Halvfullt gjæringskar - er det OK?

Som et ledd i planleggingen av nytt kjeller bryggeri kommer jeg jo ikke utenom å legge merke til de flotte koniske ståltankene som det er lite utvalg i her på berget. Vel, når man har begynnt å lese om slike tanker blir det nok vrient å nøye seg med en plastdunk  :noway:

Så da gjenstår størelsen. For mitt bruk står det mellom 50 eller 100 liter gjæringskar. Egentlig burde man jo ha begge deler, men det er det ikke midler til  :'( Så spørsmålet er om det er mulig å gjære 50 liter (eller mindre) i en 100 liters tank, for de gangene man vil prøve ut noe nytt? Eller blir det for mye eksponering med luft? Slik jeg forstår det så er jo CO₂ tyngre enn O₂, og da ligger vel CO₂ som en beskyttende hinne over brygget? Gjør det noen forskjell om det er over eller undergjæret brygg i dette tilfellet?

Edit: skrivleif
 
Hvis det er MoreBeer sin regulerbare varme/kulde koniske gjærtank har mengden vørter mye å si hvis du trenger å kjøle, da varme-elementene ligger i den skrå delen mens kulde elementene ligger helt oppe på de loddrette veggene.
I vanlige tanker uten disse funksjonene spiller det ingen rolle hvor mye vørter du har i tanken. Som du selv sier legger det seg uansett et CO2 lag over væsken.
 
Takk for svar, da blir det å finne en tank på 100 liter.

Jeg tenkte egentlig å ha den som ren gjæringstank, MoreBeer høres ut som en "alt i ett" tank for koking, mesking etc. i tillegg (uten at jeg har googlet det enda).
 
netphreak skrev:
Takk for svar, da blir det å finne en tank på 100 liter.

Jeg tenkte egentlig å ha den som ren gjæringstank, MoreBeer høres ut som en "alt i ett" tank for koking, mesking etc. i tillegg (uten at jeg har googlet det enda).

Nei det er konisk gjærings kar ikke noe med mesking og koking.
 
Beklager at jeg stjeler tråden din mitt, men dette kan jo være av interesse for deg også. Altså: kjøling av gjærkar skjer som regel utenpå kåret om jeg har skjønt det rett. Men hva med å sirkulerer kjølevæske, evt vann, inni karet, i feks en rustfri spiral av noe slag?
 
En venn av meg har gjort kjøling/oppvarming av gjæringskar ganske enkelt: Han har koblet opp en UT-200 på 2 ventiler, hver ventilen sitter på det som ligner på et blandebatteri fra en dusj.
fra disse ventilene går det inn til et T-stykke som igjen går inn i en spiral som er sveist inn i gjæringskaret hans. Den ene ventilen styrer varmtvanns-inntaket, og det andre styrer kaldt vann.
Samtidig har han montert en motor som kjører en visp i karet, som går 2 minutter i timen, for å være sikker på at all varmen er fordelt riktig. Vispen tror jeg blir stoppet 2 dager før han er ferdig med primær-gjæringa.
 
Beklager at jeg stjeler tråden din mitt, men dette kan jo være av interesse for deg også. Altså: kjøling av gjærkar skjer som regel utenpå kåret om jeg har skjønt det rett. Men hva med å sirkulerer kjølevæske, evt vann, inni karet, i feks en rustfri spiral av noe slag?
Admiral Alke gjør nettopp dette :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Bård skrev:
Beklager at jeg stjeler tråden din mitt, men dette kan jo være av interesse for deg også. Altså: kjøling av gjærkar skjer som regel utenpå kåret om jeg har skjønt det rett. Men hva med å sirkulerer kjølevæske, evt vann, inni karet, i feks en rustfri spiral av noe slag?

Joda, innvendig kjøling med rustfri spiral brukes også. Her er et eksempel på en leverandør av konisk gjæringstank med innvendig kjøling
http://brewhemoth.com
 
Innvendig kjøling direkete i brygget er jo overlegent det mest effektive - men har det noen uønskede side effekter? Jeg anntar at en stor kjøler med høyere temperatur har et fortrinn framfor en liten kjøler med lavere temperatur, for å dempe "sjokket" på det gjærende brygget... - å tilføre kjølespiral som holder -18 høres ikke veldig lurt ut, blir jo en isklump av hele kjøleren da  :jaha:
 
Har også tenkt samme tanken at en stor kjøleflate med mindre temperatur forskjell er nok bedre. En utvendig kjøler på en metalltank har jo fordelen med en stor kjøleflate.
Synes at Brewhemoth sin kjøler ser litt liten ut. Men for all del, det kan godt være at denne funker greit.
 
Jeg holder en knapp på utvendig temperaturkontroll, fordi det er enklere med tanke på rengjøring, samt innvendig kjøling med f.eks. Spiral er ugunstig med tanke på at vørteren under gjæring er en nokså stillestående væske, og kjøling med spiral vil gi en lokal effekt og dermed temperaturforskjell i vørteren. (sannsynligvis ikke noe stort problem)
Hvorfor gjøre ting vanskelig? En rustfri kjølespiral koster tilnærmet det samme som et ok kjøleskap på finn.no :)
 
men så var det å finne et kjøleskap som rommer et gjæringskar på 300l da.. ;)

Forøvrig tenkte jeg: Hvorfor bruke kjølevæske når vi har så mye vann? (noe denne sommeren er et eklatant bevis på). En PID, magnetventil og vann fra springen? Her kan vel sikkert en helt almindelig ventil med pinne brukes iom at det bare er vann som går gjennom..
 
Tipper enhver danske som leser det forslaget ville hevet øyenbrynene - men her til lands er det jo fortsatt ikke pris pr. liter for drikkevann ;)

Men - hvor kaldt er egentlig vann fra krana sommerstid? Om ikke kjøleflaten er enorm kan det bli vrient... "kar i kar" anyone? ;)
 
Tilbake
Topp