Erfaringer med Beer Brew 30

Ole Christian skrev:
Til slutt når vørteren og gjæren var i gjærspannet skulle jeg riste gjærspannet godt. Syntes det var veldig vanskelig å få godt tak i gjærspannet (30l fra Europris) samtidig som jeg måtte holde over gjærlåshullet for at ikke det skulle komme ut vørter. Er det en annen måte å gjøre dette på?

Vi bruker å lufte vørteren gjennom en pastasil på vei ned i gjæringskaret, så rister vi karet godt med gjærlåsen i slik at det ikke spruter ut hullet i karet. Vasker gjærlåsen etter på og fyller den med vann og setter den på plass.
http://sambryggeriet.wordpress.com/2012/04/19/bryggedag-nr-5-er-gjennomfort/ her er noen bilder som viser hvordan vi gjør det..
 
I dag gikk bryggedagen som den skulle. Rørte inn malten, 3,5 liter vann til 7 kilo malt, resirkulerte i en time (uten at det tetta seg), løfta maltrøret og tilsatte 10 liter vann for å skylle. Endte opp med akkurat så mye vørter jeg planla. Så da skulle vel alt være i orden? Nope. OG 1035, effektivitet på 40%... Om det er dårlig kverningsgrad eller det faktum at jeg brukte 100% gammel munich malt vites ikke, men uansett temmelig misfornøyd. Skal i det minste kverne finere neste gang. Frustrerende med dårlig utbytte når jeg har brukt såpass mye penger på nytt utstyr.
 
3,5 liter vann på 7 kg - eller 3,5 liter pr. kg malt = 24,5 liter?

Med så dårlig effektivitet må det være noe annet enn utstyret og framgangsmåten?
 
3,5 liter vann per kilo malt, såklart. Var like før det rant over kanten på maltrøret, så fikk ikke rørt så veldig godt i starten, men tenkte det ikke ville gi så mye utslag siden jeg uansett resirkulerte under heile mesketida. Får ta et testbrygg ein dag med 100% fersk pale malt og litt finere kverning, men samme framgangsmåte.
 
olavgn skrev:
3,5 liter vann per kilo malt, såklart. Var like før det rant over kanten på maltrøret, så fikk ikke rørt så veldig godt i starten, men tenkte det ikke ville gi så mye utslag siden jeg uansett resirkulerte under heile mesketida. Får ta et testbrygg ein dag med 100% fersk pale malt og litt finere kverning, men samme framgangsmåte.

Sjøl på røykøl fekk eg +50 % utbytte med BB'en, så her må anna forklaring til. Lykke til!
 
olavgn skrev:
3,5 liter vann per kilo malt, såklart. Var like før det rant over kanten på maltrøret, så fikk ikke rørt så veldig godt i starten, men tenkte det ikke ville gi så mye utslag siden jeg uansett resirkulerte under heile mesketida. Får ta et testbrygg ein dag med 100% fersk pale malt og litt finere kverning, men samme framgangsmåte.

Det er nok røringen som har noe av skylden her. Meget godt mulig at vørteren bare har laget seg noen kanaler gjennom maltrøret og ikke vært i kontakt med store deler av malten. Jeg hadde sammen problem når jeg brukte 7.6kg malt, og endte opp med å meske i over 2 timer fordi jeg fant ut at det var delvis tørr malt nedover i maltrøret.

Det er bedre at man skvulper over litt og fjerner dette fra vørteren med resirkulering enn at man ikke får rørt godt nok i mesken.
 
Takk for tips. Får nok heve maltrøret mitt med et par skruer i bånn som noen andre har gjort, så skvulper det ikke over like lett, og jeg kan få rørt bedre. Men tørr mesk hadde jeg nok ikke, for fikk hjelp til å røre da jeg helte i malten.
 
Nei, dette er jo egentlig knotter for skuffer ol. Boret et hull, 5mm bor, og skrudde dem fast. Disse knottene bygger opp 26-27 mm, og det er nok håper jeg.
 
Ole Mørkved skrev:
Nei, dette er jo egentlig knotter for skuffer ol. Boret et hull, 5mm bor, og skrudde dem fast. Disse knottene bygger opp 26-27 mm, og det er nok håper jeg.

Lekkert!

Har selv skrudd inn noen skruer i de eksisterende føttene, men det er ikke særlig stabilt. Er skruene som følger med også rustfrie - eller kjøpte du noen andre?
 
Hvorfor ikke sette en rustfri/syrefast skrue i de eksisterende føttene med mutter på begge sidene av de eksisterende føttene, vil det ikke da stå mere stabilt?
 
Vi har satt skruer i de eksisterende føttene, riktignok uten mutter på baksiden. Men det er ustabilt og jeg tviler på det blir særlig mer stabilt med mutter på baksiden. Det virker rett og slett ikke kraftig nok. De eksisterende føttene er ikke særlig solid konstruert.

Møbelknotter er på vei og monteres før kveldens brygging. Også isolasjon: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/ - blir spennende å se om det hjelper på å holde jevnt temperatur oppe og nede i maltrøret. Skulle tro isolasjon ville bidra til mindre varmebehov og dermed mindre guffe på varmelementene ...?
 
Hvorfor ikke sette en rustfri/syrefast skrue i de eksisterende føttene med mutter på begge sidene av de eksisterende føttene, vil det ikke da stå mere stabilt?
 
Glem de eksisterende føttene. De er festet med en liten fis av et sveisefeste på hver side. Hvis du vil ha et skikkelig feste, må du fjerne dem. Borre nye hull til tykke, solide skruer. Feste dem med store skiver og skruer på hver side.
Finn gjerne skruer med store hoder, så blir ikke belastningen så stor på den syltynne bunnen i kjelen.
Kan vise bilder av min løsning. Må bare hjem fra jobb først.
 
Tilbake
Topp