Hevert + flaskefyller

I dag har jeg bare en vanlig hevert som jeg må suge på for å få den til å starte. Kunne tenkt meg noe litt bedre enn det. Har tittet på automatisk hevert fra vin og bar (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1504). Ser at det står at den anbefalles å bruke sammen med flaskefyllere ... Det ser jo forsåvidt veldig kjekt ut med en flaskefyller med ventil i bunn. Har noen av dere testet denne hverten? Fungerer den greit? Andre forslag?
 
Kjøpte den på lørdag, fungerer helt strøkent. Bare å pumpe ett par tre ganger og så er den i gang....

Flaskefyller med ventil i bunn må man også ha, lite eller ikke no søling.
 
Noen som vet hvor man kan få tak i flaskefyller med ventil i bunn? Har kikket på petit og vinogbar uten at jeg har funnet noe som jeg syns ligner.
Kan disse bare settes rett på f.eks en autohevert?
 
Søk på 7174 hos petit for flaskefyller. Brukte den selv på mitt førstebrygg, gikk veldig godt men om det finnes humlerester kan disse feste seg i ventilen. Ellers krute god og vel verdt de få tikroningene.
 
Har både flaskefyller og autohevert fra Vin og Bar, men flaskefylleren fikk litt problemer etter vi forsøkte å tappe et tørrhumla øl uten å sile det først. Den har hatt problemer siden, men funker stort sett greit. Bare litt kjedelig når den bestemmer seg for å ikke lukke seg etter at flaska er full... :cheeky: Vurderer å kjøpe ny, men altså ingen solid konstruksjon. Kan den fra petit bare tres innpå slangen fra en autohevert? I så fall kan det være på tide å teste ut den?
 
Heverten er iallefall noe av det mest geniale som er oppfunnet, når du må bruke hevert. Du bare drar den igang og den tapper i vei, jeg kjøpte også klemma så jeg får hengt den fast på gjærkaret mens jeg tapper.
Tror dog jeg vil montere kran på gjærkaret etterhvert (enklere å ta prøver.. tror jeg.. )

Flaskefylleren som V&B selger passer på autoheverten, veldig kjekk sak, men som Olav sier så er det litt kipern om du får noe inni den, den er limt i front så du kan ikke demontere den om så skulle skje.

Bildet på 7174 aviker fra beskrivelsen, så jeg lurer litt på hva det er, men der står det at den skal også passe til flexitap, noe FermTech sin ikke gjør uten videre
 
Er den fra petit hvit med springfjær? Går det an å ta av tuppen nederst? Det synes jeg er det dummeste med den fra vin og bar, biten sitter bom fast, så man ikke kommer til skikkelig med fiksing og rensing...
 
Den fra petit er bare ett gjennomsiktig plastrør, ca 10mm tykt med en enkel ventil i bunn, Ventilen er limt fast, men hadde ikke noe problem å få løs små humleblader som satte seg fast. Ventilen åpnes når man trykker den mot bunnen i flasken, lukkes når man løfter opp igjen. Ikke noe fjærer, ventilen fungerer vel med gravitasjon :p
 
Har fått tak i den hvite flaskefylleren med avtagbar tupp nå. Utrolig mye deiligere å ha med å gjøre enn den svarte! Ikke noe søl i det hele tatt, lett å rengjøre, og man slipper å styre med å tre flaskefylleren på og av slangen på autoheverten hver gang man trenger hevertfunksjon uten flaskefyller, siden det bare er å skru av tuppen. Mye bedre patent, rett og slett!
 
olavgn skrev:
Har fått tak i den hvite flaskefylleren med avtagbar tupp nå. Utrolig mye deiligere å ha med å gjøre enn den svarte! Ikke noe søl i det hele tatt, lett å rengjøre, og man slipper å styre med å tre flaskefylleren på og av slangen på autoheverten hver gang man trenger hevertfunksjon uten flaskefyller, siden det bare er å skru av tuppen. Mye bedre patent, rett og slett!

Hvem solgte den?
Jeg kjøpte en på VB, også kjøpte jeg den til Petit siden bildet var anderledes, men nå sitter jeg med to like, sort pålimt tupp nederst.. ARG!
Hva om de som selger samme ting hadde benyttet produsentens navn, bilder etc, så man slapp å kjøpe det samme når man lurer på om det er annet produkt..
 
Den svarte er fermtech, og den hvite er true brew. Og ja, dårlig å ikke opplyse om produsent. Kjøpte den da de tilfeldigvis hadde den på en ebay-butikk, the-bruhaus, som hadde billige småting til fatoppsettet, frakta var også fin.
 
Jepp, er den varianten der. Så på bildet at det var to størrelser? Dette valget har jeg ikke vært borti, og aner ikke hvilken vi har, men den er større enn fermtech sin. Noe jeg egentlig synes er fint.
 
olavgn skrev:
Jepp, er den varianten der. Så på bildet at det var to størrelser? Dette valget har jeg ikke vært borti, og aner ikke hvilken vi har, men den er større enn fermtech sin. Noe jeg egentlig synes er fint.
Dess større den er, dess mindre øl i flaska da..
 
Ikke nødvendigvis. Du kan alltids trykke tuten på flaskefylleren mot flaskehalsen for å fylle litt ekstra hvis du ikke er fornøyd med nivået når du tar ut fylleren.
 
Ikke merkbart mindre innhold i flaskene vaffal hos oss, men sånn sett kan det jo kanskje være en fordel å velge den minste varianten.
 
Helt sikkert lik nok, Det vi forsøkte å finne var en med avtagbar tupp, jeg sitter nå med to stykker, kjøpt fra VB og Petit, begge med pålimt tupp, selv om bildet til Petit lignet mer på noe annet.

Olav la vel aldri ut linken til hvor han kjøpte sin, så det er i det blå, men siden du har funnet en der med avtagbar tupp.

Når det gjelder tappekraner.. fra gjærkar eller corny?
- Jeg fikk en liten plastslangebit fra Petit som jeg bruker for å feste fyllren direkte påkranen på gjærkaret jeg har når man vil tappe den veien.
- Ellers bruker jeg en gass-slange, som passer akkurat innni Perlic 525 tuten når jeg vil tappe fra corny

Har også vært andre diskusjoner her om en slik fyler som blir vist her: http://www.youtube.com/watch?v=tuG9NvFkQI4  (Men det er altså da fortsatt ferdig karbonert øl..)
 
neslekkim skrev:
Når det gjelder tappekraner.. fra gjærkar eller corny?

Godt poeng!
Tenkte egentlig fra gjæringskar, men antar at samme prinsipp gjelder uansett. Finner helt sikkert en (næringsmiddelgodkjent) slange med rett. Vurderer å kjøpe fra bryggselv, men tar en prat med Erik før jeg tar en bestemmelse.
 
Tilbake
Topp