Gjennomføring fra kjølerom til kjøkken som er vegg i vegg - hvordan?

Jeg planlegger å montere et tappetårn m tre kraner på kjøkkenet, og skal ha fat og co2 på kjølerommet som ligger vegg i vegg med kjøkkenet.
Jeg antar at det ikke vil trengs mere enn maks 1m slange fra fat til kran.

Spørsmålet som noen her inne helt sikkert har noen gode svar på: Hva er den beste måten å føre tre slanger gjennom en vegg og inn i et kjølerom? Borre tre separate små hull, eller noe annet?
Dette er jeg ikke helt stø på, så jeg tar imot alle gode tips med taknemlighet :)

Tre enkle hull, som blir tettet godt for å hindre kondens i veggen mellom rommene.

eller et stort hull med all ølrør og kjølerør i en isolasjonsstrømpe, blir nok slik hos meg bortsett fra at jeg skal ned gjennom gulvet og inn i kjøleskapet.

Men 1 meter ølrørr blir for kort pga skumming.

Enten bruke vanlig akrylmasse, eller ekspanderende byggeskum. Skum er vel kanskje å anbefale for å få tettet ordentlig. Som nevnt tidligere kan en også bruke et hull og isolasjonstrømpe. Bare husk å tette godt rundt denne også.

Er det et plassbygget kjølerom bør du ta av kledningen på den kalde siden og kledning på den varme, på den kalde siden skal det være utlektet for ventilert hulrom og diffusjonsåpen sperre (ofte asfaltpapp). På den varme siden skal det være plast (diffusjonstett). Viktig at begge disse sjiktene blir tette, bruk egnet mansjett.
Her kan du fort etablere et effektivt område for kondensering og tilhørende fuktskader.
Går sikkert bra (tilsynelatende) en lang stund uten å gjøre dette skikkelig, bakdelen er selvsagt at du oppdager dette om 5 år og kan treffe på en vrien takstmann da bygningsdeler må erstattes ::)
På den annen side er dette ikke så vanskelig, bare sørg for å gjøre jobben på en god måte.

aakvik skrev:
Er det et plassbygget kjølerom bør du ta av kledningen på den kalde siden og kledning på den varme, på den kalde siden skal det være utlektet for ventilert hulrom og diffusjonsåpen sperre (ofte asfaltpapp). På den varme siden skal det være plast (diffusjonstett). Viktig at begge disse sjiktene blir tette, bruk egnet mansjett.
Her kan du fort etablere et effektivt område for kondensering og tilhørende fuktskader.
Går sikkert bra (tilsynelatende) en lang stund uten å gjøre dette skikkelig, bakdelen er selvsagt at du oppdager dette om 5 år og kan treffe på en vrien takstmann da bygningsdeler må erstattes ::)
På den annen side er dette ikke så vanskelig, bare sørg for å gjøre jobben på en god måte.

Det er et plassbygget kjølerom, og det du skriver gir mening. Jeg kontakter nå snekkeren som bygde huset, han har sikkert lyst på et ekstraoppdrag :)

- tusen takk for bra veiledning.

FredrikS skrev:
aakvik skrev:

Det er et plassbygget kjølerom, og det du skriver gir mening. Jeg kontakter nå snekkeren som bygde huset, han har sikkert lyst på et ekstraoppdrag :)

- tusen takk for bra veiledning.
Bare hyggelig, artig å kunne gi noen råd her inne om det jeg kan noe om, jeg får jo så mange gode råd på det jeg driver og øver på her og kan litt for lite av (brygging)  :)

Tilbake
Topp