970W og 1470W.

Det trenger ikke være annet enn spenningen på nettet ditt. Eller snarere i enden av ledningen du har ført frem.

E-verket leverer med +/- 10%

I tillegg snakker vi ikke om militær spec. på komponentene her.
 
Meiner at eg under førre brygging hadde (minst) 15 % avdamping under kokinga, men då hadde eg full spiker. No i kveld har eg montert potmeter og skal brygge best bitter med BB i morgon. Er det nokon som har stipulert %-vis avdamping under "rolling boil" etter montering av potemeter? Kjekt å vite.
 
Noen mindre gode ergfaringer med BB30

1: Brumming fra BB30.

Min BB30 har startet med en slags brumming ved fullt påslag på termostaten. Når jeg setter den til kok, kommer det en ganske høy brummelyd.
Jeg lurer på om det er fra releet.
Skrur jeg ned termostaten stopper lyden.
Noen som opplever det samme, og gjerne har en god løsning på lur.

2:Rust
Oppdaget til min ville fortvilelse i dag at det var kommet rust i skjøten mellom bunnplate og kjeleveggen. Det lå en brun stripe langs deler av skjøten.
Jeg vasker kjelen godt etter bruk og lar den luft tørke.
Ulempen med kanten øverst på kjelen er at det ikke går an å tømme den helt tom.
Plastkanten i toppen sørger for at det alltid renner litt vann tilbake.

BB30 har nettopp fått seg et Starsanbad, og står til tørk.
Tips?
 
Aleksander_B skrev:
F**n ta. Der begynte min å brumme også...
Dette skulle bli brygg nr. 8 på denne.

Jeg skal i gang med brygg nr 4 jeg da, så min BB30 er litt mer hissig.  :mad:
Tror ikke brummingen har noe å si for bruken, men ille irriterende da.
 
Den brummingen skal ikke være der i det hele tatt. Og jeg vil anta at det å bruke apparatet når det brummer slik, ikke er å anbefale!
Dessuten kan man ikke bruke ett apparat som høres ut som en svær trafostasjon.`

Sendte avgårde en mail til Per Inge for å høre hva vi må gjøre.
 
Fikk rast svar fra Per Inge.
Jeg skal få sjekket kjelen, og evt reparert.
Service og deler ekkes på reklamasjon
 
Fikk samme melding selv. Flott av Per Inge å gi oss klart svar så raskt :)

Edit: Fikk fikset BB30'en. Hos meg var den en overledning inni som gjorde at releet lagde den brummelyden.
Min bror tok en rask titt og fikset det ved å løfte vekk en uisolert leder, noe som antas å være en jord.
 
Aleksander_B skrev:
Fikk samme melding selv. Flott av Per Inge å gi oss klart svar så raskt :)

Edit: Fikk fikset BB30'en. Hos meg var den en overledning inni som gjorde at releet lagde den brummelyden.
Min bror tok en rask titt og fikset det ved å løfte vekk en uisolert leder, noe som antas å være en jord.

Jeg regner med at du stod ved sidelinjen og brukte kameraet flittig mens din bror jobbet. Eller hadde du en spade i hånden :D
 
Aleksander_B skrev:
Fikk samme melding selv. Flott av Per Inge å gi oss klart svar så raskt :)

Edit: Fikk fikset BB30'en. Hos meg var den en overledning inni som gjorde at releet lagde den brummelyden.
Min bror tok en rask titt og fikset det ved å løfte vekk en uisolert leder, noe som antas å være en jord.

Jeg trenger foto! Du er jo flink med det.  ;)
Det er sikkert samme saken på min.
 
Beklager at jeg ikke har svart her.
Jeg fikk ikke tatt bilder. Det streifet meg ikke da jeg var mest klar for å begrave apparatet i hagen.
Men, jeg skal få tatt bilde i morgen av den som skapte problemer for meg :)
 
Hei som så mange andre her har jeg moddet BB30 litt i dag. Eller det vil si jeg har ikke gjort noen endringer på BB30, jeg har bygget meg en boks som jeg har montert SSR i. Har planer om å sette i en vifte etter hvert.

Det jeg lurte litt på er. Er det nødvendig å koble ut termostaten som er innebygd i BB30? jeg testet dette oppsettet i dag med litt vann og det virker som alt funger brillefint. Ser det som en fordel om jeg slipper å skru opp BB30 og modde den.

Legger ved ett bildet som viser hvordan jeg har gjort det.
 

Vedlegg

  • 20120226_174747.jpg
    20120226_174747.jpg
    2,4 MB · Sett: 794
Du trenger ikke modde noe på bryggeren. Du skal jo kun justere kok med denne.
Sett termostaten på 100 grader og juster kokingen etterpå.
 
Tilbake
Topp