Hvor mye co2 har jeg igjen?

Maarten

Norbrygg-medlem
Er det noe måte å vite ordentlig hvor mye co2 jeg har igjen?

Type 5 kg brannslukker uten stigerør med ventil,
Vekt i dag er 10.4 kg men jeg aner ikke tomvekta på denne flasken med ventil.

Er det noen som vet?

Skal servere 5 stk fat på et bryllup lørdag og det hadde vært kjipt å stå uten gass.

Maarten
 
Litt sent nå, men jeg bestilte en overgang fra Danmark (tror det var lundteknik)slik at jeg kan bruke de 325g soda flaskene som er å få på clasen bla. i reserve og på fest.
Skal det drikkes samme dag kan du bruke trykkluft som drivgass.
 
Ok, på andre siden av flaska står det litt mer ser jeg nå.

Netto 7.97 kg
Brutto 12.97 kg
5.0 kg CO2

Dvs at den i dag har ca 2 kg co2 igjen? Max.

Leser på nett at man bruker ca 150 g co2 per 19 liter øl servering. Kan det stemme?
Da burde det holde til 5 fat. Men litt for spennende for min smak.

Det blir telefon til ernst nilsen i morgen...
Kan fort være i ferie de og...
 
Det holder jo i massevis.  Du skal vel bare tappe det, og ikke karbonere det først antar jeg.
 
Til normal karbonering brukes
19x2,5x1,97 = 95 gram  2,5 er vol Co2 og 1,97 er egenvekt
til tapping
19x2x1,97 = 75 gram  2 her betyr 1 atm trykk og 1 atm igjen i tomt fat
 
takk for tallene, Oddvar.

det er første flasken, jeg er derfor så usikkert når den skal plustelig være tomt en dag (ingen historikk i huset)

det skal bare tappes ja, ølen er karbonert
 
vet noen forresten hvorfor man kan ikke se det på trykkregulatoren?

på jobb er det noen store flasker (50L tror jeg, forskjellige gasser) hvor trykken i regulatoren gradvis går ned helt til cylindern er tomt.
hvorfor ikke på CO2 flasken min?
 
Ernst Nielsen har vel ferie nå. Jeg fikk tak i forige uker der, men det var flaks, og en som bare gjorde ferdig noe. Tror de skulle ha stengt ut måneden, men er jo bare å ringe for å sjekke.

Jeg har en ekstra adapter for CO2 "Sodastream" til regulator. Passer finfint til flaskene fra Clasern, om noen vil ha. 150kr.
 
Co2 en blir flytende ved trykket på 50 bar, 5 kilosflaska de har da 5 kg flytende co2 og kan ikke romme mere enn det, når du tapper ut gass så går trykket ned, men da fordamper det co2 (koker egentlig) til trykket stiger til 50 bar igjen, sånn går det til det ikke er mere flytende co2, da først faller trykket, men da er det så og si fritt for Co2.
 
Der er nok igjen en nyttbar mengde CO2 selv etter at væsken er fordampet og trykket begynner å falle. En 5 kg flaske må ha et volum på over 6,5 l. Ved 50 bars trykk så har CO2 gass en tetthet på ca 90 kg/m3. Det vil si at ved dette trykket så inneholder flasken minst 586 g med CO2 gass. Det betyr at du vil ha nok gass til å servere de 5 fatene selv etter at trykket har begynt å falle.
En annen sak et at et bryllup er en stor begivenhet, og med et opplegg for 5 fat så vil jeg tro at det er mulighet for at ting kan skje som f.eks lekkasje. Jeg ville nok ha sett på det som en stor betryggelse å ha en ekstra CO2 kilde i bakhånd. Er det ingen som kan låne deg en sodastream eller paintballflaske med regulator?
 
Takk for opplysingene, lærer stadig mer.

Jeg fikk fylt på flasken alikevel hos Aktiv Brannvern her i Oslo.

det med lekkasjer stemmer nok det. Jeg får kjøpt overgangen til sodastream fra Oyroy i dag,
da har vi litt reserve i bakhånd.

takk for hjelpen
Maarten
 
Som nevnt tidligere i tråden er luft helt uproblematisk å bruke som drivgass dersom ølet skal konsumeres der og da. En sykkelpumpe funker fint om du får lagd overgang/tilkobing til fatet. Små, bærbare kompressorer koster jo småpenger om du ikke allerede har og er i tillegg kjekke å ha til alt fra badeballer , dekk, madrasser osv ......
 
Tilbake
Topp