Five star beer stone remover

For å fjerne brunt belegg på kjelene i mitt HERMS oppsett, bruker jeg rett og slett god gammeldags stålull. Dette funker knall og uten kjemiske produkter.
Stålull frarådes. Ørsmå partikler blir sittende igjen, og ødelegger over tid det beskyttende sjiktet av oksider, og vil kunne føre til rust. Det er i alle fall hva jeg har lest flere steder.

Du skal visst i det hele tatt ikke bruke noen form for metallskrubb på rustfritt stål. Jeg fikk et par til jul. Ser ut som runde puter og virker tillitvekkende - men jeg tør ikke bruke dem.

Stålull frarådes. Ørsmå partikler blir sittende igjen, og ødelegger over tid det beskyttende sjiktet av oksider, og vil kunne føre til rust. Det er i alle fall hva jeg har lest flere steder.

Du skal visst i det hele tatt ikke bruke noen form for metallskrubb på rustfritt stål. Jeg fikk et par til jul. Ser ut som runde puter og virker tillitvekkende - men jeg tør ikke bruke dem.
Kjekt å vite! Har vel strengt tatt kun brukt stålull 1 gang, bruker vanligvis svamp med skrubb. Men uansett litt rart at det skal være et beskyttende oksidlag på rustfritt stål. Det trodde jeg var forbeholdt aluminium..

Kjekt å vite! Har vel strengt tatt kun brukt stålull 1 gang, bruker vanligvis svamp med skrubb. Men uansett litt rart at det skal være et beskyttende oksidlag på rustfritt stål. Det trodde jeg var forbeholdt aluminium..
Kromoksid, trur jeg.

Skal du være supernøye, gjennomfører du fra tid til annen passivering av de rustfrie kjelene dine - men det mener jeg er unødvendig. Det finnes et par tråder om dette her på forumet. Jeg trudde passivering var noe man aktivt måtte sørge for å gjøre, men solide fagfolk (= @Frode Krogstad :)) overbeviste meg om at det var noe som skjedde av seg sjøl - så lenge vi bare sørger for ordentlig reinhold.

rustfritt stål er vel en legering så det er jobbet inn i stålet, men kan jo også være noe på overflaten for alt jeg vet

Står forresten litt her
Motstandskraften mot korrosjon som rustfritt stål har, kommer av at stålet legeres med krom. Når krominnholdet overstiger 10,5 %, dannes det en tynn hinne på stålet, som passivt beskytter det underliggende stålet mot videre oksidering. Yttersjiktet, som består av kromoksid, er bare noen nanometer tykt og usynlig for det blotte øye. Hvis stålet skades ytterligere, gjenoppbygges yttersjiktet svært raskt, forutsatt at det finnes oksygen tilgjengelig i omgivelsene. Den kjemiske motstandskraften i rustfritt stål, øker med stigende krominnhold, men den øker også med minskende kullinnhold. Derfor prøver man å holde kullinnholdet i rustfritt stål under 0,25 %.

Rustfritt stål ble oppfunnet av Harry Brearley i 1912. Under eksperimenter med ulike legeringer til kanonrør, oppdaget han at jern-kromlegeringer ikke rustet.

En vanlig misforståelse om rustfritt stål er at det overhodet ikke ruster. Faktum er at alt stål kan ruste under de rette betingelsene, men rustfritt stål har en betydelig høyere motstandskraft mot rustangrep og annen korrosjon enn annet stål. Grunnen til dette er at kromet danner en kromoksidfilm (Cr2O3) på overflaten og beskytter det underliggende stålet mot oksidering. Filmen er delvis selvreparerende slik at den kan gjendannes der stålet skades.

Tilbake
Topp