Gjærmengde - igjen! (bruksanvisning vs Mrmalty)

På WLP 830 røret står det at det rekker til 5 gallons, altså 19 liter. Men Mrmalty kalkulatoren sier at hvis jeg skal lage en batch på  60 liter med OG på 1047 (85% viability) med magnetrører, så trenger jeg 4 rør hvis jeg lager en starter på 6,5 liter. Uten starter vil jeg trenge mer enn 12 rør.

Jeg forstår ikke helt logikken i dette? 
Svein Erik  ::)
 
Det som står på pakken er feil ifølge det meste av litteratur om gjær. Bruk mr malty! 60 liter med lager trenger MYE gjær, sånn er det bare. Hvis en ikke vil kjøpe så mange rør kan en dra slide-baren i mr malty "growth factor" til høyre og du vil trenge 3 rør og 12 liter starter. Evt kan du dyrke opp fra 1 rør i flere steg, da tar det lengre tid. Det finnes en guide her på forumet for hvordan man kombinere mrmalty med denne kalkulatoren http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm for å dyrke opp gjær i flere steg.

Edit: der var guiden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2176.0.html (les under miniguide, på slutten av artikkelen)
 
Når vi startet å brygge stolte vi på det som stod på pakka (nok til 20 liter).
Slet en god stund med dårlig utkjøring inntil vi fikk med oss tipset å lage starter. Etter det har. Ikke utgjæringen vært noe problem. Konklusjon: anbefaler på det sterkeste å følge mengden fra MrMalty.
 
Jeg er ikke overbevist om at det som står på pakken er "feil". Ville tro gjærprodusenter som White Labs heller ville anbefale for mye gjær enn for lite. Burde jo være i deres interesse å selge så mye som mulig?

Brygget en batch Wit jul for ca 3 uker siden. Hadde samme "problem" dvs. kun et rør WLP400 å ikke tid til å lage starter. Skulle gå fint i.flg. pakken, men ikke i følge mr.malty. Nå nesten 3 uker senere (sekundærgjæring), er specific gravity på 1.012, som den skal være. Så i mitt tilfelle gikk det fint å stole på pakken.


Relatert til dette, hva er fordelene og ulempene med mengde gjær?  For my gjær?  For lite gjær? 
 
Ganske ofte gjelder regelen: relax, have a home brew. Selv om du får god nok utgæring vil du få en annen smaksprofil om du bruker mindre gjær, men hvis du liker den smaken du får er det selvfølgelig bare å kjøre på.  Siden WLP 400 er en ale gjær trenger denne bare å pitches med halvparten så mye gjær som en lager, så du er nærmere "riktig" pitching rate i Wit Jul-en din.

Når det gjelder brygging er vel ingenting feil sålenge du får godt øl, men den generelle anbefalingen er å pitche mye mer enn et rør i en 5 gallon vørter. Dette er for å få god utgjæring og best mulig smak på ølet. For mye gjær kan også gi dårligere smak.
 
Takk for innspill. Opptrappingskalkulatoren er nokså fin. 4 rør med 4 liter starter, deretter steppet opp med nye 4 liter, brakte meg rett på målet. Dette var jo veldig kurrant og lettvint. Røreren går nå på runde to.

Jeg har på begge mine to første brygginger laget starter og fått full utgjæring. Men det har kanskje vært litt på lykke og fromme. På denne måten er det helt kontrollert.

Svein Erik  :)
 
Vi har slitt med at smaken på øl vi lager nå, i forhold til tidligere, ikke er den samme. Det er så enkelt som at vi ikke hadde nok gjær til et 150 liters brygg lang tid tilbake, men tok sjansen på at mengden vi hadde, ville holde. Ølet gjæret fint ut på ca samme tid som tidligere, og dermed har det blitt til at vi har redusert gjærmengden i senere tid. Da blir spørsmålet, blir det markant forskjell på smak om man har lite gjær, kontra mye/nok gjær? Vi har, som sagt ikke vært fornøyd med bryggene den senere tid. Kan det være så enkelt som å øke gjærmengden, så er vi tilbake til "det gode ølet"?

Jan-Terje.
 
Det kan bli markant smaksforskjell viss dere bruker for lite gjær. Det letteste å merke er for dårlig utgjæring, men også smaker som acetaldehyd (vanligvis beskrevet som en aroma av grønne epler, men uten at jeg finner noe bedre, så synes jeg det er en dårlig beskrivelse) og diacetyl (en søtlig, nesten litt kvalmende aroma) er typiske ved for lite gjær. Klarer du å beskrive feilene noe bedre?

For såpass store mengder er nok den enkleste måte å få nok gjær gjenbruk fra tidligere batcher eller mange pakker med tørrgjær.
 
Jeg ville prøvd å pitche anbefalt mengde hvis jeg var dere. Iallefall hvis dere ikke finner noen andre grunner til at ølet smaker dårligere en tidligere batcher.
Jeg har lest mer om dette enn jeg har forsket på det selv, men så ofte som gjærforfattere understreker viktigheten av riktig pitching rate, kan jeg ikke tro annet enn at det går ann å smake forskjell.  Det kan jo være interessant for dere å dele opp i en batch med redusert mengde gjær og en med riktig mengde, og prøvesmake side om side. Dette tror jeg sannelig jeg må prøve selv med en liten batch, for "løye":)
 
Tilbake
Topp