Hjelp til valg av utstyr til bryggeri

Hei!
Spekuklerer på å utbedre mitt bryggeri. Dette er et oppsett med gassfyring + element på stang
Skal kjøpe inn div slanger, hurtigkoblinger, termometre og pumpe. Samt lage stativ, (gjerdesaga bør brukes til andre ting).  ;)

Har noen spørsmål:

Har tenkt å kjøpe en march pumpe som skal reguleres med en kuleventil
Jeg har to utløp fra kokekjel, et som henter ved bunn + et litt over bunnen. Tenkte å koble begge til innløpet på pumpa vha en t eller en 3veis ventil.

Så spørsmålet, hvordan rengjøres en slik pumpe?
(Det vil jo bli div rørdeler som skal kobles på, som vanskeliggjør evt rens. Evt er det lurt å ha koblinger som feks tri clover inn mot pumpe for enkel av/på motering)

Har et utløp rett under meskerøret. Hvis jeg får en skikkelig tight fit, mellom rør og bunn, vil en marsh kunne skape et sug som igjen gjør at vannet renner lettere igjennom røret?


mvh Ole
 

Vedlegg

  • IMG_5092.JPG
    1,5 MB · Sett: 262
  • bryggekar.jpg
    52,7 KB · Sett: 253
En annen ting, Marsh leveres kun i 110 v eller?
Evt noen som har erfaringer med transformator som kan brukes?
 
Du får den i 230vac også- Vil ambefalle hurtigkoblingar ala cam-lock eller ball-lock. Det får du frå amerikanske nettbutikkar. Skal du ha varmekontroll på mesken mens du resirkulerar er det lettast med eletrisk element i kjelen eller i sløyfa, og PID-styring.
 
bozo skrev:
Så spørsmålet, hvordan rengjøres en slik pumpe?
(Det vil jo bli div rørdeler som skal kobles på, som vanskeliggjør evt rens. Evt er det lurt å ha koblinger som feks tri clover inn mot pumpe for enkel av/på motering)

mvh Ole

Jeg pleier å ha varmt vann med rengjøringsmiddel f.eks pwb i kokekaret etter brygging. Lar dette sirkulere gjennom pumpa og hele systemet, og så tilbake i kokekaret.
Bryggedagen gjentar jeg prossedyren, da med starsan.
 
bozo skrev:

Ja, jeg har laga en variant som jeg bruker på motstrømskjøleren. I tillegg har jeg kobla på en rustfri brusesten slik at jeg kan tilføre oksygen direkte i vørteren under kjøling/avtapping. Fungerer helt greit til mitt bruk. Jeg har god styring på temperaturen ut av kjøleren ved å bruke kuleventilen.

Termometer og brusesten er kjøpt over dammen, hardvaren ellers er av lokal karakter (en oppgradering til syrefast rustfritt er på gang) :)
 

Vedlegg

  • DSCN2876.JPG
    25,9 KB · Sett: 190
  • DSCN2616.jpg
    87,6 KB · Sett: 192
Tilbake
Topp