Humleplanter/stikklinger

Ventet litt for å se om flere slang seg på.
Fikk trøbel med overføring via nettbank forige uke og det gikk sin tid før det var i orden, men nå.
Kode:
Dear Peter,
 
As discussed on the telephone the order for 36 x hop rhizomes to be sent to Norway has now been confirmed. We would therefore appreciate you visiting The Hop Shop to issue a  phytosanitary certificate.
 
I understand that it is currently difficult to say the exact day you will visit next week, but I would appreciate at least 24 hours notice to allow us to prepare for the inspection.
 
Please find listed below the information that you currently require. 
 
Contact / delivery address: 
Stian Moltubakk
Gullstein
6590 Tustna
 
Quantity of plants: 36
 
10 x Fuggles
8   x Wye Challenger
10 x Goldings 
8   x Prima Donna.


I look forward to hearing from you. Thank you. 
 
Kind regards,
 
Phil Stevens

Vill forøvrig anbefale alle seriøse folk til å få tak i sertifiserte planter da de blant anet har en mark i england som spiser norsk meitemark.
Denne kommer fra New Zealand og har ødelagt mye av det engelske landbruket. Noe vi ikke vill ha i jorbæråkeren med andre ord.
 
Da var mine fire humlerøtter ankommet. Det ble en fuggle, en golding, en challenger og en prima donna. Har noen erfaring med den sistnevnte humletypen?

Plantene er nå plantet i individuelle bøtter og plassert i kjølig kjeller til de kan plantes ut til våren, om den noen gang kommer opp hit nord for polarsirkelen. Da planlegger jeg å plante dem ut ved solvendt vegg med le for vind. Plantene er kjøpt fra The Hop Shop og brukte rett over ei uke på å ankomme som vanlig pakkepost.

Blir artig å se om plantene overlever og, om de etter et par år, begynner å gi utbytte nok til et brygg eller to i året.
 

Vedlegg

  • IMG_0098.jpg
    IMG_0098.jpg
    436,7 KB · Sett: 644
Herligheten er da kommet seg helskinnet igjenom tollen og skal da være ankommet ytre Nordmøre på mandag.
 
Kunne ikke all de som har meldt sin interese sende meg info om hvor de vill ha det levert?
Skal prøve å sende de ut så fort som råd, vet ikke hvor mye disse røttene tåler i grunnen.
Hva er det første jeg bør gjøre?
 
Dersom noen tilfeldigvis skulle ende opp med å ha for mye må de endelig bare si fra. Jeg tar gjerne ei rot/stikling om anledningen måtte by seg.  :)
 
Bård skrev:
Dersom noen tilfeldigvis skulle ende opp med å ha for mye må de endelig bare si fra. Jeg tar gjerne ei rot/stikling om anledningen måtte by seg.  :)

Samme her :) Eventuelt om noen har en rot fra en gammel humle.
 
Så dette emnet litt for seint, så fikk ikke slengt meg på bestillingen. Lurer derfor på om noen er interessert i å være med på en ny bestilling? Vurderer å bestille noen humle planter fra http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop3.html.  Ok utvalg av planter pluss en liten beskrivelse om utbytte, når de høstes og hvor motstandsdyktige de er. Plantene koster £5.95 pluss frakt og phytosanitary certificate (£57.50). Hvis det blir bestilt nok planter så vil frakten og helsesertifikatet bli ok per plante, så bare gi beskjed hvis dere er interessert. Har selv tenkt å bestille 6-8 planter så snart de blir tilgjengelig. Kommer tilbake med ca. fraktkostnad så snart eg har fått svar. Innenfor EU tar de £33.50 for opp til 20 planter, så regner med noe rundt det.
 
Tror ikke dette er veien å gå.
Dette er hele planter i potte, de kan vanskelig transporteres fra England til Norge uten å dø på veien.
Det andre her på forumet har bestilt er røtter som plantes ut når man mottar dem. For at røttene skal overleve transporten er det essensielt at røttene ikke har satt skudd av betydning.
Er dere heldig kan dere kanskje enda få tak i røtter, men sesongen er definitivt på hell.
 
Mine fire røtter som ankom tidlig i mars ble plantet i store bøtter og satt kaldt og mørkt. De er faktisk nå alle i ferd med å bryte gjennom overflaten. Litt bekymret for om de tar av for tidlig - det er tross alt en måned eller to til frosten slipper virkelig taket i jorda her...muligens må de kjøligere...
 
Er klar over at det vanlige er å bestille røtter, men som du selv sa så er eg nok litt seint ute med tanke på røtter.  ;)  Men har snakket med en som har peiling på dette som mener at det ikke burde være noe som helst problem med hele planter, så lenge de blir sendt med nok fuktighet i potten og de ikke blir stoppet i tollen. Siden vi skal ha med helsesertifikat så burde det gå greit. Mulig skuddet som har kommet opp mister litt blader osv, men dette skulle visstnok ikke være noe problem. Planen er altså å bestille til andre også hvis noen er interessert. Alle i nærheten av Bergen kan da hente selv, mens eg da vil sende videre til de som bor for langt unna. Vil da vanne de før de blir sendt videre, og vil sende de som ser best ut videre for at de skal overleve enda en runde i posten. Mener dette burde gå greit.

Ølvind skrev:
Jeg er interessert i to-tre humler.

Bare si hvilken planter du er interessert i og hvor mange, så skal eg legge det til.
 
Pass på å få kopi av sertifikat på mail å send dette til mattilsynet for å få et frigivelsesbrev å sende til tollerne slik at oppholdet i tollen blir så kort som mulig.
 
S10an skrev:
Pass på å få kopi av sertifikat på mail å send dette til mattilsynet for å få et frigivelsesbrev å sende til tollerne slik at oppholdet i tollen blir så kort som mulig.

Takk for tipset! Men vurderer å droppe Willingham Nurseries og heller gå for hopshop.co.uk da Willingham bruker en liten evighet på å svare på e-poster. Litt synd, da de hadde ganske bra utvalg, men men. I så fall blir det de samme utvalget som var på forrige bestillingsrunde (Fuggles, Wye Challenger, Goldings and Prima Donna) og det blir røtter, ikke planter. Så hvis det er flere som er interessert i dette er det bare å gi en lyd. Prismessig blir det kanskje litt dyrere enn forrige bestillingsrunde, med mindre vi kommer opp i samme antall røtter. For 15 stk har eg fått en pris på £180.55, men så kommer moms og fortollingsgebyr i tillegg.

Bård skrev:
Jeg er også interessert i 2 stk. samme hvilke, helst aromahumle. :)

Er en goldings og en fuggles bra eller heller to av samme?
 
Jeg blir gjerne med på flere bestillinger, men dette må da bli fra andre en hopshop siden jeg nå har alle de 4variantene de hadde å tilby.
 
Ølvind skrev:
En Bramling Cross og en Saaz. Kjempebra initiavtiv:)

Mulig eg må ta å bestille hos hopshop, og da er dessverre utvalget ganske begrenset (Fuggles, Wye Challenger, Goldings and Prima Donna). Er du interessert i noen av disse eller skal eg bare gi deg en lyd hvis eg hører noe fra Willingham Nurseries?

S10an skrev:
Jeg blir gjerne med på flere bestillinger, men dette må da bli fra andre en hopshop siden jeg nå har alle de 4variantene de hadde å tilby.

Skal si ifra hvis eg hører noe fra Willingham Nurseries. Mulig det blir en bestilling derfra også hvis de begynner å svare på e-post.

Hvis noen flere er interessert i å være med på en bestilling fra hopshop får dere si ifra snart. Tenker å bestille mot slutten av denne uken.
 
Tilbake
Topp