hva forårsaker besk ettersmak på øl

geggen skrev:
ja det er vel den smaken du beskriver der ja,besk tørr ettersmak:p er ikke noe god den smaken

hadde pittelitt svidd belegg under koken ja, vet ikke akkurat korsen man skal greie å unngå svidd belegg på en beer brew under kok.

Eg laget ikke starter til gjæren , eg bare puttet en pose med gjær oppi dunken og ristet, kanskje det er for lite gjær med en sånn pakke?

og eg fekk bare 17liter med øl siden eg ikke skylte med så mange liter 10liter ca så gikk mye vekk under kok osv, mulig eg har hatt for mye humle oppi også siden dei pakkane var beregnet for 25liter.

skylletempen var under 80 grader så eg kan ikke sjønne att eg gjor nokke gale da

nei eg får fyre igang en paleale i morra å se om eg får den bedre, da skal ikke eg røre i mesken noe og skru av elementet under mesk som det står i bruksanvisninga. Sjønner ikke att beer brewen skal greie å holde på tempen med plata avskrudd i mesketida. Men eg får prøve.Så tenke eg att man havner på ca 23-25l etter kok

Så har eg fått oksygenpumpe som eg skal kjøre ei stund før eg har oppi gjær,  så skal eg putte 2 pakka tørrgjær oppi istede for en.

så får eg se om den fæle smaken går vekk
Ble det noe bedre med lagring?
 
Dinna witbier e laga som smakte kammar i begynnelsen smakte helt nydelig no, vi tømte hele faten på en båt tur vi var på forige helg:)

E regner med att eg hadde for lite gjær oppi så den måtte lagrest god:)
 
og eg lukta en sånn sur lukt utav witbieren for 14 dager siden, denne lukten forsvant plutselig også så den både smakte og luktet nydelig med perfekt skum:)
 
Jeg tror det bare er at ølen er veldig fersk. Gi den litt tid så forsvinner det nok.
Har selv opplevd en noe besk smak på øl som bare har stått til karbonering én uke f.eks..etter endt karbonering og litt lagring har den vært helt fin.
Har også brygget samme weissbeer settet fra olbrygging.no
Og har også fått en lite behagelig ettersmak på brygget.
Det har nå stått på flaske i rundt halvannen måned, og
Virker ikke til å bli bedre. Første brygget jeg satt, og brukte en BB30. Vet at nedkjøling av vørter gikk tregt, og pitchet gjør rett i vørteren. Fått en slags metallisk/bitter ettersmak.
Men ølet er drikkebart, men ikke noe jeg er lysten på servere folk.


jeg hadde også en veldig ettersmak av dette settet fra ølbrygging, etter 6 ukers lagring.
Jeg lot det stå i 12 uker og da smakte det helt fantastisk. Virker som dette ølet skal modnes en god del lenger enn di oppgir.
 
Jeg har forsøkt meg på weissbier et par ganger med 60%/40% hvete- og pilsmalt, mittelfruh humle og gjæret med wlp300. Begge forsøkene har fått en ufrisk/besk ubehagelig ettersmak som jeg egentlig ikke helt klarer å beskrive. Usmaken har heller ikke blitt borte med lagring. Min største mistanke er at jeg ikke har hatt god nok kontroll på gjæringstemperaturen. Jeg har uansett valgt å benytte meg av muligheten til å få en bedømming av ølet utenfor konkurranse, og håper tilbakemeldingen derfra kan oppklare et og annet. Kanskje får jeg greie på noe som kan være av interesse for flere her inne...
 
Fikk just tilbakemelding på weissbier-forsøket mitt, og det ble ikke på langt nær så dårlig bedømt som jeg hadde fryktet. Tips til forbedring er å prøve og holde gjæringa på 17 grader (ikke 20-22 grader whitelabs oppgir), noe som forsåvidt er i tråd med det meste man finner av pålitelig informasjon om brygging av weissbier.
 
Mitt tredje forsøk på weissbier har nå stått til gjæring en uke. Denne gangen har jeg hatt god kontroll på gjæringen, og den har ligget jevnt på 17 grader.
Oppskriften har vært som før:
60/40 hvete- og pilsmalt, mittelfruh humle og wlp300.
Mesket på 44 grader i 20 min og 67 i 60 minutt.
Mesker i pose(21 l) og skyller med ca 11 l i en gjæringsdunk.
Humle ved 60 og 15 min.
Ristet dunken kraftig i ett minutt (adekvat i følge Greg Doss)
Pitchet gjær fra dekantert gjærstarter.

Selv om jeg denne gangen har vært nøye med gjæringstemperaturen, er den samme forbanna usmaken/aromaen der! Den dukket opp nesten med en gang gjæringen var kommet i gang, og jeg vet av erfaring fra to tidligere forsøk at den ikke blir borte ved lagring (ikke i løpet av et år i alle fall). Jeg har også opplevd den samme feilen i et hveteøl en kompis har brygget, som brygger på samme måte(BIAB). Feilen har bare dukket opp når jeg har brygget hveteøl, ellers har jeg aldri kjent den, og den er såpass tydelig at jeg burde ha kjent den igjen i andre brygg. Selv om jeg lett kjenner den igjen, klarer jeg ikke helt å beskrive den så godt. Det skal sies at de 'riktige' aromaene er der, men de bli litt overskygget av den nevnte feilen.

Etter dette tredje forsøket heller jeg mer og mer mot at det er en feil som skyldes mesking og/eller skylling. Skal prøve å få satt noen ekstraktbrygg og se hva det kan gi av svar.
 
Orker ikke å lese igjennom hele tråden for å se om det har blitt nevnt tidligere, men hva er temperaturen på vannet du bruker til å skylle med?
Kan høres ut som astringens. Har du målt PH?
 
Skyllevannet er på 77-78 grader, og det faller litt når jeg dumper oppi posen med semibrukt malt. Har ikke målt pH, men det skal jeg sørge for å få gjort neste gang. Dette er forøvrig min standardmetode som brukes på alle brygg (i alle fall så langt).

Mange beskriver astringens som den litt tørrende/snerpende følelsen man får i munnen av tanniner/garvestoffer f.eks fra tørr vin. Jeg er ikke så sikker på om det er det som er tilfellet her. Ved BIAB-mesking ender jeg stort sett opp med en ganske grumsete og uklar vørter, kanskje spesielt mye når det er brukt en stor andel hvete. Har også en mistanke om at mye partikler fra kornet følger med i koken og kanskje påvirker smaken/aromaen i negativ retning.
 
Kan kanskje vere noko i dette med pH. Den vil jo vere ein god del høgre i øl med kveitemalt som base, og utan spesialmalt til å dra den ned.
 
pH under skylling er nok helt klart noe jeg må sjekke opp. Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av astringens, men skal jo ikke utelukke det heller...
 
Siden sist jeg skrev i denne tråden har jeg satt et ekstraktbrygg med den samme gjæra (WLP300) i håp om å få noen svar. Brukte en boks flytende maltekstrak av type Weizen fra brewferm og litt lys spraymalt. Hva slags malt den flytende ekstrakten egentlig stammer fra aner jeg ikke. Står ikke noe på hverken boksen eller hjemmesia til produsenten om hva den inneholder.

Brygget ble satt onsdag forrige uke, og i dag har jeg dristet meg til en aldri så liten kvalitetskontroll/smak, og jeg kan rapportere om at feilen jeg tidligere har blitt plaget med nå ikke er tilstede. Den har alltid dukket opp tidlig i forløpet, og når jeg nå ikke kan merke den i det hele tatt, kan jeg ikke skjønne annet enn at den ikke er der. Jeg ledes dermed til å tro at det jeg har blitt plaget med tidligere henger sammen med i prosessen(mesking/skylling/koking osv).

Om det jeg i de tidligere forsøkene har opplevd er en form for astringens, er egentlig vanskelig å si uten å ha noen smakserfaringer som referanse. Jeg tror det hadde vært nyttig med et usmak-kurs...
 
Jeg har et nytt forsøk på weissbier på samvittigheten. Denne gangen med tørrgjær, nærmere bestemt safale wb-06. Jeg tilsatte kalsiumsulfat i både meskevann og skyllevann, 2 g pr 10 liter. Forsøkte å måle pH i mesken, men det eneste pH-papiret jeg fikk tak i var ikke av det mest spesifikke slaget. Ble mer eller mindre enig med meg selv om at det viste nærmere 5 enn 6, og tenkte vel at da måtte det være innafor. Prøvde også å resirkulere mesken for å sile ut det verste av partikler, men grunnet manglende utstyr/opplegg for dette ble det vel så som så. Altså var ikke vørteren akkurat klar når den ble satt til kok. Sånn er det vel når man mesker med pose...

Kan også denne gangen melde om at den uheldige aromaen og ettersmaken har meldt sin ankomst. Er det noen som har peiling på om astringens har aroma, eller om det bare er en følelse i munnen? Her er det helt klart noe i særlig aroma og ettersmak som ikke stemmer. Kan partikler som følger med koking bidra til ubehagelig aroma og smak? Har aldri opplevd dette problemet med andre typer øl jeg har brygget, men weissbier er kanskje mer avslørende når det gjelder feil i prosessen...
 
Har også hatt problemer med en weiss jeg har laget.
Første ble slått ut pga. for høy temperatur (24 grader) og helt vill banan/tyggegummismak (WB-06).
Den andre har stått lagret på fat i kjøleskap i kanskje 5 uker nå. Ble gjæret på 17-18 grader (isolert føler på dunken).
Fin smak i starten som går over til fet/syrlig ettersmak.
Oppskriften var 50/50 pale malt og hvetemalt.
Ølet er utrolig uklart og jeg mistenker at dette kan ha noe med proteiner å gjøre.

Siden det er flere som sliter med hveteøl hadde det vært fint å kommet til bunns i denne saken...
 
Hvorfor nr 2 blir som du skriver vet jeg ikke. Slik har det som regel blitt for meg også.
Men, sålenge jeg liker denne bedre enn det som er gjæret med ferskgjær, så er det greit.
Og klart blir det etter en stund om du vil eller ikke. Men typeriktig er det nok ikke uten at det påvirker nattesøvnen min.
-Bruker flasker, ikke fat.
 
Et spm bare herfra, bruker du varmvann fra kranen når du mesker. Altså jukser med å starte med litt temperert vann slik at det tar kortere tid å nå rett tempratur før malten skal i ?

Evt om du bruker varm vann fra springen som du varmer opp til skylling ?

Easybrew
 
Mitt øl har ikke blitt klart i det hele tatt. Benyttet ikke noe proteinflokkulant under kok.
Benytter ikke varmtvann da huset er gammelt med loddede kobberrør og muligens bly i krana i kjelleren.
Det kan jo selvfølgelig være en infeksjon.
Kommer ikke til å benytte så mye hvetemalt neste gang og kommer til å bytte pale malt med pilsnermalt.
Det var også mye gugge på varmeelemnetene i kokekaret etter mesk og etter kok.
 
Etter en god del forsøk på weissbier sitter jeg igjen med følgende:
- Alle all-grain-brygg har gitt mer eller mindre samme resultat, selv om oppskrift, gjærstamme og gjæringstemperatur har variert. Den uønskede aromaen og ettersmaken har dukket hver gang fra tidlig i gjæringsforløpet, og har ikke blitt borte over tid.
- Et brygg jeg satte med flytende ekstrakt ga mer 'riktig' aroma og den skjemmende aromaen og ettersmaken jeg har opplevd før var ikke merkbar.

Jeg mesker med pose, og vørteren blir dermed ganske grumsete. Er det noen som har noen formening om skallrester og partikler som følger med i kok kan gi merkbare utslag på smak og aroma?
 
Tilbake
Topp