Første øl på beerking ølfat

stian.sundvoll

Norbrygg-medlem
Nå er snart dagen kommet der jeg skal sette min første match på et beerking fat. Har satt flere på flaske, men er litt usikker på hvordan jeg skal vaske og dosere sukker til disse fatene. Er 4 gram/ liter det greieste? Altså 20 gram per fat. Og hvor mye vann skal dette kokes med.

Stian S
 
Jeg pleier å skylle dem grundig etter bruk, gjerne med zalo, og da skylling med store mengder vann etterpå, for eksempel ved å skru slangen av dusjhodet, og stikke denne nedi.

Før tapping prøver jeg å se nedi dem for å sjekke at det ikke er noen uhumskheter der (lommelykt kan være kjekt). For desinfisering kan du enten sette dem i ovnen en stund, eller bare spraye dem inni med starsan/sterkrens.

4 gram per liter er det jeg pleier å beregne til fatene. Jeg tapper gjerne fat og flasker om hevrandre, så mengden sukker per cl sukkerlake bestemmer jeg ut fra hva jeg skal ha på flaskene, og benytter den samme konsentrasjonen på fatene. Nå sist tappet jeg en belgisk brown ale som skulle ha 8,6 gram sukker per liter. Jeg brukte kun halvlitersflasker, og beregnet 1/2 cl sukkerlake pr flaske, som ga meg 8,6 gram sukker per cl sukkerlake, som igjen tilsa at jeg skulle ha 20 / 8,6 = 2,3 cl sukkerlake per fat. Dette står nå til karbonering, så jeg vet ikke ennå om dette blir passe mye, men satser på det.
 
Jeg satte en pils på beerking-fat med 6 gram sukker/liter. Jeg brukte 1 desiliter sukkerlake i hvert fat. Skummet ble veldig fint (selv om ølet smakte høgg, men det var nok heller dårlige hygienerutiner).
 
GeirH skrev:
Før tapping prøver jeg å se nedi dem for å sjekke at det ikke er noen uhumskheter der (lommelykt kan være kjekt). For desinfisering kan du enten sette dem i ovnen en stund, eller bare spraye dem inni med starsan/sterkrens.

Jeg mener de er dekt med et tynt plastlag på innsiden, men har aldri blitt helt sikker?
 
Tilbake
Topp