Humleplanter/stikklinger

Asle81 skrev:
Rhizomene sitter fast i tollen i Oslo i påvente av at mattilsynet skal behandle søknaden. De sa de skulle behandle søknaden raskt, men det skjedde selvfølgelig ikke....  :rasende:  De sa også at pakken ville komme frem før søknaden var ferdigbehandlet, men at jeg ikke kunne sende de videre før den var behandlet. Det viste seg jo tydeligvis også å ikke stemme.  Noen som har peiling på hvor lenge rhizomer klarer seg i posten? Begynner å bli litt bekymret...
Var med på forrige fellesbestilling her er sitat fra eine posten:
Sv: Humleplanter/stiklinger
« Svar #62 på: fre 11 mar 2011, 13:09:57 » 

--------------------------------------------------------------------------------

Herligheten er da kommet seg helskinnet igjenom tollen og skal da være ankommet ytre Nordmøre på mandag.

Altså fekk "S10an" dei ca mandag 14. mars, og så sendte han mine i posten til meg. Og eg trur eg planta mine 20. mers i potter. Over halvparten av mine 8 er begynt å spire. Siste brøyt gjennom i går så det er fortsatt håp for dei tre siste mine.
 
Ja, venter nok til etter påske. Tenker de har godt av litt stell før de blir videresendt uansett. Fikk faktisk mail fra Mattilsynet i dag morges (på en søndag!) og det virker som de skal frigi pakken imorgen, så den bør være her på tirsdag.  ;D
 
Jeg er seff alt for sen til å bli med på felles bestilling. Men lurte isåfall på hvor jeg kan få tak i humleplanter?

Vil gjerne ha i drivhuset. Bor i Stavanger, så utendørs er nok ikke det beste med tanke på kald/milde sommere og mye mye regn.
 
Det er en godt etablert myte at humle ikke vokser bra i Norge; Men det er stor forskjell på kultivarene. Amerikanske citrus-bomber vokser for eksempel dårlig her oppe. Enkelte Engelske og tyske humler gjør det langt bedre. Det gjelder også å time utplantingen slik at man får tilstrekkelig frostfrie døgn. Plant de for all del i bakken, humle har et ekstensivt rotsystem og høyt vannbehov og vil ikke gi store avlingen i en potte. Av samme grunn kan man ikke forvente store avlingen første året; Her gjelder regelen: "First year it sleeps, second year it creeps, third year it leaps". Pga. de høye lysnivåene vi har her oppe ligger forholdene godt til rette for høy alfasyre (hevdes det). Her står det bittelitt mer: http://www.skogoglandskap.no/Artsbeskrivelser/humle
 
Da ankom endelig rhizomene! Siste dagen før påske... Og de ser og føles ok ut. Goldingsene hadde noen hvite prikker på seg som jeg er usikker på hva er, men føltes bra og fast så håper det ikke skal være noe gale.
 
Nå har jeg akkurat vært å handlet noen rhizomer her nede i sør-sverige av typen "Svalöf korsning 85 - Mauritz" .
Så hvis det er noen som farter forbi der nede så er det bare å stikke innom http://www.humletorkan.com/index2.htm så solgte de dem for 100 spenn stk.
Håper bare jeg får de med meg helskinnet hjem med flyet nå så :)
 
Ser det er for seint nå. Men dette håper jeg vi får til igjen til neste år. Noen flotte humleplanter hadde vært midt i blinken i hagen.
 
protto skrev:
Altså fekk "S10an" dei ca mandag 14. mars, og så sendte han mine i posten til meg. Og eg trur eg planta mine 20. mers i potter. Over halvparten av mine 8 er begynt å spire. Siste brøyt gjennom i går så det er fortsatt håp for dei tre siste mine.

Har enda en som sliter med å komme opp. Det er et lita grøn spire som stikker ut og jeg folder hendene i en stille bønn om at den kommer ut.
Håper at du får ut alle sortene selv om ikke alle røttene kommer ut.
 
Jeg fikk mine rhizomer siste dag før helligdagene i påsken og plantet de med en gang. Så langt har en Prima Donna, en Goldings og to Fuggles spiret. Mangler fremdeles tegn på liv fra to stk. challenger, en fuggles og en prima donna, men de kommer forhåpentligvis etterhvert.
 
S10an skrev:
protto skrev:
Altså fekk "S10an" dei ca mandag 14. mars, og så sendte han mine i posten til meg. Og eg trur eg planta mine 20. mers i potter. Over halvparten av mine 8 er begynt å spire. Siste brøyt gjennom i går så det er fortsatt håp for dei tre siste mine.

Har enda en som sliter med å komme opp. Det er et lita grøn spire som stikker ut og jeg folder hendene i en stille bønn om at den kommer ut.
Håper at du får ut alle sortene selv om ikke alle røttene kommer ut.

7 av 8 spirer, fortsatt håp for den siste. :)
 
Nå er det mange avleggere fra min humleplante her på Nøtterøy om noen vil ha.

Aner ikke hva slags sort det er, men den er ganske velduftende og velsmakende.

Aner heller ikke hvordan avleggerne evt må emballeres for å kunne sendes i posten.
Noen som vet?
 
Jeg vil gjerne ha avlegger dersom det er mulig. Men har du ingen aning om hvilken sort det er? Har du brukt den i brygging før?

Er det avlegger fra rot?
 
Smaker litt som Cascade, men mindre kongler. Og antakelig ganske lav alfasyre.

Har kun brukt den som smaks-/aromahumle, ble veldig godt.

Avlegger fra rot? Hva mener du? Det er avleggere/stiklinger fra mine hunnplanter av arten humulus lupulus.
Man setter dem i vann noen dager til det vokser små, tynne, hvite røtter ut, og så planter man dem.
Når høsten kommer så visner de, og neste år kommer de (som regel) opp og vokser fint.
Samme år, eller neste, bærer de masser av humlekongler.

Men hvordan jeg evt skal sende dem i posten aner jeg altså ikke.

Noen som vet?
 
Oooh. Høres bra ut :) Kunen vært spennende å prøve.

Man kan ta avleggere av rot også. Men det er en mye mer omstendig affære.
Dersom man kan sende dem og de holdes fuktige, i f.eks fuktet tørkepapir tror jeg de vil overleve en-to dager i brevpost.
Det du kan gjøre er å bruke brukte melkekartonger som du sender dem i. Da blir ikke avleggerene most under sending.
 
Morten Kielland skrev:
Smaker litt som Cascade, men mindre kongler. Og antakelig ganske lav alfasyre.

Har kun brukt den som smaks-/aromahumle, ble veldig godt.

Avlegger fra rot? Hva mener du? Det er avleggere/stiklinger fra mine hunnplanter av arten humulus lupulus.
Man setter dem i vann noen dager til det vokser små, tynne, hvite røtter ut, og så planter man dem.
Når høsten kommer så visner de, og neste år kommer de (som regel) opp og vokser fint.
Samme år, eller neste, bærer de masser av humlekongler.

Men hvordan jeg evt skal sende dem i posten aner jeg altså ikke.

Noen som vet?

Avleggerne fra england ble sent i sånne fryseposer som "kneppes" igjen, samt at det fulgte med litt jord (sikkert for å skåne dem under plukkingen). Jeg er svært interessert i noen sånne, hvor mange røtter er det snakk om? Jeg betaler så klart for frakt.
 
Aleksander_B skrev:
Det er ikke avleggere av røtter, men fra planten over jorda :)

det er vel hipp som happ så lenge det blir plante av det? Og det kan jo umulig være fra over jorda, da hadde det jo vært en grein. Avløpere fra humle er nok fra røtter per definisjon.
 
Det er sant. Men som Kielland skriver så er det små "skudd"(avleggere) som man setter i vann til røtter dannes ut fra skuddet.
 
Tilbake
Topp