Hissig starter

God morn!

Satt gjærstarter i går. 3,5 liter på en 5 liters erlenmeyerkolbe. Wyeast 1318 London Ale III.

Da jeg sto opp i dag, hadde den skummet over (jeg bruker aluminiumsfolie rundt tuten). Ikke mye, men nok til at det har rent litt nedover kanten.

Finnes det noen fare for at denne kan bli infisert eller noe, nå som det ligger kliss rundt folien? Bør jeg gjøre noe med den (bytte folie, rense)? Eller er alt ok og et tegn på at jeg har sprek og lykkelig gjær?
 
1318 er en skikkelig topcropper og kommer til å oppføre seg sånn i en erlenmeyer. Hvis det bare har skummet litt over kanten og folien fremdeles er på plass er det ingen grunn til bekymring.
Du kommer til å trenge ekstra headspace i gjæringsbøtta di hvis du vil unngå at det samme skjer under primærgjæringa.
 
Takk for betryggende beskjed  :)

Satte brygget i dag, og ettersom 1318 visst er litt hissig, putta jeg en silikonslange i hullet der gjærstarteren egentlig skal være. Den andre enden av slangen putta jeg i ei gryte med starsan. Så nå kan dunken bare fråde så mye den vil.

Har jeg vært for forsiktig her? Finnes det noen reell fare for at gjæren ville ha krabbet gjennom den vanlige gjærlåsen? Og kan det bli noe tull med den varianten jeg bruker nå (tenker å bytte om til vanlig lås når stormgjæringa er over)?
 
Jeg har fått en stor Speidel-gjærlås helt fylt og tettet med både denne og 3787. Flere ganger har det ligget gjær utover hele gjæringsspannet. Jeg tror dette blir bra :)
 
Takk for det:)

- og jeg mente selvfølgelig gjærlås og ikke gjærstarter i den forrige meldinga (men det skjønte du, selvsagt)! Litt svimmel etter lang bryggedag, he he!
 
Tilbake
Topp