Hva gjør releet i BB30 V1, og hvordan blir jeg kvitt det?

oyrisan

Norbrygg-medlem
Jeg har endelig fått PID med tilbehør (SSR) klart for brygging. Da jeg skulle teste ble det klart at det er ett rele inne i BB30 (versjon1) som jobber besatt hardt under oppvarming. Med effektregulator var ikke dette noe problem, men med PID som kutter strømmen ved passende anledninger blir det veldig mye klapring i releet.

Jeg er fornøyd med hvordan PID, varmeelement og sirkuleringen fungerer, temperaturen er mye mer stabil enn det jeg noengang har klart å få til med effektregulatoren.

Så er utfordringen; hvordan kan jeg bli kvitt releet? Jeg vil gjerne beholde så mye av funksjonaliteten i BB30 som mulig, men hvis noe må ofres er jeg villig til det og.

Hva mister jeg hvis jeg kortslutter releet? Jeg trenger egentlig ikke termostaten, men jeg vil gjerne beholde termos-sikringene hvis mulig.
 
Hei,

Hadde samme problemet. Kuttet vekk det meste iht koblingsskjema som ligger i post: koblingsskjema BB30 under utstyr/beer brew

HMB
 
Det var jo utgjort at akkurat de bildene ikke lot seg åpne!

Det ser ikke bra ut for en stille bryggedag imorgen hvis jeg ikke finner en måte å stoppe det releet.

Hva skjer hvis jeg kobler sammen flatstift-kontaktene (com og NO) på releet? Da bypasser jeg hele bråkmakeren, men hva mister jeg?
 
Øyvind,

Du får sende en PM til Ragnar M og be han sende eller poste igjen. Eller ser jeg at flere har en ekstra bryter slik at en kan velge 2.5 kw eller 1.0/1.5 kw på kok. Har ikke denne da jeg synes SSR samt PID'en virker bra.

HMB
 
Jeg har sendt PM :)

Det er ikke sikkert jeg trenger å gjøre noen med releet. Med maltrøret fylt ble varmetapet så lite at PID ikke trengte å gjøre mer enn små endringer, og da ble klapringen i releet bare en påminnelse om at PID gjorde jobben sin.

PID er helt genialt til BB30 ;D Jeg har aldri noengang hatt så uproblematisk temperaturkontroll. Temperaturen lå dønn stabil i 90 minutter, helt uten at jeg trengte å bry meg!
 
Tilbake
Topp