Ferdig humlet ekstrakt vs uhumlet ekstrakt vs biab

Etter å ha lest masse og lært mye på dette forumet og etter å ha satt x antall ferdig humlet ekstraktsett lurer jeg på neste steg. det er etter alt å tyde biab (eventuelt via koking av uhumlet ekstrakt).

men, hvor mye bedre blir ølet egentlig? jaja.. skjønner at det kan avhenge av mange ting (men det kan det jo med ekstrakt også...) jeg tenker mer på generelle resultater. kan noen si noe om hvor mye bedre den ene formen for brygging er kontra den andre når det kommer til resultatet? f.eks.. er uhumlet ekstrakt hvor man koker selv og tilsetter humle MYE bedre enn ferdig humlet ølsett? eller blir smaken nesten helt lik? hva med biab? er det også nesten helt likt eller er det stor forskjell smak, aroma osv??

jeg skjønner at mange liker biab fordi du har mange muligheter, du deltar mer aktivt i bryggingen osv men jeg spør ikke om det. jeg lurer kun på hvor stor fremgang ølet får når man hopper mellom "metodene" nevnt over?

håper noen kan dele sine erfaringer med oss.
 
Sist redigert:
Hva er målet ditt her? Det er det første du bør stille deg.
Er det "kun" å lage øl?
Er det å brygge øl en hobby, og resultatet er godt øl.

Så hva er da bedre, vel hvis du skal lage ting fra bunnen og ha det som hobby så vil jeg si all grain. Men det betyr ikke automatisk at all grain vil gi deg bedre øl. Men all grain vil gi deg størst valg i hvilken smak du vil ha på øllet. Partial mash vil også gi deg mye av den samme friheten.

For all del ferdig humlet ekstrakt kan gi deg godt øl, men du har minimal mulighet å endre smak/aroma profilen i en retning du ønsker.

Hvis du kun skal ha øl og ikke bryr deg noe om veien til godt øl, gå for ekstrakt.
Er du derimot interessert i veien til godt øl, lære om hva som gir smak osv. Så er partial mash/all grain tingen.

Men først bør du tenke gjær. Ha kontroll på gjæringstemp gir deg bedre øl en partial mash vs all grain osv.

Frode
 
som jeg skriver så er det selvfølgelig mange andre faktorer som er viktig. f.eks gjær, temp osv men det har ingen ting med saken å gjøre for mitt spørsmål. gjær, temp, renhold osv osv er viktig uansett om man kjører ekstrakt eller all grain. jeg spør heller ikke om graden av "kos" ved å lage alt selv fra bunnen. jeg lurer kun på potensialet.

dette gjelder heller ikke meg og hva jeg som person liker best. det skal jeg klare å vurdere selv. jeg bare lurer på potensialet som ligger der. leser man det enkelte skriver så virker det som om det er en enorm forskjell mellom øl brygget på biab og ferdig humlet ekstrakt.. den ene smaker ok mens den andre er WOW.. dritgodt. noen sier at ekstrakt smaker, ja, ekstrakt.. men hva mener de med det? det er slike ting jeg er ute etter. forskjellene mellom metodene.

mens andre føler selv at ølet de lager med biab ikke smaker noe særlig mer, eller bedre, enn det de lagde på ekstrakt. det er dette jeg er ute etter her. folks egne erfaringer på hvor stor og hva forskjellen er?
 
Det jeg fikk høre av venner og bekjente da jeg gikk fra uhumlet ekstrakt til all grain var at hvert øl fikk en tydeligere identitet enn tidligere.
Med ekstrakt hadde det, til tross for at jeg brygget alt fra mild til ipa med forskjellige gjærtyper, vært en eller annen smak som gikk igjen i hver øl. Denne smaken forsvant etter at jeg gikk over til all grain.
Nå skal det sies at dette er mange batcher siden og det er en del ting som er annerledes i dag, men for min del ble ølet bedre og mulighetene flere med all grain.
 
Det jeg fikk høre av venner og bekjente da jeg gikk fra uhumlet ekstrakt til all grain var at hvert øl fikk en tydeligere identitet enn tidligere.
Med ekstrakt hadde det, til tross for at jeg brygget alt fra mild til ipa med forskjellige gjærtyper, vært en eller annen smak som gikk igjen i hver øl. Denne smaken forsvant etter at jeg gikk over til all grain.
Nå skal det sies at dette er mange batcher siden og det er en del ting som er annerledes i dag, men for min del ble ølet bedre og mulighetene flere med all grain.

takk for fint svar. var du innom ferdig humlet ekstrakt også? hvis ja hvordan var forskjellen mot uhumlet?
 
Ja, vil jeg si, det gir deg mer smakfult resultat enn ferdig ekstrak

Hvis du skal brygge f.eks IPA/Pale Ale eller hveteøl holder det med koking av uhumlet ekstrakt,
men hvis du vil brygge Stout/Porter er nok BIAB (Partial mash) veien å gå
 
takk for fint svar. var du innom ferdig humlet ekstrakt også? hvis ja hvordan var forskjellen mot uhumlet?
Var innom noen få sett helt i starten som var ferdighumlet, men gikk raskt videre da jeg følte et behov for å kontrollere humletilsetningen selv.
Vanskelig å sammenligne de to typene ekstraktsett, men kvaliteten jevnt over er vel ganske lik.
Det hele handler vel mest om hvor mye du ønsker å legge i hele bryggeprosessen og hvor mye du ønsker å ha kontroll på selv.
 
Etter de første settene med humlet ekstrakt, gikk jeg over til uhumlet. Det første var ikke så mye bedre, da jeg bare kokte opp 5l vann med ekstrakt og humle, for så å tilsette kaldt vann etterpå for å få fult volum. Gradvis ble det bedre, de siste var virkelig bra, blande ulike typer ekstrakt, koke fult volum med vanlig humleprogram, bruke god ferskgjær med litt karakter, god temperaturkontroll. Men det er ikke tvil om at man tar et skritt videre med allgrain, og for min del var det aldri aktuelt med partial mash, det var enten eller. Med enkle grep hadde jeg snart 85% utbytte på BIAB'en og ser ingen grunn til å gjøre bryggingen mer avansert, men jeg er glad for å ha gått hele veien, prøvd alle metodene. Om tid og plass er en betydelig faktor, kan man lage veldig bra øl med ekstrakt, men det begrenser seg på maltkarakteren.
 
Gjør visst det meste i feil rekkefølge :)
Startet med all grain/biab (nærmer seg 30 brygg nå) og i går så gjorde jeg et forsøk med spraymalt + noe cara munic og cara 150 trukket på 70C. Humlet med EKG og Hersbrucker til vel 30 IBU. OG 1.056 og Nottingham.
Hvilken øltype kan dette ligne på tro:rolleyes:
-spraymalt lys type fra brygging.no og kokte med fullt volum.
 
Blodfersk ekstrakt er et "must". Den vil over tid utvikle en utpreget ekstrakt-smak, en smak som sikkert kan gå igjen i forskjellige brygg. Et "kit" kan med fordel tilføres noe ferskt, som f.eks. spesialmalt og humle. Masse materiale om dette påYouTube, f.eks. CraigTube's "Easy Home Brewing"
 
Ekstrakt i pulverform har bedre holdbarhet enn sirup, grunnet mindre fuktighet. Gjelder ihvertfall for farge, men vil anta at dette påvirker smak også (om ekstraktet ikke er veldig ferskt). Hvis du ikke brenner spesielt etter all grain, men vil ha bedre kvalitet så er det kanskje en idé å teste ut pulver om du ikke allerede bruker det.

Ellers kan jeg på det varmeste anbefale BIAB. Enkelt, full frihet og godt øl :)
 
Ekstrakt i pulverform har bedre holdbarhet enn sirup, grunnet mindre fuktighet. Gjelder ihvertfall for farge, men vil anta at dette påvirker smak også (om ekstraktet ikke er veldig ferskt). Hvis du ikke brenner spesielt etter all grain, men vil ha bedre kvalitet så er det kanskje en idé å teste ut pulver om du ikke allerede bruker det.

Ellers kan jeg på det varmeste anbefale BIAB. Enkelt, full frihet og godt øl :)

godt poeng. de fleste settene jeg har brukt til nå er ferdig humlet sirup. kommer til å teste både pulver samt uhumlet ekstrakt for så å koke selv for å sjekke forskjellene mellom de to metodene. men basert på folks tilbakemeldinger her så virker det som at det er en viss forskjell og at det dermed er verdt den ekstra jobben med å koke+humle selv.
 
Virker som du er veldig klar til å gå over til partial mash. Ta hvilken som helst oppskrift og erstatt basis maltet med DME. 1,5 kg palemalt er ca 1 kg DME. Spesialmaltet steeper du på 65 grader i 20 min i en meskepose. Kok så opp og tilsett dme. Du kan f.eks for en 25 liter batch kun koke opp 10 liter. tilsett hulme på 30 min (bitter), 15 min (smak) og 2 min(aroma). Kjøl så fort ned. Hel over i gjæringskar og tilsett vann til du får 25 liter eller får planlagt og.

Jeg hadde en 3 brygg på denne måten som ble veldig bra. Mitt problem var nedkjøling var trøblete. Ble noen bøyde heverter osv. Var ikke helt komfortabel med å helle 10 liter kokende vørter direkte fra gryten heller. Derfor gikk jeg relativt raskt over til BIAB set.

Med partial mash kan få veldig godt øl. Men det har noen ulemper. Kjøling som jeg nevnte er klønete uten spiral kjøler. Det er betraktelig dyrere med DME en korn.
Fordelen kontra Al grain er at det er raskere å brygge.
 
Tilbake
Topp