Humle til JuleAle

Tenkte å prøve meg på en juleale. Gjerne noe som kan minne om trandisjonell juleøl bare i en ale versjon (tenker å bruke US-05 gjær).

Jeg håper å kunne bruke humlen jeg har, men er litt usikker på hva jeg skal gå for. Det jeg har tilgjengelig er:
Citra (US) 13,5%
Bramling Cross (UK) 4,9% 
Amarillo (US) 9,3% 
Challenger (UK) 8% 
East Kent Goldings (UK) 4,5%
Hersbrucker (Hallertau) (GE) 2,28%

Jeg håper noen har noen tips til hva jeg bør bruke og gjerne hvor mye (20 litersbrygg med OG på 1060-65)?

Takk!

Challenger som bitterhumle og East kent goldings som smak og aroma burde funke som knall!

Forslag:
Challenger til 20-30 IBU fra 60 min
East kent goldings på 15 og 2 min, 10-20g til kvar  humling.

Torvald skrev:
Forslag:
East Kent Goldings på 15 og 2 min, 10-20g til kvar  humling.

Tradisjonelt norsk juleøl brygges normalt helt uten aromahumle. Hvorfor vil du bruke såpass mye aromahumle i en ale-variant?

Skal det minne mest mulig om norsk juleøl, hadde jeg kjørt ca. 25 ibu fra Hersbrücker, kanskje med en smakstilsetning på maks 15-20 g på 15 min. Ingen humle etter det.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

My 2 cents:
En jule-ale forbinder jeg med en typisk "Winter-Warmer" som old ale, pumpkin-ale, barley-wine, eller som Nøgne Øs juleøl/ Imperial Brown ale; Ikke så mye med en tradisjonell norsk undergjæret juleøl.
Jeg ville personlig ikke brukt Safale US05/ WLP001 på et slikt øl, men kanskje heller en engelsk gjærtype som er litt mer kompleks og maltfokusert. (WLP007 eller WLP013) Safale US05 er en ren gjær som understreker humlekarakteren, men kan aldri erstatte en lagergjær i håp om å få et tilsvarende undergjæret jule-øl. Det blir litt som å style en volvo eller sminke en gris. :)

Target og EKG er mitt favoritt-humlepar på slike øl.

gustavf skrev:
Torvald skrev:
Forslag:
East Kent Goldings på 15 og 2 min, 10-20g til kvar  humling.

Tradisjonelt norsk juleøl brygges normalt helt uten aromahumle. Hvorfor vil du bruke såpass mye aromahumle i en ale-variant?

Det var bare eit personlig forslag. Er klar over at det ikkje er 100% typeriktig i forhold til eit tradisjonelt juleøl, men nå skulle det jo bli ein jule ale da. Og som Erlendso, forbinder også eg ein jule ale meir opp mot old ale/winter warmers. Og i ein old ale er det ikkje dumt med det humle skjemaet.

Tilbake
Topp