Finn Berger
Moderator
Hvor viktig er gjæren, eller hvordan man behandler denne. Har havnet i en livlig diskusjon med fruen. I ølbrygging er valg av gjær definerende for sluttresultatet, ved baking av boller er det ikke så nøye sier hun. Lag time ved øl er ofte ett døgn, ved bakverk 15 min. Er bolledeiggjær noe helt for seg selv, eller har husmødre noe å lære av ølbryggere
Bare spekulasjon, men jeg tror det har mer med forskjellen på vørter og deig å gjøre enn med forskjellen mellom brødgjær og ølgjær. Begge er saccharomyces cerevisiae, og historisk var det ikke noe skille: Bryggerne kunne låne gjær fra bakerne og omvendt.
Tørrgjær begynner faktisk å jobbe med en gang - i alle fall om du lar være å blande inn luft i vørteren.
Fra Fermentis sin Tips and Tricks-brosjyre: Be careful, it starts right away!Fermentation starts immediately, but significant CO2 release and aroma formation will only be perceptible after 12 to 24 hours for ale yeasts and 16 to 32 hours for lager yeasts. ( https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/10/Brochure_Tips_and_Tricks_BAT_BD.pdf )
Jeg kan bekrefte at gjæringa kom superraskt i gang sist jeg brukte tørrgjær. (Det var Fermentis sin BE-134, en saison-gjær.)
Sist redigert: