Gjærprofiler 1728 scottish ale vs 1056 american ale

Morsom info om gjær og gjærprofiler fra en som jakter på den optimale gjæren :D

:beersmiley:
 
Ser ut som om Wyeast 1728 er skikkelig råtass mot Wyeast 1056 :)

Ser at han har tilsatt mer starter på den ene ølen enn den andre slik at alt er vel ikke korrekt gjennomført :)

Noen som har erfaringer basert på denne siden:

http://users.adelphia.net/~aken75/Comparison/Comparison2.html

Wyeast 1056 gjærer tregt mens 1728 er turbo i forhold...

Han bruker et instrument som måler CO2 som slipper ut av gjærlåsen:

http://users.adelphia.net/~aken75/CO2 Monitoring/CO2 Monitoring.html


Er det slik at Scottish ale er så raskgjæret så er det absolutt gjæren å velge dersom du trenger øl om kort tid :)

Espen L: brukte ikke du denne gjæren på din publikums øl (bitter) på NM?


Mvh

Richard 
 
Jau, det var 1728 Scottish ale eg brukte. Det var eit heilt greit øl. Det er ok å samanlikne 1056 American ale og 1728 Scottish ale sidan dei begge kan gje ganske nøytral karakter, typisk for amerikansk ale. Men eg føretrekkjer 1728 fordi bruksområdet er mykje breiare sidan esterproduksjonen aukar med gjæringstemperaturen. 1056 er meir nøytral heile vegen. Andre fordelar er at 1728 flokkulerar betre og er betre for flaskegjæring. Og kan gjære frå 13-14 grader og til 22 grader med godt resultat. Men eg har ikkje merka at 1728 er så veldig mykje raskare i gjæringa enn 1056. 1056 har betre utgjæring, men det er lett å kompensere med litt lågare meisketemperatur dersom du brukar 1728. 1728 gir meir malt, 1056 er ein tanke meir humlefokusert. Begge er veldig bra for sterke øl. 10-11 % er iallefall ikkje noko problem.

Espen Lothe
 
Mener å huske å ha lest på den gamle maillista at Lars snakket varmt om turbogjæring på 1728, og det skulle stemme godt med analysen på sida til han amerikaneren. Nå har jeg ikke prøvd den, men har god erfaring på WLP001 som skal være Whitelabs sin versjon av 1056. Den gjæret raskt og fint ned fra 1051 til 1013 på 5-6 dager, andre engelske gjærtyper som WLP007 (dry english ale) brukte langt mer tid på å gjære ned.

Nå er det sikkert mye som spiller inn på god gjæring som nok gjærceller (god starter) og nok oksygen. I de siste bryggene mine har jeg brygget 40 liter mot 57 liter, og tilsetter samme gjærmengden. Det blir mao en del mer gjær, og mulighetene er store for at de har æren for rask utgjæring.
 
Litt tilleggsopplysingar:

Wyeast 1728 Scottish ale har samme opphav som White Labs WLP028 Edinburgh Ale og det er McEwans Export. Dette var iflg. Michael Jackson ei multistamme gjær og den store ølforskaren Jean deClerk hjelpte Moorgat-bryggeriet som produserar Duvel å isolere to av dei mange gjærstammane, og desse er det idag som blir brukt til å gjære Duvel.

Les meir her: http://www.beerhunter.com/documents/19133-000020.html
Espen Lothe
 
Interessant. Jeg har en WLP028 liggende, så vi får se om det er mulig å merke forskjell. :)
 
Jeg har lagt inn bestilling på samme gjær  :) Regner med turbogjæring og nydelig drikkbart øl  :beersmiley:

Richard
 
Tilbake
Topp