Belgisk klosterøl (triple trippel)

Om du har hatt karbonering også mistet den så kan det vel tenkes at korkene lekker. Da vil det ha kommet mye okysgen til også, som kan gi usmak... Angående trippel generelt så lønner det seg å starte gjæringen relativt lavt, type 18c og la den stige fritt oppover og holde den på høyeste temp når gjæringen er ferdig en god stund. Har hatt god erfaring med den måten på WLP530 og fått til øl som er veldig myke og blottet for de typiske røffe alkoholene. Syns 9gr per liter høres ut som relativt kraftig karbonering, som kanskje også kan forveksles med fusel da det i hvertfall i min gane gir en veldig røff tone på ølet.

Nå får jeg lyst til å prøve meg på Duvelen igjen:). Har et par 5%-brygg brygg med 550 stående, og kan sikkert bruke den videre.

Men til tråden: At alle korkene skulle være utette, høres rart ut, med mindre omstendighetene er speielle. (Ikke brukt disse krokene/dette korkeapparatet før?)
 
Hei! Brygga en kloster-øl i september i fjor - som nå er 6 måneder gammal. Har jevnt og trutt åpna flasker av den og drukket - uten store problemer. Men da jeg i februar åpna en, kom 40% av innholdet ut som en vulkan..
Dette har fortsatt med alle flaskene - dog i litt mer rolige former etter at jeg lot en av dem stå i kjøleskapet i 9 timer.



Før dere skriker infeskjon - feil måling av OG og FG eller annet faenskap:
Flaskene var fresh out of the box da jeg tappet - dette gjaldt også gjæringskar.
Ølet var en oppskrift fra coopers: OG var korrekt og FG var korrekt ( lot det stå en uke ekstra for sikkerhetsskyld )
Karbonerte med 1 drops pr 550ml ( så ingen overkarbonering her nei)

LES:
Det jeg har lagt merke til i min etteforskning er-
Ølet har masse uklarheter som flyter fint rundt, i form av hvite øyer på toppen, samt større biter, tåke osv. Er dette årsaken til at det skummer over? Lot nemlig en av flaskene stå ute i 15 min - så i kjøleskap et par timer: Her var det ingen rester som fløyt og ingen gusher.

Andre faktorer er jo at ølet ikke står kaldere enn tja - 7-11 grader på gulvet i kjelleren.

har også sett at et par flasker kanskje kunne hatt patentkorken sittende litt annerledes - men det lekker ikke luft inn heldigvis.

Jeg er av nervøs natur - så naturligvis helt i 100 og frykter flaskebomber. MEN - da hadde de vel eksplodert tidligere om jeg hadde gjort alt gærnt med OG/FG - overkarbonering / infeksjon osv.. - og ikke snart 7 måneder etter flasking.
 
Sist redigert:
Heisann,

Jeg skal flaske en tripel som har stått noen måneder i gjæringsdunken og modnet. Så vidt jeg vet er det stilriktig med rimelig høy karbonering av dette slaget øl, leser om 3.5 til 4.0 volumer CO2. Hvor høyt er det trygt å gå i ei vanlig flaske med standard kork?

Jeg har noen få champagneflasker og naturkork jeg kan bruke som definitivt klarer trykket helt fint, men jeg er litt bekymret for de stusselige små 0.33 liters flaskene jeg har og hvorvidt jeg får flaskebomber.
Regnet ut med brewersfriend sin "priming calculator" at jeg må tilsette 10.7 gram sukker per liter for å oppnå 3.5 volumer.

Noen her som har noen erfaringer med høye CO2-nivåer og flasking? Har ærlig talt aldri prøvd mer enn 2.7 volumer i flaskene mine.
 
Heisann,

Jeg skal flaske en tripel som har stått noen måneder i gjæringsdunken og modnet. Så vidt jeg vet er det stilriktig med rimelig høy karbonering av dette slaget øl, leser om 3.5 til 4.0 volumer CO2. Hvor høyt er det trygt å gå i ei vanlig flaske med standard kork?

Jeg har noen få champagneflasker og naturkork jeg kan bruke som definitivt klarer trykket helt fint, men jeg er litt bekymret for de stusselige små 0.33 liters flaskene jeg har og hvorvidt jeg får flaskebomber.
Regnet ut med brewersfriend sin "priming calculator" at jeg må tilsette 10.7 gram sukker per liter for å oppnå 3.5 volumer.

Noen her som har noen erfaringer med høye CO2-nivåer og flasking? Har ærlig talt aldri prøvd mer enn 2.7 volumer i flaskene mine.
Har kjørt knallhøy karbonering i bryggselv sine longnecks, både med vilje og ved uhell. Veit ikke om jeg ville turt å gjøre det i vanlige ølflasker, de virker litt tynne i godset.
 
Har kjørt knallhøy karbonering i bryggselv sine longnecks, både med vilje og ved uhell. Veit ikke om jeg ville turt å gjøre det i vanlige ølflasker, de virker litt tynne i godset.

Takk for svar.

Når du sier "knallhøy", hvor høy mener du da? Har du noen tall? Sukker i gram per liter eller volumer CO2? Alle har jo på ett eller annet tidspunkt opplevd såkalte "gushers" som flaskene åpenbart har tålt, men om det er 3 volumer eller 5 aner man jo ikke.
Jeg snakker her om å bruke longneck-flasker ja, bare 0.33 varianten. Jeg er ikke så bekymret for flaskene egentlig, mer for korken. Regner med at korken er det svakeste punktet på flaska?
 
Takk for svar.

Når du sier "knallhøy", hvor høy mener du da? Har du noen tall? Sukker i gram per liter eller volumer CO2? Alle har jo på ett eller annet tidspunkt opplevd såkalte "gushers" som flaskene åpenbart har tålt, men om det er 3 volumer eller 5 aner man jo ikke.
Jeg snakker her om å bruke longneck-flasker ja, bare 0.33 varianten. Jeg er ikke så bekymret for flaskene egentlig, mer for korken. Regner med at korken er det svakeste punktet på flaska?
Det meste jeg har kjørt med vilje var 3,5 volumer, men for en tid sida glemte jeg å justere sukkermengden i en batch der halvparten havna på gulvet, jeg vil si den landa på ihvertfall 4,5. Noe drit å helle opp, men flaskene holdt.
 
Juleøl

Vital Statistics: OG: 1.060 – 1.120
IBUs: 0 – 50 FG: 1.020 – 1.040
SRM: 15 – 50 ABV: 4.5 – 16%
 
Selv om jeg flasker det i morgen betyr ikke at det er nybrygget! Denne har stått i flere måneder allerede.

Tripel er ikke juleøl

Vel, en vanlig tripel er kanskje ikke det. Denne gangen, derimot, har jeg stjålet litt inspirasjon av Dahls bryggeri og deres utmerkede tripel "Store Bjørn". Jeg har altså krydret den lett med akevittkrydder, og så lagret den på akevittfat i noen måneder. Lukter aldeles nydelig! Helt tydelig en tripel med alt av særpreg den skal ha, men med et hint av akevitt. Jeg har krydret den litt og litt, ikke mindre enn åtte ganger ser jeg i loggen, for å treffe den eksakte balansen jeg sikter på. Brukte da krydderekstrakt jeg laget selv; Karve, stjerneanis, appelsinskall, fennikelfrø og korianderfrø i bittelitt sprit, såvidt nok til å dekke krydderet. Tilsatt rett i overkant av en spiseskje totalt av denne herligheten.

Da burde han ha brygga ifjor
Det har du i utgangspunktet rett i, men personlig syns jeg en tripel er best etter 6-8 måneder. Etter det syns jeg den begynner å miste det fenolske særpreget den må ha for å kunne kalles en tripel.

Juleøl

Vital Statistics: OG: 1.060 – 1.120
IBUs: 0 – 50 FG: 1.020 – 1.040
SRM: 15 – 50 ABV: 4.5 – 16%

Er nesten innafor, dessverre bare 12 SRM. Ellers er jeg innafor alle parametrene.
 
Sist redigert:
Se det ja, da begynner det å høres mer ut som juleøl
men tripel på 12 SRM og OG på over 1.020?
 
Se det ja, da begynner det å høres mer ut som juleøl
men tripel på 12 SRM og OG på over 1.020?
Du har så sannelig rett, overså av en eller annen grunn FG i typedefinisjonen. Leste sikkert bare IBU. Må lære meg at jeg er absolutt ubrukelig etter 22.00 og burde holde meg unna alt som er mer komplisert enn å pusse tennene.

Tripelen min lå lenge på 1.008, men plutselig etter to måneder falt den til 1.005. Håper den ikke går noe lavere nå!
 
det jo bli bra det der. Jeg har brukt 8.5 g/l i mine tripler

Håper på det ja. Har sjekket med ulike "priming" kalkulatorer på nettet, har konkludert med at 10 gram sukker per liter er et bra utgangspunkt (jeg sikter på 3.5 volumer). Kalkulatorene på Brewersfriend.com, Homebrewing.com og flere andre (tipper de bruker samme algoritme) sier 10.7 gram per liter. Jeg går for 10 gram for enkeltheltens skyld. Ølet har stått en stund i romtemperatur, så det er sikkert svært lite CO2 igjen i ølet.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp