Hvilken øl kan jeg lage med dette?

Da har jeg satt mitt første ekstraktbrygg. Jeg brukte 1 boks med Coopers amber maltekstrakt og 1 boks med coopers light maltekstrakt. Jeg brukte 100 g cascade humle(50g-90 min, 20g-45min, 20g-20 min og 10g-5 min) og danstar nottingham gjær. Problemet mitt er at jeg ikke vet helt hvilken øl jeg har brygget. Noen som vet?  :jaha:

Jeg vet ikke smaken enda, men tenke bare jeg skulle prøve å lage ett eller annet siden jeg akkurat har fått tak i stor kjele  :ilike: Om det blir godt eller ikke får tiden vise. Noe sterkøl blir det nok heller ikke, da OG ble målt til 1042, men det er ikke no jeg bryr meg om hvertfall :p

Du har i alle fall laget en Pale Ale...det blir helt sikkert godt, men kan du fortelle hvorfor du kokte i 90 min i stedet for 60?

Fossdal skrev:
Du har i alle fall laget en Pale Ale...det blir helt sikkert godt, men kan du fortelle hvorfor du kokte i 90 min i stedet for 60?

Det vet jeg rett og slett ikke. Hva kan det ha å si for resultatet? Som sagt, mitt første brygg, så jeg gjør antageligvis en del feil  ::)

Næsj, sikkert ingen krise,men det blir veldig mørkt når du koker så lenge. Selv lager jeg en del ekstraktbrygg, men jeg koker bare halvparten av ekstrakten i 60min med bitterhumle, resten av ekstrakten koker jeg 15 min med smak og aromahumle. Øl blir det! :) Og sikkert godt også!  :biersmile:

Hehe ok! takk for svar. Jeg har i hvertfall lært at da bør jeg koke i 60 min. Det andre jeg er litt nervøs for er at jeg brukte nesten to timer på å kjøle ned. HVa kan skje da? Jeg innser at jeg bør lage meg en kjølespiral og skaffe termometer til neste brygg hvertfall.

Jeg er absolutt ingen ekspert, men ved ekstraktbrygg bruker jeg bare å koke ekstrakten ut i ca 5l vann, så alt får plass i en 10l gryte. Da heller jeg 11l kaldt vann i gjæringsdunken rett fra kran og på denne måten senker temp veldig fort. Men en kjølespiral er lett å lage, koster nesten ingenting og er et must!

Tilbake
Topp