Første forsøk på høy-OG-brygg

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi tenkte vårt neste brygg skulle bli en sånn super imperial extra double quad dark foreign stout/porter kanskje med litt sjokolade, kaffe og annet knask. Men er veldig usikker på dette med gjær.

Her er utkastet til oppskrift (har ikke begynt å vurdere humler). Oppskriften kommer herfra: http://www.homebrewtalk.com/f68/russian-imperial-stout-2011-hbt-competition-category-winner-238807/

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 59.7
Total Grain (kg): 31.406
Total Hops (g): 0.00
Original Gravity (OG): 1.112 (°P): 26.3
Final Gravity (FG): 1.028 (°P): 7.1
Alcohol by Volume (ABV): 11.00 %
Colour (SRM): 87.5 (EBC): 172.2
Bitterness (IBU): 0.0 (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 70
Boil Time (Minutes): 120
Grain Bill
----------------
25.730 kg Pale Ale Malt (81.93%)
2.271 kg Roasted Barley - 1450 EBC (7.23%)
1.514 kg Special-B (4.82%)
1.134 kg Chocolate 1175 EBC (3.61%)
0.757 kg Carapils 6,5 (2.41%)

Vi har bygget oss magnetrører, men jeg tror vi sparer den til et mer normalt brygg. MrMalty sier 4 rør i en 10-liters starter - avhengig av hvordan en setter growth rate selvsagt. Så liten som mulig starter blir likevel 6,4 liter med 6 rør - og så stor kolbe har jeg ikke. Har bare en to-liter foreløpig.

Så spørsmålet blir da: MrMalty sier ca. 8 pakker tørrgjær (gitt dato på gjær som jeg har). Høres det rimelig ut? Vil Safale-us05 død av alkoholforgiftning eller går det bra?

Andre tips til oss som ikke har brygget noe over 1.070 før ...?
 
Hva med å først lage en batch blonde eller tilsvarende og så repitche gjæren? Da skal du ihvertfall ha rikelig med arbeidsvillig gjær tilgjengelig.
 
Hva med å først lage en batch blonde eller tilsvarende og så repitche gjæren? Da skal du ihvertfall ha rikelig med arbeidsvillig gjær tilgjengelig.
Det var akkurat det samme jeg skulle si. I tillegg til å oksygenere rikelig, helst med ren O2 (Vi har kjøpt syrefast bruse"stein" hos en sveisesjappe og oksygenflasker på Jula. Må bestille regulatorene ved sidenav som reservedel. Det er ikke så mye i hver flaske, men det virker.

om dere velger å lage en batch med noe annet først, så hold OG mellom 35-40. og lav IBU
 
31 kg malt på 60 l batch. Heftig, men jeg tror 70% effektivitet er noe optimistisk. Blir ikke mye vann til skylling.

Jeg ville vurdert å bruke spraymalt og tilsette det etter noen dagers gjæring. Da kan du starte med mindre gjær også.
 
Takk for svar og innspill!

Tja ... har en blonde til gjæring nå. 3 bøtter med ca 25 liter i hver. Det ble brukt 2 pakker safale us-05 i hver dunk.

Litt usikker på når vi får brygget igjen og blonden skal tappes i slutten av neste uke. Hvis jeg tømmer gjæren over på noen norgesglass og hiver den i kjøleskapet - hvor lenge holder den seg da?

Synes det er litt bingo-lotto med disse sliderne i MrMalty (Yeast consentration og Non-Yeast percentage) når en bruker "Repitching from slurry". Men jeg får ta vare på gjæren og forsøke å vaske den. Med en godt vasket og dekantert gjær så stiller jeg vel inn med Yeast consentration = 4 og Non-Yeast percentage = 15-20? Og ca. 14 dager gammel slurry. Da sier den en halvliter med slurry? Høres det rimelig ut?

RETBergen: Skal bare se jeg takker ja til det - om det skulle passe at jeg lånte den aktuelle kvelden! Innkjøp av oksygen står også på blokken, men vi driver å vurderer å kjøpe en 27 gallon konisk ... Og da prøver vi å se det i sammenheng med den. Håper da å kunne kjøre inline oxygen rett etter motstrømskjøleren og rett i gjæringstanken.
 
I mitt oppsett så har jeg et markant dropp i effektivitet når jeg kommer over 1080. Så det kan være lurt å ha med i beregningen at effektiviteten vil gå ned endel, men det kompenserer du lett med litt spraymalt.
Ang gjær, så hadde jeg laget en liten batch med ett eller annet med en OG rundt 1045, så brukt slurryen av denne.
Da har du litt bedre kontroll over mengden du trenger til den batchstørrelsen du skal brygge. Selv har jeg aldri prøvd US-05 til så krevende øl. men jeg har bare godord å si om WLP001.
I mine sterkøl overpitcher jeg litt, så starter jeg gjæringen på 16`c og holder den der i 2-3 dager før jeg lar tempen stige naturlig opp til 20`c, da minimeres høye alkoholer og uønskede fuselsmaker. Det viktigste er at tempen hele tiden går oppover og at du bruker nok frisk gjær av god kvalitet og O2.
 
Tilbake
Topp