Erlenmeyerkolbe og temperaturforskjeller

Heisann

jeg har kjøpt meg en 5L erlenmeyerkolbe fra Bryggselv.no. Da jeg skulle vaske den etter endt brygging i dag sprakk den da jeg helte varmt vann i den fra springen! Ikke en gang mine 5 liters glassballonger er så skjøre. Er det flere som har erfaring med dette?
 
Kjøpte en 2 liter simax på bryggselv i helgen, leste flere som har brukt de på gasskomfyr til å koke starteren i....
Høres merkelig ut at den sprakk bare av det!
Jeg skal nå uansett prøve å koke i min. Kaffetrakterkanna jeg har brukt tidligere taklet gasskomfyr fint.
 
Det er merkelig ja. Jeg kokte starter på komfyren og kjølte den i kaldt vann uten problemer.

Merket er Simax.
 
EspenL skrev:
Heisann

jeg har kjøpt meg en 5L erlenmeyerkolbe fra Bryggselv.no. Da jeg skulle vaske den etter endt brygging i dag sprakk den da jeg helte varmt vann i den fra springen! Ikke en gang mine 5 liters glassballonger er så skjøre. Er det flere som har erfaring med dette?

Pussig, jeg opplevde det samme i sommer. Må være dårlig kvalitet :)
 

Vedlegg

  • IMG_1365.JPG
    IMG_1365.JPG
    1,6 MB · Sett: 371
Høres merkelig ut Espen. Har brukt samme kolbe en stund.
Koker (på vanlig komfyr), kjøler og skyller i glovarmt vann etter bruk.
No problema!
 
Gode nyheter! Erik på Bryggselv har svart allerede, og han mener det må være en produksjonsfeil. Får ny kolbe ved neste bestilling. :)


Fantastisk service!  :skitbra:
 
Har sprengt to kolber uten at det skulle være grunn til det så jeg har sluttet å bruke dem. Har nå en svindyr flaske så det er ikke snakk om annet enn å være ekstra forsiktig.  :(
 
Erlenmeyer er vel ikke beregnet for koking så det er kanskje ikke så rart att di går i stykker av og til
 
jan ivar skrev:
Erlenmeyer er vel ikke beregnet for koking så det er kanskje ikke så rart att di går i stykker av og til

Der tar du nok feil. Erlendmeyer flasker er laget for å kunne koke i.
 
Fikk forøvrig bekreftet fra Bryggselv at kolbene er laget av borsilikatglass, så de skal tåle koking. Har selv brukt dem flittig over åpen flamme i de dager jeg studerte kjemi. Men skalaen var litt mindre da  ;)
 
Dere som bruker erlenmeyerkolber for å koke vørter til starter: Koker dere på gass eller på vanlig elektrisk komfyr?
Jeg har prøvd å koke på komfyr, men det tar veldig lang tid siden bunnen ikke er helt plan, så nå koker jeg i kjele og overfører til kolben etterpå.
Dette vil jeg helst prøve å unngå mtp infeksjonsfare.
 
Tilbake
Topp