Fryseboks og UT-200 eller STC-1000

Vil du bruke UT-200 eller STC-1000 til å gjære/lagre i en fryseboks


  • Totalt antall stemmer
    36
Heisann!

Vurderer å anskaffe en fryseboks til kombinert gjæringsskap og lagringsskap. Ønsker en fryser både på grunn av formfaktoren og fordi jeg ønsker å lagre øl på 1 til -1 grc. Bakdelen med en fryser er at dersom det skjer noe tull med temperaturstyringen og fryseren ikke kutter kjøling, så risikerer jeg ballonger av corneliusene og mosaikk av flaskene. Mosaic er jo stas i IPA og sikkert i vinduer også, meneeh...
Jeg har 2 UT-200 som jeg bruker med varmekabel til gjæring i kjølige rom. Disse har fungert bra men jeg har ikke testet de over lang tid. Ved permanent bruk vil de jo måtte jobbe mer, samt at jeg ikke kommer til å sjekke de like ofte som når jeg bare bruker de til gjæring.
Er det noen som mener noe om hva man kan stole mest på av UT-200 og STC-1000 til dette bruket?

Boksen skal forøvrig stå i et rom med 20+ grc slik at varmekilde er strengt tatt ikke nødvendig.
 
Det høres bra ut. Hvor stor temperaturintervall har du? Tenker å sette den til start kjøl på +1 og stopp kjøl på -1 med sonden i et WLP-rør med saltvann til lagring. Tenker på å spare kompressoren litt.
 
Den står på 5 til 7 grader. Da går kompressoren ganke sjelden. Er en UT-100 men det er vel i praksis det samme som UT-200.
 
UT-200 er ihvertfall valget for deg dersom du ikke stoler på dine egne evner som elektriker. Jeg fikk en elektriker jeg kjenner til å gjøre alle koblinger forbundet med min stc-1000. Jeg kjørte Ut-200 frem til dette, fantastisk enkel å bruke. Siden du ikke trenger varme ser jeg ingen grunn til at du skal risikere rallemik og reodor-løsninger i huset ditt... UT-200 er en finfin innretning til jobben du beskriver. Du får ikke montert den i et kult skap på veggen som tydelig viser temp etc... men du kan sove litt tryggere.
 
Yup, enkelt liker jeg. Har bare lest at disse dingsene kan henge seg opp. I en fryser vil jo tempen raskt droppe og flaskene knuses, og fatene ødelegges. Derfor lurte jeg på om det ene var ansett som mer driftsikkert.
 
Fra UT-200 sitt datablad:
Mechanische Relais-Lebensdauer: > 5x10^6 Schaltspiele
Så det er mekaniske reléer i den og de paier etter 5x10^6 koblinger.Rart at de ikke lages med SSRer. De er jo ikke billige heller.
 
Men STC-1000 har også mekanisk rele, i min sitter det rele spesifisert til 1 x 10^5 OPS Electrical life og 1 x 10^7 OPS Mechanical Life, hva nå det betyr i praksis.
Skulle vel tro at det første tallet er ved 10A last(maks), og at "Electrical Life" er mye bedre ved lavere laster.

Edit :
Mechanical Relay LifeThis is the number of operations which a relay can be expected to perform while maintaining mechanical integrity. Mechanical life is normally tested with no load or voltage applied to the power contacts.

Electrical Relay LifeThe minimum number of cycles the relay will make, carry, and break the specified load without contact sticking or welding, and without exceeding the electrical specifications of the device.
 
Sist redigert:
Fra UT-200 sitt datablad:
Mechanische Relais-Lebensdauer: > 5x10^6 Schaltspiele
Så det er mekaniske reléer i den og de paier etter 5x10^6 koblinger.Rart at de ikke lages med SSRer. De er jo ikke billige heller.

Hehe, ja med 5 millioner koblinger holder de ikke lengre enn, tja, 27 år om den svitsjer 500 ganger pr dag (noe den i hvert fall ikke gjør på min fryser) ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er vel større fare for at kompressoren i fryseren tåler adskillig mindre...
 
Er vel større fare for at kompressoren i fryseren tåler adskillig mindre...

Skulle tro det ja ;)

Anyways, jeg kjører med et temperatursprik på 1-4 grader og det funker utrolig bra. Opplever at temperaturen holder seg lenge i rangen før UT-200 kicker inn. Har ved to anledninger oppdaget at den ikke har slått inn, har da måttet plugge den ut og inn igjen. Gjør dog ikke så mye, det eneste som har skjedd er at temperaturen kryper opp mot 6-8 grader (står i kjeller). Ville være mye verre andre veien, men det har heldigvis ikke skjedd ennå.
 
Uten varmekilde, vil kompressoren gå mindre ved -1 enn -18 som en fryseboks bør være dimensjonert for, så ikke tenk på det. STC-1000 er en billig og enkel løsning.
 
:D
Uten varmekilde, vil kompressoren gå mindre ved -1 enn -18 som en fryseboks bør være dimensjonert for, så ikke tenk på det. STC-1000 er en billig og enkel løsning.
Du mener altså at UT-200 er økonomisk "Overkill"? Det jeg bekymrer meg mest for er at den elektriske duppedingsen jeg bruker henger seg opp og får fryseren til å gå hele tiden slik at når jeg åpner lokket så møter synet av knuste flasker og bulende fat meg som en "Iron fist". Tror jeg hadde blitt permanent "Damage case" med masse eldgammelt lagringsøl i en coctailsorbet i bunn av frysern. Det er liksom ikke så mye "Motorhead" over det, eller...?:D
 
Hehe, ja med 5 millioner koblinger holder de ikke lengre enn, tja, 27 år om den svitsjer 500 ganger pr dag (noe den i hvert fall ikke gjør på min fryser) ;)

Jepp. Og selv om det høres mye ut så har jeg sett utallige harddisker med MTBF på 5M timer (570 år) feile. Feilberegninene holder vann ved en bestemt luftfuktighet, konstant temperatur, null mekanisk stress. Og jeg antar det er en bellkurve her. Som vil si at 2% ryker relativt hurtig (6år eller så) på tross av perfekt behandling. 8-9år så er du sikkert i nærheten av 10%.

Edit: De er jo fine ting og jeg har flere av dem i bruk, det er ikke det. Men personlig hadde jeg likt dem bedre om de ikke hadde bevegelige deler i seg.
 
Sist redigert:
:D
Du mener altså at UT-200 er økonomisk "Overkill"? Det jeg bekymrer meg mest for er at den elektriske duppedingsen jeg bruker henger seg opp og får fryseren til å gå hele tiden slik at når jeg åpner lokket så møter synet av knuste flasker og bulende fat meg som en "Iron fist". Tror jeg hadde blitt permanent "Damage case" med masse eldgammelt lagringsøl i en coctailsorbet i bunn av frysern. Det er liksom ikke så mye "Motorhead" over det, eller...?:D
For redundans, sett en til i serie. Selv har jeg bare justert den originale termostaten på minimum. YMMV.
 
Nå er jeg i trøbbel.
Har satt fryseboksen på minimum og sjekket tempen. På minimum senker den temperaturen godt under frysepunktet.
Koblet derfor UT-200 til. Hadde proben i et glass med 2dl saltvann. Etter litt justering og mye venting på at tempen skulle stabilisere seg så oppdaget jeg at UT-200, som er nesten ny, viser 10 grader mer enn reel temp.

Tåler proben (salt) vann?

Byttet til ny UT-200 (Begge fra Elv btw). Er redd den ikke tåler vann så nå henger den i friluft. Kontrollmåler med to andre kalibrerte termometere og denne er ikke mer en ca en grad i differanse.
Har satt start 5 grc, stopp 4 grc. Alikevell viser kontrollmålinger at tempen i et par glass med saltvannsløsning ligger mellom -3.3 og -0.5 grc.
Hva er det som foregår her? UT-200 proben henger jo nå i friluft, og alikevell synker tempen under 0 i vannglassene!

Registrerer også nokså store variasjoner på temp rundtomkring i boksen, regner med jeg blir nødt til å kjøpe en vifte for jevnere temp.

Målet var jo å kunne lagre øl på rundt 0 grader, samt gjære i boksen. Sistevnte er jo antagelig galematias med denne styringen.
 
Tror nok ikke proben er beregnet for å være under væske. Det som er vanlig å gjøre er å feste proben inntil det som skal måles og isolere det, enten med isopor/liggeunderlag/bobleplast slik at du måler faktisk temperaturen i væsken og ikke i rommet forøvrig.
 
Tror nok ikke proben er beregnet for å være under væske. Det som er vanlig å gjøre er å feste proben inntil det som skal måles og isolere det, enten med isopor/liggeunderlag/bobleplast slik at du måler faktisk temperaturen i væsken og ikke i rommet forøvrig.
Ser poenget ditt for gjæringsproblematikken. For lagring, hvordan skal det bli da? Har alt fra 0,25 flasker til 19L Cornelius, hva bør jeg isolere sensoren til? Boksen pumper jo ut -19 grader i luften inntill det sensoren er isolert til har rett temp. Da er det jo en resttemperatur i luften på -19grc, tror det er den voldsomme kjølekraften som skaper utfordringer hos meg. Jeg er uheldigvis ingen fysiker så jeg skjønner ikke hvilket medium, eller hvilken masse jeg bør isolere sensoren mot når jeg har både 19L og 0,25L til kjøling.
 
Aha! 0,25Litersflasken! Den blir jo mest påvirket av resttemperaturen i luften etter at boksen har sluttet å kjøle... eller...? Tipper vilt her mens jeg risikerer at Lett-Alen min på 3% fryser. Tror jeg må iverksette noen infanterisikre tiltak i natt.
 
Tilbake
Topp