Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Swix skirens fungerte for meg.
Den er vel sitrusbasert den også.

Jeg skraper først flaskene, og vasker limet med skirens.
 
Føler for å dele våre erfaringer med halvliter-flasker generelt (vi brukte en stund en del flasker fra Ægir - etiketten her går lett av etter noen minutter i vann).

Vi har gått helt over til å bruke standard 0,33 små brune bjørnunger - slike som nesten alt øl blir solgt i på dagligvaren. Fordelene med dette er etter mitt syn flere:

- det er ofte disse flaskene som er kravet når en skal levere brygg til konkurranser
- etikettene fra de aller fleste bryggeriene faller lett av etter noen minutter i vann
- det er enkelt å få fatt i flasker og kasser: tomme flasker og kasser kan kjøpes på dagligvarenbutikken for pant
- det er ikke så farlig om man tar med seg en del flasker på fest og lar tomgodset stå igjen eller om man gir bort en kasse øl
- det er enkelt å vaske en hele kasse med flasker om gangen:
  - vasker kassen godt første gang
  - bruker en stor plastkasse som jeg fyller med vann og vaskemiddel (pwb? eller kaustisk)
  - dytter en kasse med flasker ned i vannet ved å presse den ned med en kasse nr. 2. 24 flasker fylt på 10 sekunder.
  - bruker en flaskevaskekost til å skrubbe flaskene på innsiden mens de står nedsenket i vannet
  - løfter kassen ut av vannet, setter tom kasse nr. 2 oppå og griper tak i begge kassen (presser dem mot hverandre) og holder dem opp ned. 24 flasker tømt på 10 sekunder
  - Fyller plastkassen med rent vann
  - presser kassen med flasker ned i vannet igjen
  - tømmer flaskene som beskrevet over
  - like før tapping:
  - fyller plastkassen med vann og starsan
  - presser kassen med flasker ned i plastkassen - lar de ligge i noen minutter
  - løfter kassen ut og snur hver enkelt flaske på hodet slik at starsan-vannet renner ned igjen i plastkassen (slik at det kan brukes til flere kasser med flasker)
  - lar flaskene stå opp-ned til vi tapper øl på dem

Å vaske halvliter-flaskene må gjøres mye mer "manuelt". De må "druknes" en og en i plastkassen, tømmes en og en o.s.v. Uten en flaskekasse hvor flaskene passer blir det også mye logistikk når de skal flyttes fra varmt rom (karbonering) til kjøling.

Tapping og korking tar naturligvis litt lengre tid - men det utgjør ikke mye.

Vel - dette var bare våre erfaringer. Kanskje det er andre fordeler med Nøgne Øs halvliterflasker som vi ikke kjenner til :)
 
Eg gjorde eit forsøk med aceton på ein klut som eg la rundt flaska. Så la eg flaska i ein pose i eit par minutt. Då løsna plasten på etiketten. Kluten rundt ein gong til og ned i posen eit minutt. Då delte papiret seg (ytterste laget løsnet) Ny runde med kluten i eit minutt og resten av etiketten kom av og ingen limrester på flaska  :skitbra: Det kan være at det hadde gått med færre operasjoner viss eg hadde latt flaska ligge lengre i posen.
 
Ørnegård skrev:
Kanskje det er andre fordeler med Nøgne Øs halvliterflasker som vi ikke kjenner til :)

Neppe. Ikke det at flaskene i seg selv gir fordeler, men innholdet av de forskjellige ølene derifra kan være ganske inspirerende!  ;D
 
Etter mye om og men (bannskap) så prøvde jeg ut matolje etter at jeg leste det her, funka veldig bra. Anbefales.
 
Hvordan gjorde du det?
Bare å pensle på eller må du senke flaskene ned i matolja?
Kanskje best å fylle med vann og sette flaskene i et bad med matolje?
 
La flaskene i varmt vann først ei stund, så tok jeg rett og slett matolje (var riktig nok rapsolje) i en klut og "gnikka" det bort. På de verste etikettene må du nok regne med å skrape litt med noe skarpt, for å løsne litt på limet først.
 
Sleit mye med disse før, men etter at jeg så tipsene i denne tråden har jeg ikke hatt problemer.

Det jeg gjør er å fylle flaska med varmt vann, vente litt og dra av hele etiketten.
Mens flaska fortsatt er varm, tar jeg en fille med rapsolje og gnir vekk limrestene.
Til slutt tar jeg på litt Zalo, og skyller flaska under springen, for å få bort oljen.

Det viktige er å ikke få etiketten våt, da går den bare i oppløsning og gjør jobben mye værre.
 
I likhet med SindreW vil jeg takke denne tråden for mye energi spart! Har nå Haandbryggeriflasker som favoritt, men før var de værstinger: Varmt vann fra springen, ca 50 grader. Tørr etikett. Du trenger ikke vente. -Drar av hele etikett med alt lim i én sakte bevegelse. Ferdig! Hvis vannet er for varmt/kokende, sitter limet igjen på flaska.
 
Tips ang fjerning frå Proper Job flasker? Ingen krise siden eg berre har 3 stk, men verken white spirit, zippo bensin eller olje tar limet...(etiketten går etter 5 min i ovn)
 
larstore skrev:
Tips ang fjerning frå Proper Job flasker? Ingen krise siden eg berre har 3 stk, men verken white spirit, zippo bensin eller olje tar limet...(etiketten går etter 5 min i ovn)

Da ville jeg testet skirens.
 
Hvordan var det med de andre bryggeriene igjen?
Mikkeller og Evil Twin går ihvertfall greit av,
men hva med de andre norske?
Hvis det er en etikette jeg har gode minner med er det greit,
hvis ikke kaster jeg de


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
eg og har prøvd diverse løysningar men da som funker best på ægir og nøge ø flasker i min erfaring er Tennvæske ;) helt vanlig tennvæske. først varm opp ettiketten emd en varmluft pistol eller liten gassbrenner ikkje sånn att etiketten blir forkullet men sånn att du ser att fargen på merkelappen falmer litt så drar du den av i sin helhet så tar du bare litt tennvæske på en svamp og stryker over limrestene som er igjenn da løser limen seg helt opp med ein gong ;) har gjort detta på over 70 flasker no funker kjempe ;)
 
Legger de over natten i PBW-blanding. Mest for å rense de. At ytterste lag av etikettene stort sett løsner er bonus. Fjerner så restene av etikettene med bomull og neglelakkfjerner. Veldig effektivt.
 
25 sekunder i mikroen med 2 flasker per gang gjør at etiketten løsner som bare det. Da er det littegranne limrester igjen, som kan fjernes med white sprit eller matolje. Har rensket over 100 flasker den siste måneden og med den metoden jeg beskrev har det gått som en drøm.  :biersmile:
 
Hvorfor gjøre det så komplisert? Som mange andre også har sagt så er dette en av de beste, enkleste og billigste løsningene for å fjerne etikettene:

Kok opp vann i vannkokeren (eller kaserolle), hell vannet i flasa/ene, la står non minutter og riv av etiketten. Vannen kan gjenbrukes på neste flaske. Bruk så matolje til å gnukke av limrestene med en klut, papir, svamp eller lignende...
Er ikke alle som har varmluftpistol, tennveske, neggelakkfjerner, micro, skirens eller alt mulig annet stæsj liggende :) De fleste har varmt vann og matolje  :biersmile:

-M-
 
Tilbake
Topp