Har produsent/type ekstrakt og spesialmalt mye å si for resultatet?

Helt ny i gamet (nærmer meg første brygg) og trenger en bekreftelse på noen antagelser. Jeg forsøker å finne oppksrifter med ekstrakt og spesialmalt som jeg kan bruke, men ofte innholder oppskriften typer malt jeg ikke får tak i.


1. Har alle maltekstrakterav med samme EBC tilnærmet likt sukkerinnhold? For det er jo sukkerinnholdet som styrer OG?

Og i så fall er det ikke så farlig om man finner akkurat riktig type ekstrakt på kalkulatorene (eks hopville.com eller på beertools.com),  så lenge man finner samme type, (altså light, amber etc) med noen lunde lik EBC? (den kan jeg også justere i programmet)
For EBC sier bare noe om fargen, og påvirker ikke OG?  Har forsøkt litt og ser at det bare er små variasjoner i OG  ved forskjellige ekstrakter.

(Jeg vet at det står en del om bruk av LME, og DME, og blandingsforhold/utnyttelsesgrad versus mesking etc, men har ikke funnet noe klart svar på det jeg lurer på. )

2. Spesialmalt og kalkulator. Er Crystal Malt (eller Caramel malt) fra forskjellige produsenter noenlunde like?  På Hopville kan man f.eks velge mellom Crystal Malt og English crystal malt. Hvor nøye må man være på malttype når man følger en oppskrift? (litt vanskelig å gi et fornuftig svar på kanskje )
Jeg regner med at basis maltekstrakt ikke preger smaken på øllet så mye. Humle, gjær og spesialmalt er langt viktigere for smaken?

Jeg skal brygge på ekstrakt og spesialmalt, og da finner jeg lettest oppskrifter på utenlandske sider, men der er det også mye forskjellige malttyper. Så prøver å konvertere oppskrifter til produkter jeg får tak i her hjemme.
Humle og gjær er ofte enklere.

Takker for svar, enten det er basert på fakta eller synsing  ;)
 
Dette blir bare synsing med fakta fra min side... Men here goes

Siden du nærmer deg første brygg har du kansje fokus på ting som er mindre viktig for en førstegangsbrygger.
Jeg ville fokusert på en helt enkel oppskrift, bekymret meg mindre om farge og brukt det jeg hadde.

Etter noen brygg på oppskrifter du finner her eller andre steder kan man fokusere på de tingene du nevner.
En ting er sikkert : er du nøye med renhold blir det drikkanes øl. Ikke fokuser så mye på andres oppskrifter heller. Dette blir ditt brygg med din vri. RDWHAHB

lykke til!

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
ollam skrev:
1. Har alle maltekstrakterav med samme EBC tilnærmet likt sukkerinnhold? For det er jo sukkerinnholdet som styrer OG?

Ja.

Vekten av farge- og aromastoffene i maltekstrakt er nesten forsvinnende liten, så da er det egentlig bare karbohydrater og litt proteiner igjen. Karbohydratene er stort sett sukker, men det kan variere litt hva slags sukkerarter det er og hvor gjærbart maltekstraktet er. Slik kan altså FG påvirkes, selv om OG er lik.

2. Spesialmalt og kalkulator. Er Crystal Malt (eller Caramel malt) fra forskjellige produsenter noenlunde like?

Ja, krystallmalt med lik farge (EBC/SRM) er stort sett ganske like. Det kan være nyanseforskjeller, men det er forhold som påvirker ølet minimalt, sammenlignet med andre faktorer.
 
Takker, da blir det litt enklere å lage oppskrift.  Og ja, er klar for en enkel oppskrift uten for mye spesielle tilsetninger. Lager gjerne noe med et personlig preg, men jeg vet ikke helt hvor grensen går til udrikelig :)

Skal lage en engelsk brown ale, og tenkte å bruke denne oppskriften: http://www.brygladen.dk/7330-1/ men så så jeg at de brukte fersk humle, og ikke pellets (som jeg har kjøpt) Ser ut som om man bruker mindre menge av pellets enn av blomst?

Så da gikk jeg på leting etter andre oppskrifter, men de var ofte litt mer kompliserte (derav spm i forrige innlegg)

Fant en annen oppskrift som brukte Goldings pellets, og tok humleopskrift derfra.
Da kommer min English brown ale til å se slik ut:

Size 10 liter (ja lager liten batch)

% Kg Malt or Fermentable Yield EBC
87% 1.600 Muntons Light Liquid Malt Extract  78% 10
11% 0.200 Brown Malt  69% 107
2% 0.030 Chocolate Malt (Thomas Fawcett) 73% 1091

Hops
time grams variety form aa
60 mins             14 Goldings  pellet 5.0
10 mins  8 Goldings  pellet 5.0
5 mins 8 Goldings  pellet 5.0

Original Gravity 1.052 measured
Final Gravity 1.015 measured
Color 34° EBC / 17° SRM
(Light Brown to Medium Brown)
Mash Efficiency  75%
Bitterness 26.9 IBU / 2 HBU

Blir nok godt tenker jeg  :namnam:
 
?
Ser bra ut den oppskriften der. Hva slags gjær har du tenkt til å bruke?
Tørrgjær, Safale s-04.

Men vet noen om man kan bruke pellets og blomst på lik linje? Hvis oppskriften sier 40 gr blomst, kan man uten videre bruke 40 gr pellets isteden, eller er pellets mer konsentrert?

Klarte ikke vente lenger så satte denne i dag, mens ungen sov lunsj (hjemme i pappaperm) Vil gjerne ha det klart til romjula.
Satt vann til koking, og spesialmalt til til mesking i stekeovn, før jeg la krapylet, og så hadde jeg snaut to timer på meg. Det gikk greit, men jobbet med litt høye skuldre siste halvtimen (ikke våkne nå, ikke våkne nå) Tenkte med skrekk på å drive med hevert og en unge krabbene rundt gjeringskaret.

Fikk litt panikk når det var igjen 10 min igjen av koking og det viste seg at krana på badet ga vann på minimum 22 grader. Hentet det jeg hadde av fryseelementer. Vurderte å hive oppi en frossen lammestek også, men til sist ble det kjøling i vasken. Ikke så god plass, men det gikk.

Smakte vel bittert av vørteren, men når alkoholen kommer så endres vel dette. OG var bare på 1044, så her var det noe feil, men det er jo ikke kritisk lavt. Tror jeg tenkte feil og hadde oppi 100 gr for lite ekstrakt, så det kan være at det blir litt vel bitter.

Men artig lell. Setter nok en eller to små batcher til i løpet av helgen tenker jeg.
 
Tilbake
Topp