Hva er din favoritt single hop humle?

Jeg brygget nylig @Miguel sin Single hop 1, 2, 3 med Citra. Ølet er snart klar til flasking, og lover meget godt. Såppass godt at dette er et prosjekt jeg kunne tenke meg å gjenta med litt ymse humler. Hadde vært gøy å prøve en variant med engelsk gjær og noen nobelhumler også. Og ikke minst noen NZ-humler.

Hva er din favoritthumle i en single hop pale ale? Det er jo åpenbart en smakssak, men interessant å høre hva folk synes, og gjerne med en begrunnelse også. Er det humler du har testa som single hop du ikke likte?
 
Jeg går ut fra at du snakker om aromasterke IPA-humler. Jeg har ingen problemer med å kjøre med bare ei humle av de gamle engelske og tyske i engelsk og tysk øl, men i amerikanske øl synes jeg ikke det enkle er det beste.

Problemet med ideen om å teste ut humler en og en for å lære dem å kjenne slik at du kan komponere kombinasjoner, er at humlesmaksstoffene interagerer. 2+2 blir med andre ord aldri 4, men f.eks. 7,83.

Nå var vel ikke det ideen din. Og skulle jeg plukke et par jeg har opplevd som greie aleine, så ville jeg kanskje tatt Citra (eller Cascade) som den ene, og Amarillo som den andre. Den siste funker i alle fall fint som tørrhumle i O'Hara's Irish Pale Ale.

Jeg tørrhumla den siste APA'en min med bare Styrian Wolf, og det var ikke galt. Men den hadde Citra og Amarillo med seg fra wp.
 
Galaxy og Mosaic, masse tropisk frukt uten å bikke over i kattepiss/løk
slik Citra og Simcoe kan
De likte jeg ikke så godt som SH, men nå har jeg smakt gode SH med Citra også
 
Jeg synes Challenger gjør seg meget godt i en Bitter eller en ESB. Erkebritisk.
Jeg brygger ofte slike pale ale's på 4 - 5 %. Veldig enkelt og lettdrikkelig. Blir ikke så voldsomt som amerikanske humlevarianter.

Men av Amerikanske varianter liker jeg Centennial og Amarillo. Begge står seg godt alene, men sammen er de også veldig bra.

I lager og lignende bruker jeg utelukkende Hallertau Mittelfruh.
 
Jeg laget en SMASH med Centennial, var egentlig ikke så veldig fornøyd med den. Ble rett og slett litt «kjedelig» vil jeg si. Ventet liksom hele tiden på at smaksbildet skulle komme, men det gjorde det liksom aldri... Bakgrunnen for valg av humle var at Founders har en singel hop med centennial.
Nå skal det sies at den ikke ble brygget under optimale forhold heller, hadde en god del trøbbel med temperaturen under mesk, så det er klart at det spiller inn.
 
Siden du tagget meg/oppskriten min så vil jeg si (skrev vel det i oppskriftstråden og) at 1-2-3 funker best med humler med en del olje. Oppskriften er ment for APA-aktige greier. Skulle du brukt f.eks noen av de nye tyske (melon, blanc etc) så må du bruke mer av de.

Men det meste amerikansk "new world" funker. Likeså NZ-humler. Mest bang for the buck får man selvsagt når man bruker en humle som har 2.5-3+ ml pr 100g.

Men ellers kan du jo prøve Nelson, ny-de-lig som en single hop.

Ellers f.eks

Motueka for citrusgreie
Ekuanot
Amarillo
El Dorado
Azacca
Mosaic

Og sikker mange andre.

Men det som er litt kjedelig er å lage en SH som har tradisjonelle europeiske humler, synes jeg selv, på den maltbasen der.. De er litt mindre flerdimensjonale. Og maltsammensetningen er ment for å få frem humla, helt dritsimpel malt, med noe krystall, og la humla gjøre resten. Ville ikke orket å brygget den der med Saaz f.eks. Men det er jo selvsagt smak og behag, APA er grunntanken.
 
Jeg surra med O'Hara's Irish Pale Ale. Den har Amarillo som sein tilsetning, men det er nok Cascade som dominerer aromaen. Og så har den i tillegg noe uspesifisert europeisk humle.

Jeg fikk et spørsmål om oppskrift til dette ølet. Det har jeg jo ikke, men jeg sanket det jeg kunne finne av info fra O'Hara's og snekret i hop et forslag. Lager en tråd på det; kunne være artig å få diskutert forslaget. Her: O'Hara's Irish Pale Ale. Forsøk på oppskrift.
 
Jeg brygget nylig @Miguel sin Single hop 1, 2, 3 med Citra. Ølet er snart klar til flasking, og lover meget godt. Såppass godt at dette er et prosjekt jeg kunne tenke meg å gjenta med litt ymse humler. Hadde vært gøy å prøve en variant med engelsk gjær og noen nobelhumler også. Og ikke minst noen NZ-humler.

Hva er din favoritthumle i en single hop pale ale? Det er jo åpenbart en smakssak, men interessant å høre hva folk synes, og gjerne med en begrunnelse også. Er det humler du har testa som single hop du ikke likte?
Vil du dele denne oppskriften?
 
Tilbake
Topp