Forslag til nybegynnerutstyr?

Heisann!

Jeg brenner for godt øl og vil derfor begynne hjemmebrygging selv.
I den forbindelse lurer jeg på om dere erfarne øl-entusiaster kunne ofre noen minutter og gi meg en anbefalning på begynnersett :)

Har søkt litt rundt på forumet her og på nettet generelt og har falt litt for Beer Brew 30 v.3,
har dere noen efaringer eller tanker om det?

Link til nettsiden som selger det her: http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-30-generasjon-3

Takk på forhånd!

Anders.
 
har brygga på beerbrew en stund før jeg gikk over til 50L biab oppsett. Det var riktignok versjon 2, og temp kontrollen på meskinga der var ikke lett å holde styr på. Mulig dette har blitt bedre med versjon 3. Ser at det er delte meninger om dette apparatet, men det er en fin måte komme i gang med brygging på uten å investere hus og hjem. Som Gahr sa her en gang, skal du investere penger i noe, så invester i gjæringa.
 
Veldig god innfallsvinkel å begynne med BIAB. Gir deg hele faget inn i nevene med en gang, og det trenger ikke koste flesk heller. Mitt første oppsett var en 15-liters fårikålkjele med meskepose i, hvor jeg brygget ti-litersbatcher. Fordelen med en såpass liten kjele er at den da får lett plass i ovnen, slik at du vil holde mesketemperaturen konstant. Som sagt, en veldig enkel måte å lære seg faget på, du får si i fra om du har lyst til å prøve denne veien, jeg har en god del oppskrifter som ble meget vellykket.
 
Synes Odland nailet det. Det utstyret som er viktigst er utstyret som brukes etter at du har kjølt ned vørteren.
 
Mine anbefalinger:

http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2
U-200 eller Stc-1000(+)
Et kjøleskap
O2 og regulator (Jula eller dykkersjappe)
How to brew av John Palmer
Utstyr til å sette gjærstarter

Takk for svar!

Jeg har vel misforstått litt, for jeg trodde BB30 VAR en BIAB-brewer,
men da er man rykket tilbake til start igjen.

Får se om jeg finner settet og regnet litt på pris.
Sitter om dagen(e) og leser Øl fra Hånd Til Munn, nesten så jeg lukter mesken fra bryggekurset jeg var på, og blir så tørst(!).
Har bekrenset plass på kjøkkenet, med kun en induksjonstopp med overskap/avtrekk rett over, som er noe lavere enn normalt, så det kan bli trangt til røring/tilsetting osv, men jeg tar deg på kornet og begynner å se etter BIAB-sett.

"U-200 eller Stc-1000(+)" er dette to forskjellige sett, eller noe annet?
Ser ikke noen slike modellnavn på siden deres, så bare lurer.

Flere dumme spørsmål kommer! :)
 
Ut-200 og stc-1000 er to forskjellige temperaturkontrollere. Førstnevnte kommer ferdig montert, sistnevnte må kobles (og evt programmeres). Sistnevnte har mer funksjonalitet, og er gjerne en del billigere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må google og lese litt mer merker jeg. Jo mer man finner ut, jo flere spørsmål får man, virker det som :)

Takk igjen!

Edit: Jaha, så enkelt men genialt. slår strømmen av og på og holder på den måten ønsket temp. det er jo supert!

Men dette innebærer vel innkjøp av en induksjonsplate, siden jeg ikke kan bruke denne på platetoppen? Noen forslag her da, ift BIAB 30L kjele?
 
Sist redigert:
Må google og lese litt mer merker jeg. Jo mer man finner ut, jo flere spørsmål får man, virker det som :)

Takk igjen!

Edit: Jaha, så enkelt men genialt. slår strømmen av og på og holder på den måten ønsket temp. det er jo supert!

Men dette innebærer vel innkjøp av en induksjonsplate, siden jeg ikke kan bruke denne på platetoppen? Noen forslag her da, ift BIAB 30L kjele?
Denne tåler bra med vekt og har nok kraft til å få kok rimelig raskt:
http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w
 
Denne tåler bra med vekt og har nok kraft til å få kok rimelig raskt:
http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w

Takk, den så fin ut, av en eller annen grunn :)

Eg koker biab med gass, funker som snått
Kjøpte på Mekk for ca 350kr gir litt over 9kw

Kanskje når jeg er blitt mer erfaren, men om jeg kjøper inn en ind.plate har jeg nok den noen år uansett da :)


Merker jeg begynner å få litt oversikt over varer og hva jeg trenger til å begynne nå,
det klør i fingrene(!). Kan jo ta små-innkjøp fram mot sommeren og ta kjelen(e) og induksjonstoppen til sommeren.
(Bursdagsgave dette, serru, planlagt spleiselag, haha!).
 
Takk, den så fin ut, av en eller annen grunn :)



Kanskje når jeg er blitt mer erfaren, men om jeg kjøper inn en ind.plate har jeg nok den noen år uansett da :)


Merker jeg begynner å få litt oversikt over varer og hva jeg trenger til å begynne nå,
det klør i fingrene(!). Kan jo ta små-innkjøp fram mot sommeren og ta kjelen(e) og induksjonstoppen til sommeren.
(Bursdagsgave dette, serru, planlagt spleiselag, haha!).
Har samme induksjonsplata selv. Den er helt super!
 
Med BIAB sett til 2900,- og induksjonsplate til 2200,- er du godt over prisen til en BB30 (eller Bratberg) som gjør det samme men med litt mindre løse deler. Forskjellen på de to bryggemåtene er bare at du har kornet i en tøypose på BIAB og i en stålbøtte med perforert bunn på BB30. Vil tro det er mindre søl med en BB30, uten at jeg har prøvd verken BIAB eller bryggemaskin.
 
Med BIAB sett til 2900,- og induksjonsplate til 2200,- er du godt over prisen til en BB30 (eller Bratberg) som gjør det samme men med litt mindre løse deler. Forskjellen på de to bryggemåtene er bare at du har kornet i en tøypose på BIAB og i en stålbøtte med perforert bunn på BB30. Vil tro det er mindre søl med en BB30, uten at jeg har prøvd verken BIAB eller bryggemaskin.

Bare sånn for å øke forvirringen ytterligere, liksom? :)
Du har dog et poeng.
 
På BB30 setter du den indre bøtta over kokekaret når du skyller. Med Biab må du enten tappe av vørteren eller løfte posen over i noe annet for å skylle.
 
Kan jeg ikke bare ha en egen kjele på den vanlige induksjonstoppen vår, med f.eks 8 liter temperert vann som jeg skyller posen med?
 
Går du for BB30 vil du ikke kunne oppgradere bryggeriet ditt på samme måte som du kan med Induksjonsplata og Kjelen du har fra BIAB-settet.

Og oppgradere utstyret ditt vil du gjøre etterhvert!
Odland har noen gode råd!;)
 
Jeg har bestemt meg for kjele/BIAB-settet uansett nå, så sånn blir det :)
Får kjøpe litt stykkevis og delt, så blir det noe å se fram til til slutt.

Har bestilt noen bøker og litt annet småtteri nå, gleder meg :)
How to Brew, Yeast, Hops og Brewing Porters and Stouts (selv om jeg vil starte med IPA).
 
Kan jeg ikke bare ha en egen kjele på den vanlige induksjonstoppen vår, med f.eks 8 liter temperert vann som jeg skyller posen med?

Ja du må ha varmt vann å skylle med, men poenget er at du får ikke plass til både malten og all vørteren i kokekjelen.
Så med biab så må du enten skylle med posen i kjelen eller ved siden av.

Hvis du har posen oppi så tapper du vørteren fra kjelen over i f.ex et gjæringskar. Så stenger du krana og tilsetter skyllevann og rører litt før du løfter ut posen. Til slutt heller du vørteren fra gjæringskaret tilbake i kjelen og koker opp.

Alternativt kan du la vørteren fra meskingen bli igjen i kjelen, sette f.ex et dørslag over et gjæringskar, løfte posen over i dørslaget og slå skyllevannet over.

På en BB30 er dette litt enklere, du løfter bare maltrøret (den indre bøtta) opp og setter den oppå kokekjelen med å smette under en medfølgende ringformet brakett. Så slår du skyllevann over og dette renner direkte ned i kokekaret.

@Naxi: En BB30 kan oppgraderes med f.ex sirkulasjonspumpe og temperaturstyring uten å modifisere selve enheten, eller den kan inngå som en del av et større bryggeri f.ex til å varme skyllevann. Eller en kan selge den igjen. Induksjonsplata kan vel ikke styres av f ex en PID. Må ikke den skrus på igjen manuelt hvis strømmen kuttes?
 
Tilbake
Topp