Haldbarheit malt malt

SSS

 
Tenkte å bestille malt ein dag, men er usikker på om eg skal slenge inn bestilling for to brygg. Mest truleg må då malten til brygg to ligge to-tre veker før den vert brukt. Er dette eit problem, eller speler det inga rolle? Det er altså snakk om malt som vert solgt mala og blanda, ikkje heil malt.

Sent fra min FP1U via Tapatalk
 
Det hadde ikkje eg stussa I å gjort. Det er sikkert mange brygge butikker som har sett liggende mykje lenger

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg har en Kölsch på gjæring nå som er brygget på ferdig malt malt som jeg bestilte i april i fjor... Fikk tidenes utbytte men aner ikke om det blir noe forringelse i smaken. Ligget i tett pakning i ca 10 grader og mørkt siden april 2015. (Fra Bryggselv, pilsnermalt og hvetemalt). Så og luktet helt normalt.
 
To-tre uker skal ikke være noe problem, i alle fall. Men du skal ikke la det ligge så veldig mye lenger, tror jeg - basert på hva jeg har lest. (Hadde en ladning liggende vel en måned en gang, og merket ikke noe galt med det ølet. Men seinere skaffet jeg mølle, så jeg har lite erfaring med knust malt.)
 
Tilbake
Topp