Flat gjærpakke = utsette bryggedag?

Smacket igang en Wyeast 2565 (Kölsch) for to dager siden, etter at jeg litt sent registrerte at den var produsert i august.  :duh:
Tommelfingerregelen om pakken skal få stå 1 dag pr måned etter produksjonsdato tilsier at jeg ikke kan regne med å sette i gang gjærstarteren før etter tre dager, altså tidligst torsdag.
Men det er torsdag (i morgen) som er den planlagte bryggedagen.
Og pakken har ennå ikke begynt å ese.

Må jeg utsette bryggingen, eller vil det være problemfritt å sette gjærstarter i dag?

Du kan fint sette gjærstarter uten at pakken har blåst seg opp. Men det kan virke som om du bør gå for to startere. Først en liten en, og så en stor en. Bruk kalkulatoren på mrmalty.com til å finne ut hvor store startene bør være.

Takk for raskt svar! Men skal jeg forstå deg dithen at jeg ikke bør stresse med å brygge i morgen - en liten starter fulgt av en stor starter vil kreve omtrent to døgn?

En gjærstarter bruker 2-3 dager på å gå ferdig. Antar det er en kölsch du skal brygge, og da trenger du godt med gjær. Jeg ville ha hatt is i magen og sørget for å ha tilstrekkelig med gjær, men vet at det ikke er lett:)

Tilbake
Topp